Overvejer at starte igen efter +10 år

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Overvejer at starte igen efter +10 år

Indlæg af MoG »

Går og overvejer et comeback til hobbyen efter en pause på ca 10 år.

Tanken er et mindre akvarie på 250-300 liter og ikke mere. Selvom huset er stort, vil det indretningsmæssigt være svært at få opsat et større og jeg har egentlig heller ikke rigtig lyst til et i større omfang.

Jeg har snust lidt rundt på div. Sider og har konstateret, at priserne ser ud til at have ændret sig noget på fisk, koraller og udstyr… er det stukket helt af generelt eller ..?

Er der nogen af “de gamle” medlemmer her på Sydsjælland tilbage (eller nyere for den sags skyld)?
Den lokale gruppe ser ikke super opdateret ud :wink:

Har hobbyen ændret sig drastisk på de 10 år, sådan generelt set/overordnet set?

Spændende at høre hvor mange af de gamle som evt stadig er her på forum :biggrin:
Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 362
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Overvejer at starte igen efter +10 år

Indlæg af nielsk »

Velkommen tilbage!
Der er masser af brugte setups i den størrelse til fornuftige penge.
Det er bare at sætte igang
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 389
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Næh, Morten. Det var dog en glædelig overraskelse, da jeg kiggede på SF her til aften, at du overvejer at starte op igen.
Som du ser, så er jeg her stadig. Men mange af de gamle er væk, men mon ikke nogle af dem også starter op igen.
Der er sket en masse på 10 år. På udstyrsiden (andet end fisk og koraller) er der sket meget mens du har været ude. Specielt med sporstoffer og tilsætninger er der nok sket meget. Icp test er blevet mere almindelige blandt alle, både nye og gamle. Icp tests er blevet bedre og mere fyldestgørende. Nu kan man rigtigt nørde igennem, hvis det er det man lyster.
På computer siden er der også sket en del. Ved ikke om Apex var der for 10 år siden, eller om det kun var Profilux (Ecotech) og iks.
Velkommen tilbage. Glæder mig til at se hvad du finder på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions: 11
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

velkommen tilbage

jeg syntes priserne er stukket meget af på fisk feks en gul kirug koster idag et sted mellem 2500-4500 kr.
jeg mindes de kostede lige omkring 400 kr hvis jeg ikke husker helt galt.

udstyret er blevet billiger og der er kommet et meget støre udvalg men når det så er sagt kan man jo ikke nøjes med det udstyr man havde den gang.. :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej med jer! Det var da glædeligt at se, at nogle af de gamle saltvandsrotter stadig er på Forum :biggrin:

Niels: jo tak, jeg kigger også på livet løs. Er nok mest til et “færdigt” som Red sea eller lign. Denne gang. Selvom jeg også havde luret lidt på noget indbygning.

Erik : tak! og i lige måde da :biggrin: ! Ja der er vel nok en del frafaldne igennem årenes løb - men hvem ved, det kan jo være at andre holder en “beskeden” pause ligesom mig :biggrin:
Jeg forestiller mig godt, at der er sket en del på udstyrssiden, tests osv som er blevet nemmere tilgængelige, billigere og mere præcise. Jeg har fra tid til anden igennem årene kigget lidt, dog uden overhovedet at sætte mig ind i det. Jeg er nok også blevet en del rusten på viden i de forgangne år, så der skal liiige læses lidt op på det :-)
Jeg har faktisk gemt nogle sten, søjler og lidt udstyr - hvis jeg engang skulle få lyst. Det er så blevet til 10 år nu :wink:
Ved ikke ikke helt endnu hvor det fører hen, mht type af akvarie og hvor det skal placeres… har nogle ret spændende muligheder (som jeg måske lige lægger et billede op af ), men det bliver nok for omfattende at sætte i værk .. men lad os nu se.

Glenn: tak ! Ja det er stukket lidt af .. kiggede fisk for noget tid siden og bemærkede godt at en banggai kardinal fx kostede 350-400kr(!) de kunne jo på tilbud når der kom en ny sending, fåes til 50- 100kr dengang .. mindes at en gul kunne fåes til et par hundrede i et lille eksemplar når der lige kom en sending hjem. Den var dyr hvis den stod til 500-600 (lille eksemplar) dengang … så den pris du nævner er da lidt vild :scream: … de priser jeg har set den seneste tid (som virker noget højere end for 10 år siden, er det en generel ting for alt det levende ?
Morten
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions: 283
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej unge mand, fedt hvis du begynder igen!

Ja, priser på alt levende ér stukket helt af. Det steg under corona og "transport krisen" bl.a. Da det der skib sad på tværs i Suez kanalen og priserne er ALDRIG blevet nedjusteret igen.

Jeg stoppede i foråret i år. Tjek evt mine tråde en dag du keder dig, jeg havde på et tidspunkt en fed balje der var 2,5 meter lang.
På et tidspunkt var vi mange der gik op i ph værdien og min lå konstant mellem 8,6-8,7 der voksede koraller hurtigt.

I dag kæmper folk generelt med for lidt næring og deraf ofte dinoflaggelater (ell hvad de hedder) og så er der "nørderne" som Erik og senior reefer + andre som mikro doserer sporstoffer mv. Der er også kommet en ny doserings tilgang til der hedder "Bolius" Tjek den evt på YouTube.

Du er jo dygtig, så jeg glæder mig til at se hvad du får lavet.

Velkommen tilbage :-).
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 17
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Velkommen tilbage til hobbyen og forummet👍
Her er blevet noget stille herinde, hvilket jo skyldes udviklingen af sociale medier og at mange i dag, følger f.eks You Tubere eller Instagram profiler, i stedet for at deltage i debatterne på et “gammeldags” website.
Men her er stadig meget nyttig info herinde og en håndfuld nørder, som gerne deler ud af deres viden.
Sf er blevet opdateret siden du var her sidst og ser sikkert noget anderledes ud i dag, så spørg endelig hvis du støder på udfordringer herinde😎
1 Billede
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 45
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Tjaa een gang saltvand altid saltvand. Velkommen tilbage. Hører også til de gamle og har også haft pause.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Charlie : ja jeg kunne se at du havde lagt hele balladen ned ? Det så ellers fint ud :GO
Mht priserne , ja så følger det vel desværre nok alle andre ting, som steg voldsomt…. Hvor man desværre glemmer at sætte prisen ned igen :rolleyes: men det er nogle ret heftige prisstigninger når man sådan lige kigger rundt ..

Bo: ja forummet har ændret sig en del . Jeg er ikke super meget fan af alle de FB grupper, insta osv .. kigger da lidt, bevares, men deltager ikke. Der er jeg nok mere til forummet her :biggrin: der ligger jo heldigvis en masse nyttig info her og jeg kan se, at der fortsat er nogle af de gamle der holder stand :biggrin:

Jerslev : ja du har nok ret ! I de forgangne 10 år har jeg bestemt tænkt på at vende tilbage engang - og det bliver så måske nu :biggrin:
Morten
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 319
21
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Morten fedt du er tilbage, det er bare at komme i gang igen!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"