Lys
Jeg har to Orphek Atlantik V4, fra 2020, som jeg har opgraderet til deres nye ICon.

- ICon led board i opgraderingpakken
Jeg kører Orpheks Helius program, der simulerer en 12 timers dagslængde, med fuld spektrum på lyset, da jeg ikke er til det meget blå
lys...
Der er indlagt "skyer" i programmet, i timerne midt på dagen, så lyset kører på 80 % i 10 minutter og dæmpes til 30% i 5 minutter.
Jeg er vild med lyset lamperne giver- der er masser af shimmer og en rigtig god spredning.
Sump
Sumpen er fra mit gamle
akvarie og måler 60x41x35- simpelt indrettet med et stort rum til rullefilter og
skummer- og et retur kammer bagerst.
ATO
Er styret af Profilux'ens levelmåler og består af en 25 liters dunk ved siden af sumpen, med en lille pumpe i.
Osmose
Anlægget er et hjemmestrikket anlæg med et 8 liters harpiksfilter.
Det laver 25 liter i timen, hvilket er fint til mit behov.
Computerstyring
Jeg har en Profilux 4 til at styre næsten alt- fed computer, der (når man lige lærer den at kende) er nem at indstille.
Dossing
Jeg kører med Ballingmetoden og har næsten altid gjort det.
En GHL Doser 2,1 SA 4 er indstillet til "slave" og styres af Profilux.
Jeg bruger ATI Essentials+, der er 5x koncentreret og indholder sporestofferne, således der kun skal justeres ganske lidt ifm de månedlige ICP tests.
Derudover dosserer jeg Vodka, da mine
fisk lever godt og hvis jeg ikke passer på stikker No3 af.
AF Power Elixir der indeholder vitaminer og amino acids til korallerne.
DSR Po4+ for at holde po4 oppe på 0,03- pt tilsættes der 2 ml dagligt.
Endelig tilsætter jeg også bakterier og bruger Prodibio BioDigest, hvilket skulle være det bedste på marked... MEN desværre er produtionen stoppet og lagrene er ved at være tømte og pt kan jeg kun finde de små æsker med 6 ampuller hos et par enkelte forhandlere i EU.
Så jeg skal snart finde et alternativ (anbefalinger modtager gerne)
Rullefilter
Theiling Rollermat compact 1. Et virkeligt godt rullefilter er klarer opgaven til UG+ og optager meget lidt plads i sumpen.
Skummer
Bubble King Double Cone 180, fra Royal Exclusio
En effektiv og helt lydsvag
skummer
Ozon
Certizon C 50
Jeg kører ozon via skummeren 24/7 (undtaget to dage, hver anden uge, ifm bakterietilsætning)
Det giver det absolut klareste vand- jeg har prøvet både
aktiv kul og uv, med intet kommer i nærheden af ozon!
Retur
Red Dragon 2500
Cirkulation
To Tunze Turbelle 6105 (3000-13000 liter i timen) styres af Profilux's random bølgeprogram med nattesænking (Calm shore).
Der er virkelig spark på og når de peaker skubber de 26000 liter tilsammen.
Pumperne er placeret i de to bagerste hjørner og er rettet mod midten af akvariet, således at de giver en kraftig turbolens i hele baljen.
Temperatur
Profilux'en styrer et varmelegeme i sumpen og en stor blæser over displayet.
Temperaturen holdes indenfor 24,9- 25,2...bortset fra hedebølger på +30 grader hvor blæseren kommer på overarbejde- sidst vi havde 34 grader, kom vandtemperaturer dog ikke over 26,2.