AcroReefer skrev: fre 23. jan 2026 11:47
Seniorreefer skrev: ons 14. jan 2026 08:52
pederrevnørd skrev: ons 14. jan 2026 07:57
Jeg håber at min personlige kendskab til
koraller kommer frem fra gemmerne

Jeg er mest til Millepora, pga de mange farver og PE
Personligt synes jeg tenuis er lidt mere krævende
Jeg vil helst ha vilde
koraller, eller dem på en knytnæve str fra en fangststation i Indonesien
Jeg har med egne øje set de
koraller som de så ud inden fragten til DK, de var vidunderlige
3 dage senere ku jeg kun genkende dem på deres form
Jeg har købt mange brune
Acropora og de har altid farvet ud efter et stykke tid
Lidt frags kommer jeg ikke udenom, men det skal være specielt sjælden frags, som man ikke ser hver dag
Jeg er også vild med korallerne fra fangststationer. Man skal dog vide hvordan man passer dem og især hvordan de skal medicineres
Jeg har personligt fået nok af fragmenter på 1-2 cm til €199 som aldrig kom igang fra Leonardo og fik en fra Leonardo på 1,5 cm til €149. Selv over et år senere har den kun baset. Kom aldrig i gang og døde under alt den flytning. hvorimod korallerne fra fangststationer viste sundheds tegn og vækst når de har stået, 3-6 måneder.
Jeg havde håbet lidt Jan (Den eneste jeg ved har købt hos Leonardo) ville vise hans vækst, da næsten alle hans
koraller skulle være købt dernede. Jeg har bestemt ikke været heldig/dygtig nok med Leonardos Tenius arter, måske han er mere heldig, eller andre der har købt ved ham af tenius, som har evnen
Jeg laver en opdatering senere i min tråd, men den korte version er, at jeg har mistet flere købte frags, mens andre trives fint. Jeg har også mistet
LPS, så mit vand har tydeligvis været ude af balance, selv om ICP-tests har set fornuftige ud. Hvis man vil holde high-end acros, kræver det mere dygtighed og tilstedeværelse, end jeg kan levere lige nu. Mine frags er små og vokser generelt langsommere i mit system.
Så ærgerligt at høre Jan, men ufatteligt dejligt du skriver status.
Jeg vil virkelig gerne se de små tenius som Leonardo sælger, vokset op som en koloni. Jeg har virkelig mistanke om de små stykker han levere har meget lille overlevelse rate. Mine havde kun baseret, hvor hign end fra Bali viste vokseværk efter ca 3 måneder.
Jeg tror personligt på de er alt for små, og jeg ved godt jeg valgte CTO, men så langsom er Tenius altså heller ikke.
Jeg købte i sin tid et fragment af BigR WD bla. Som voksede som sindssygt efter 4 måneder.
Så hvis nogen kan vise mig en Tenius/Bifabira fra Leonardo Før/efter og tid, vil jeg virkelig blive glad. Jeg vil ikke bruge 20k hos ham, hvis chancerne er så små.
Men endnu engang tusind tak Jan

Købte Tonning ikke fra ham også, måske han har nogle Tenius fra ham