"Udkast" til hardscape

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
KimNilsson
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2011

"Udkast" til hardscape

Indlæg af KimNilsson »

Hej alle.

Inden jeg finder limen frem, kunne jeg godt tænke mig at høre om dette første "udkast" til indretning af min kommende 576 liters kan gå an
Længden på akvariet er 160 cm - længden på opsætningen er 140 cm (så er der lidt luft i hver side)
Bredden på akvariet er 60 cm - bredden på opsætningen er ca. 45
Højden på akvariet er 60 cm - højeste punkt i venstre side er ca. 45 cm og i højre side ca. 35 cm.
Billede

Jeg prøver også med lidt video som er uploadet til YouTube
https://youtu.be/bo6-24WYcc0

Hilsen
Kim
Vedhæftede filer
Rev udkast.png
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: "Udkast" til hardscape

Indlæg af crazy seahorse »

Spændende projekt du er i gang med.
Det er en interessant fase, opstarten med aquascape, fordi den sætter standarden for revet fremadrettet.
Det ser jo fint ud, det du har lavet. Hvis jeg må nævne et par ting, som du muligvis kunne gentænke.
1. Pas på med at komme for langt ud i siderne. Kommer du for langt ud, får du en værre mas med at holde sideruderne rene og har korallerne bredt sig ud mod ruderne, så kan du ikke få hånden ned, uden du knækker korallerne og også river dig på dem. Jeg har rimelig afstand og det er ret besværligt at komme til, selv med min afstand.
2. Pas på højden. Nu kommer det an på, hvad du vil have af koraller. Men de fleste koraller vil søge opad. Så kan du komme til at løbe tør for plads til de kan vokse. Mit er 80 cm højt og min aquascape er max 45 - 50 cm høj. Korallerne skal nok udfylde det ledige rum over scapen.
Desuden kan du få problemer med flowet henover revet, når der bliver bygget så højt.
Din højre side ser fin ud med højden.
Bare et par tanker
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Et andet lille tip.
Det ser ud som om du har noget bundlag i.
Det er en god idé, ikke at placere scapen på bundlaget. Med tiden vil der blive rykket rundt på bundlaget. Fisk kan grave, flowet kan også flytte rundt på det og så kan snegle også blive små entreprenør maskiner. Hvis man sætter det direkte på bunden, kan det ikke undermineres. Vil du beskytte glasset, så kan tynde pvc plader bruges.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KimNilsson
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af KimNilsson »

Tak for tips Erik.
Hvis jeg rykker lidt sammen om øen får jeg omkring 15 cm mellem scape og sideruderne, vil det efter din erfaring være nok?
Når jeg limer hardscapet sammen og rykker det fra værkstedets arbejdsbord ind i akvariet, bliver det placeret på bundglasset og først derefter kommer der sand/grus i, så det burde sikre mig mod underminerende beboere 😉.
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Lyder som om I er godt på vej. Jeg er ikke tilnærmelsesvis ekspert i aquascape, men har selv lavet den fejl at se på en flot stensætning der fra start skulle være pæn og fyldig - hvorimod en hurtig (grim) tegning af koraller på toppen giver mig lidt ro til, at selv med få koraller i starten vil det se fint ud.

At komme 15 cm fra toppen uden koraller gør det i hvert fald svært at placere noget. Jeg synes nemlig du har en god fordeling, hvor en af siderne i første tredjedel har højere højde, fald i midt og midt i i højre. Det giver gode muligheder.

Jeg ville dog ikke være bange for at fjerne sten. Det er ikke samme udfordring mere at holde næringen lav med alt der kan tilkøbes, eller bare effektiviteten i ting som skummer. Så ville ikke være nervøs for at stole på du har fået en god idé og blot fjerne en håndfuld i højden i både ene og anden side, så falder passer.

Jeg havde nok gjort sådan her for:
- fjernet sten begge sider, giver plads til koraller on top uden du kommer for tæt på vandoverflade.
- rykket ind i siderne (som du har gjort)
- slukket lyset i garagen og holdt en lommelygte over stenene, for at se hvordan skyggerne falder. Der er enkelte steder jeg kan blive i tvivl om du faktisk vil få nok muligheder for placering af koraller eller om sten + koraller på de øverste steder vil skygge meget.
Skærmbillede 2025-06-05 113304.png
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

KimNilsson skrev: tors 5. jun 2025 08:40 Tak for tips Erik.
Hvis jeg rykker lidt sammen om øen får jeg omkring 15 cm mellem scape og sideruderne, vil det efter din erfaring være nok?
Når jeg limer hardscapet sammen og rykker det fra værkstedets arbejdsbord ind i akvariet, bliver det placeret på bundglasset og først derefter kommer der sand/grus i, så det burde sikre mig mod underminerende beboere 😉.
Om 15 cm er nok plads, kan du bedst selv afgøre. Kommer an på hvor tykke arme du har. Man skal bare overveje, om man kan arbejde der. Det er jo ikke nok man kan klemme armen ned, man skal også kunne bevæge den lidt, som man nu gør når man arbejder der. Det er ud fra egne erfaringer jeg nævner det. Jeg kan godt få armen ned i højre side, men at bevæge den rundt om pumper og koraller der stritter ud mod ruden, er en helt anden sag. Men du skal selvfølgelig have placeringen af øerne til at stemme med det store billede. Det duer sikkert ikke, at du rykker siderne for langt ind. Så kan det hele komme til at blive en stor ø på midten. Kan godt lide i déen med slugter mellem øerne.
Jeg lægger et par billeder ind af mit eget. Så kan du se, hvor meget korallerne går ind og overtager det frie rum over scapen.
Sten er massive og bryder flowet, de hæmmer det meget. Koraller gør det også, men mere behersket fordi flowet kan komme igennem grenene.
Billedet er fra januar 2018. I dag ville jeg nok have rykket de to øer nogle cm ind mod midten. Men jeg har to store muslinger der gerne skulle stå i slugterne på hver side af midten. Du kan se de pvc plader stene står på også. Jeg har enten placeret, eller planlagt at der skulle nogle aktive LS ned til at seede søjlerne af døde LS.
Billedet er fra januar 2018. I dag ville jeg nok have rykket de to øer nogle cm ind mod midten. Men jeg har to store muslinger der gerne skulle stå i slugterne på hver side af midten. Du kan se de pvc plader stene står på også. Jeg har enten placeret, eller planlagt at der skulle nogle aktive LS ned til at seede søjlerne af døde LS.
Billedet er fra februar 2024. Her kan man tydeligt se, at korallerne er vokset op i vandsøjlen. Specielt staghorn sekstionen er vokset helt op til overfladen. Den blev siden for tung og tiltede ind mod midten. Den er siden skåret ned og startet forfra.
Billedet er fra februar 2024. Her kan man tydeligt se, at korallerne er vokset op i vandsøjlen. Specielt staghorn sekstionen er vokset helt op til overfladen. Den blev siden for tung og tiltede ind mod midten. Den er siden skåret ned og startet forfra.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Som Tim og Crazy seahorse skriver vil jeg virkelig også anbefale at gøre plads til vækst.

Hellere mindre dekoration og vente, selvom det kan se lidt kedeligt ud i begyndelsen, men vent 1 år, så skal du bare se

Skal selv igang snart, så god inspiration du deler.
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Dekoration"