Kalksten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brian koch-knudsen
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2009

Kalksten

Indlæg af Brian koch-knudsen »

Hej, kan man bruge kalksten/hulsten fra Malawi akvarie til saltvandsakvarie, eksempelvis i sumpen?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 52
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Kalksten

Indlæg af Stefan »

Det kan du godt, men de er ofte mere massive og ikke særlig porøse, hvilket er afgørende for overfladearealet, som igen er afgørende for bakterierne.

Hvis der er for at få større kapacitet i form af bakterier og udnytte sumpen til det formål, så findes der kommercielle produkter som fx https://www.maxspect.com/en/nano-tech-b ... locks.html
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 192
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Nej.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 391
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Vi brugte kalksten da jeg startede op for 2 gang først i '90erne. Man brugte dem for at spare på de dyre levende sten, som var forholdsvis nye på det tidspunkt. Dem der blev solgt var kalksten som var meget porøse. Tror de kom fra nogle kalkbrud her hjemme. Jeg har stadig nogle af dem liggende i mit sten lager i haven.
De andre sten du spørger til, ville jeg nok ikke bruge. Der kan være forskellige mineraler og andre sager, som de kan afgive. Og så ser de forkerte ud i saltvand, på samme måde som et plastik skibsvrag gør. Men smag og behag er jo forskellige.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"