Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 447
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

Midt i al den virak med malificent, fik jeg et andet problem til side. Nok midlertidigt, men fik det dog stabiliseret.
Min skummer viste fejl. F8. Det plejer at betyde, at der er klogget noget i luftindtaget nede ved luftblanderen. Så plejer jeg at trykke på slangen, knuse det saltværk der er opstået der og så kører det igen.
Alarmen på controlleren
Alarmen på controlleren
Men det blev ved. Pumpen skal op og renses, men jeg turde ikke her i juletiden. Hvis der nu skete et eller andet, feks at controlleren ikke ville starte igen, ville jeg være på den.
Det spekulerede jeg lidt over. Da pumpen kørte og der ikke sad noget klogget i slangen, måtte det være længere oppe, måske i slangen ud til det fri, eller i lyddæmperen. Den suger frisk luft i en lyskasse uden for. Jeg har jo mange planter stående om sommeren. Så den kunne have suget nogle plantedele ind i slangen og de kunne have lukket slangen. Kunne se der sad nogle små plantedele i slangen. Så af med slagen og puste i den. Der er fin passage. Så pillede jeg slangen af fra luftblanderen (kan aldrig huske den rigtige betegnelse) og pustede i den. Satte den til igen og så kom der hul igennem.
Det hjalp at puste i den tykke røde slange. Det læsnede den prop der var.
Det hjalp at puste i den tykke røde slange. Det læsnede den prop der var.
Næste skridt er så, at pumpen skal op og renses og lyddæmperen skal forsøges skilt ad. Det filter der sidder derinde, må være godt sat til.
@Engelquist har fortalt mig, at toppen bare er trykket ned. Det må prøves når jeg har fået den malificent historie til side.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 851
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Erik, uden at skulle male fanden på væggen, oplevede jeg det samme med min til DC200 med styringen. RD3 50w

Den gik senere til, selvom jeg havde alt afkalket, renset osv. fik en ny styring, men du kender det jo selv fra Gino som har lavet nogle af dine.

Så hermed en reminder, så du har en på lager hvis det skulle ske
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Seniorreefer skrev: søn 4. jan 2026 18:19 Erik, uden at skulle male fanden på væggen, oplevede jeg det samme med min til DC200 med styringen. RD3 50w

Den gik senere til, selvom jeg havde alt afkalket, renset osv. fik en ny styring, men du kender det jo selv fra Gino som har lavet nogle af dine.

Så hermed en reminder, så du har en på lager hvis det skulle ske
Det var netop en af hovedårsagerne til at jeg ikke rensede den pumpe i Juledagene. Hvis et eller andet går galt, controlleren vil ikke starte, rotoren knækker eller et bundleje står af ( har prøvet det), så ville det være noget biks.
Siden Royal exclusiv suspenderede RD 3 serien helt, kan man ikke få stumper til dem mere, de har simpelthen ikke flere dele på lager.
Så går noget i stykker, koster det en helt ny pumpe og den ville jeg ikke kunne få i julen.

Det er en pumpe der findes i tusindvis rundt omkring i Europa og måske også i US, så det er lidt dårlig stil at lade den gå ind.
Men det er vist heller ikke med deres gode vilje de ikke har den mere. Iflg de oplysninger jeg har (Fra RE) er det noget med en underleverandør der blev solgt. Men skidt for os forbrugere er det da, uanset grunden.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 116
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Jeg har en speedy3 stående på loftet :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Nogen der genkender sådan en finger?
Det kommer til at tage lidt tid, at få alt det skidt af igen.
Det kommer til at tage lidt tid, at få alt det skidt af igen.
Har lige monteret cirka 20 frags. Der er sgu lige så meget lim på mine fingre, som der er på plugs og frags. Det er det samme hvis jeg skal male.
Er virkelig en klovn til pillearbejde. Men det skal jo gøres fra tid til anden
4
3 Billede 1 Billede

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

En lille teaser. Laver en opdatering senere.
Malificent. Med blødende hjerte. Men den var fuldstændig sat til I majanoer I bunden.
Malificent. Med blødende hjerte. Men den var fuldstændig sat til I majanoer I bunden.
En opfordring her fra Ganløse. Ser du bare én majano anemone, så fjern den pronto hvis du kan. De kan potentielt lukke akvariet. Jeg har lagt nogle links ind i majano tråden, hvor det rent faktisk blev udfaldet.
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... no+strugle

Jeg ved godt at man siger "de er jo en naturlig del af revet". Det har jeg hørt fra flere sider. Jeg har selv haft den holdning. Men aiptasia og alger er jo også en naturlig del af revet og dem gør vi alt for at undgå og fjerne når de opstår.
Så væk med dem.
2
1 Billede 1 Billede

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hold op en nedtur. Du har godt nok kæmpet længe med dem😔
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Seniorreefer skrev: tors 15. jan 2026 22:02 Hold op en nedtur. Du har godt nok kæmpet længe med dem😔
Ja, siden 2022 hvor jeg oprettede majano tråden, så mindst 4 år.
Men nu har jeg ikke en eneste synlig tilbage. Kleinii'en tager alt der dukker op. Den er virkelig effektiv.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: tors 15. jan 2026 22:05
Seniorreefer skrev: tors 15. jan 2026 22:02 Hold op en nedtur. Du har godt nok kæmpet længe med dem😔
Men nu har jeg ikke en eneste synlig tilbage. Kleinii'en tager alt der dukker op. Den er virkelig effektiv.
Puha Erik, sikke en kamp, men dejligt du kan se en ende på det🫶🏻
Fandt du nogensinde ud af, hvor du havde fået dem fra i sin tid
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Seniorreefer skrev: fre 16. jan 2026 08:03
Nej, aner ikke hvordan de kom ind. Men da de bla formerer sig ved sporer, kan de komme ind via fisk og koraller. Selv i vandet de kommer i, kan der sikkert være sporer. De frigiver sporer når de føler sig truede. Jeg har selv set det, når jeg jagtede dem manuelt. Sporerne kom ud i en brun sky, når jeg begyndte at røre ved dem.
For mig at se, er den bedste fremgangsmåde at indføre fisk der æder dem. Mine filfisk æder dem og så kleinii, men den skal helst gå i et større akvarie, da den skal have god svømmeplads, ellers kan den mistrives.
Filfisk er lidt en hit or miss løsning. Selvom de tager aiptasia er det ikke sikkert de opfatter majanoer som føde. Men man kan træne filfisk til at æde dem. Det har jeg gjort med mine og det virker. De skal så helst i inden de bliver en plage. Er populationen for stor, kan de ikke følge med i takt med at der kommer flere. Filfisk er langsomme spisere.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: fre 16. jan 2026 09:36
Seniorreefer skrev: fre 16. jan 2026 08:03
Nej, aner ikke hvordan de kom ind. Men da de bla formerer sig ved sporer, kan de komme ind via fisk og koraller. Selv i vandet de kommer i, kan der sikkert være sporer. De frigiver sporer når de føler sig truede. Jeg har selv set det, når jeg jagtede dem manuelt. Sporerne kom ud i en brun sky, når jeg begyndte at røre ved dem.
For mig at se, er den bedste fremgangsmåde at indføre fisk der æder dem. Mine filfisk æder dem og så kleinii, men den skal helst gå i et større akvarie, da den skal have god svømmeplads, ellers kan den mistrives.
Filfisk er lidt en hit or miss løsning. Selvom de tager aiptasia er det ikke sikkert de opfatter majanoer som føde. Men man kan træne filfisk til at æde dem. Det har jeg gjort med mine og det virker. De skal så helst i inden de bliver en plage. Er populationen for stor, kan de ikke følge med i takt med at der kommer flere. Filfisk er langsomme spisere.
Det var smart gjordt, og kan godt lide indgangsvinkelen med naturlig bekæmpelse når muligt. En af årsagerne til at alle fisk som går efter min cobberband butterfly ryger ud, uanset skønhed. Den er så vigtig på et SPS rev
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

@Seniorreefer en pincet (copperband) kunne også være en mulighed og jeg ville gerne selv have en i mit rev. Tror faktisk godt at den ville kunne gå der med de andre. Mine store kirurger ignorerer både klenii og pyramide butterfly fiskene fuldstændig.
Jeg har forsøgt et par gange, men de er gået til i karantænen. Kunne ikke få dem til at spise. Kan være jeg skal prøve igen, så snart karantænen er ledig. Tror jeg køber et par stykker næste gang.

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Nu jeg var i gang, så stod højre side for tur.
Denne gang Mikas stag
Synes de vokser som Montipora digitata. Vokser opad og bunden går til. Men nu røg den for at give luft/flow. Jeg har frags af den.
Synes de vokser som Montipora digitata. Vokser opad og bunden går til. Men nu røg den for at give luft/flow. Jeg har frags af den.

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

Lidt billeder her fra Ganløse.
Kvaliteten af billederne er som jeg kan lave dem. Jeg tror mit kamera i telefonen har opgivet mig. Før kom et popup vindue frem og sagde "at et rent objektiv giver bedre billeder", noget i den stil. Det kommer aldrig mere, så den har nok givet op.

Billederne er til sammenligning. Jeg er næsten tilbage til opstarten nu.
Som det ud kort efter opstart og indkøring den 18.12.18
Som det ud kort efter opstart og indkøring den 18.12.18
Som det ser ud her til aften.
Som det ser ud her til aften.
Et billede fra februar 2024 til sammenligning.
Et billede fra februar 2024 til sammenligning.
For et par måneder siden kom Mikkel forbi og inden jeg fik set mig om, var vi igang med at ombygge venstre side. Det er nu min staghorn sektion.
For et par måneder siden kom Mikkel forbi og inden jeg fik set mig om, var vi igang med at ombygge venstre side. Det er nu min staghorn sektion.
udsnit af midten fra 05.05.24. Mest fordi jeg synes det er et pænt billede, mine ringe fotografevner taget i betragtning.
udsnit af midten fra 05.05.24. Mest fordi jeg synes det er et pænt billede, mine ringe fotografevner taget i betragtning.

nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 379
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er vildt flot at du har haft dine 2 muslinger i 7 år!
Det er altid fedt at se dine billeder selvom du taler dem ned.
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 87
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Ha ha fedt din mobil har givet op på dine fotograf evner!!!

Jeg elsker at se billeder fra dit akvarie. Nu hvor vores har så stor afstand imellem os
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

nielsk skrev: lør 24. jan 2026 00:34 Det er vildt flot at du har haft dine 2 muslinger i 7 år!
Det er altid fedt at se dine billeder selvom du taler dem ned.
Tak for de pæne ord om mine billeder @nielsk De to muslinger er cirka 10 år gamle. Købt som små 6-8cm.

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
14

I dag skulle fiskene i karantænen ind i revet. De har gået der i næsten 8 uger. For nogle af dem i 10 uger, fordi jeg tilføjede nye fisk to uger inde i karantæne perioden.
Og så har jeg gået og trippet lidt, for det er gerne en kamp at få dem fanget. Jeg piller de ls der er der op, så de er intet problem. Men mangroven giver lidt udfordringer med de lange rødder der ikke må beskadiges. Og fiskene er gode til at gemme sig omkring mangroven.
Men det lykkedes - næsten. Melanurus og den ene gule gylte gik ret nemt. De 4 Wetmorella nigropinnata tog lidt tid pga mangroven, men det lykkedes. Den sidste gule gylte kunne jeg simpelthen ikke finde. Pillede bøtten med bundlag op, tømte den forsigtigt i en balje og rodede den forsigtigt igennem. Ingen spor af den. Da jeg kom ned for at fodre gik den frisk og frejdig rundt og ville gerne have mad.
Prøver igen i weekenden
3 Billede

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"