VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Kan det passe at man ikke kan holde mixed reef?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psychodad
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
2
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2020

Kan det passe at man ikke kan holde mixed reef?

Indlæg af Psychodad »

Jeg skriver dette indlæg pga. frustrationer.... Jeg startede i saltvandshobbyen for 3 år siden, efter mange år som ferskvandsakvarist. Da jeg skiftede til saltvand købte jeg et brugt redsea reefer 350 med udstyr og har derefter erfaret at man skal være delvist kemiker for at få korallerne til at trives, og der skal være stabilitet for at det hele fungerer. Men kan det passe at reefer 350 er for småt til at tilgodese alle de forskellige behov som bløde/lps/sps koraller har?

Jeg overvejer stærkt at skifte til kun at have sps pga. den lille volumen, vil det give mening?

Håber nogen med erfaring vil tage sig tid til at svare på om det er nemmere at holde sig til enten blød / lps / sps koraller.

PFT.

Jimi
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan det passe at man ikke kan holde mixed reef?

Indlæg af Seniorreefer »

Hej.

Jeg vil da gerne komme med lidt input til dig. Jeg har selv haft Mixed reef i lang tid, dog overgået mere og mere til SPS.
Desværre er SPS kravet masser af flow og lys, bestemt ikke noget som softkoraller kan lide, eller for den sags skyld lps.
Metoden jeg brugte er brug af mange pumper, ked forskellige styrker. Gemme / skærme lps bagved sten så det ktafige flow ikke rammer direkte ind på dem. Har mistet torch hoved, hammerkoral hoveder, acans, candycane , som ikke kan klare det kraftige flow.
Så kan nemt lade sig gøre. Du bliver nød til at holde vandværdierne så de passer med de mest sårbare, i det tilfælde SPS. Lps og zoa osv kan nemt klare sig i det miljø, men kræver mere skygge og mindre flow.

Så den rigtige placering i det aquascape er vigtigt og skal måske være gennemtænk til de forskellige muligheder dine koraller kræver.
Personligt byggede jeg mit efter det i sin tid
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Du kan sagtens holde et mixed reef i et reefer 350, men det kræver lidt omtanke...
Som Carsten er inde på er udfordringen især lyset og vandbevægelsen.
Men hvis man opbygger dekorationen med tanke på at placere sps'er øverst i vandsøjlen( med masser af lys og vandbevægelse) og lps'er nær bunden, lidt i læ for lys og vandbevægelse...
En anden faktor er næringsværdien... sps'er kan godt lidt lave værdier, hvorimod Lps'er helst vil have højere værdier- men det kan godt lykkedes at finde en gylden middelvej :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Psychodad skrev: tors 5. jun 2025 17:06 Men kan det passe at reefer 350 er for småt til at tilgodese alle de forskellige behov som bløde/lps/sps koraller har?

Jeg overvejer stærkt at skifte til kun at have sps pga. den lille volumen, vil det give mening?

Håber nogen med erfaring vil tage sig tid til at svare på om det er nemmere at holde sig til enten blød / lps / sps koraller.

PFT.

Jimi
Hej Jimi

Mit akvarie er 360 liter, 100*60*60 så det er tæt på den reefer du nævner.
Jeg holder det som et mixed reef og ja det kræver lidt trial and error.
Jeg har tænkt at acroerne skal højt op og derved skygger de for noget af lyset ned ad, det giver gode betingelser for LPS. Samtidigt kan 4 af de 6 pumper pege direkte mod toppen og de to andre laver et gyre flow rundt i akvariet.
Det virker godt synes jeg. :GO
Ærligt så synes jeg det er sværere at holde discosoma glade (med vilje) og et akvarie sundt samtidigt. :dizzy:
Vedhæftede filer
mixed2.jpg
mixed1.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg er enig med de andre kommentarer og startede selv mit 360-liters mixed reef i 2017. Hvis man begynder med de lettere koraller, lærer man hurtigt, hvor de trives bedst. Når det er muligt, kan man eksperimentere ved at dele korallen i to og placere dem enten på sten eller på bunden—på små plugs eller sten, som nemt kan flyttes rundt i de første måneder.

Over tid vil du sikkert opleve, at din smag ændrer sig, og du begynder at søge i en bestemt retning. Jeg havde for eksempel en lang periode, hvor jeg fokuserede på både Acans og Zoas, inden SPS—og især Acropora—fangede mit hjerte efter 6-7 år. Da mit fokus skiftede til SPS, oplevede jeg, at det blev sværere at have Acans, så de er nu alle væk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"