Automatisk vand skifte, hjælp

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Automatisk vand skifte, hjælp

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er i overvejelser omkring etablerer af noget automatisk vandskifte. Jeg har ellers (inden dino helved) kørt med en efterligning af Reef Moonshiner programmet, hvor man ikke skifter vand. Men jeg må nok erkende, også selv om jeg er inden i en periode, hvor interesse for akvariet er stor, kommer der en tid hvor det bare ikke har hverken første, anden og tredje prioriteter. Dette sammenhold med at man gerne vil holde fine farvestrålende acroporaer kan godt vise sig at være to diametrale modsætninger.

For at sikre en nogen lunde vandkvalitet der vil tage enten toppen eller bunden af et KH/PO4/NO3 sving, ved manglende monitorering og den vej igennem købe mig tid, det er målet. Igen det er ikke et problem lige nu, men når lysten bliver lidt mindre, kan det godt skride det med at teste systematisk.

Jeg har ca. 900 liter vand – sten + sump, og 10% ugentlige vandskifte ville således være 90 liter. Min tanke var at det skulle foregå via 2 blå fodertønder, en hvor der saltvand i og en hvor der blandes saltvand således den altid er klar, til når den anden er tom.

Først var min tanke at de 2 tønder skulle stå i vores fyrrum (indenfor), men så slog tanken mig at de vel lige så godt kunne stå uden for huset, hvis der blev bygget et ”lille” isoleret skur omkring dem. Planen var så at have en GHL Doser 2.2 Maxi Highligt, som dels tilførte de 90 liter over 7 dage svarende til 12,8 liter pr. dag til akvariet og som dels sugede 90 liter pr. uge op af akvariet og smed det i kloarken. Udover de 2 slanger til tømning og påfyldning, ville jeg føre 1 ekstra slange til osmosestanken i sumpen således det blev helt autoriseret.

De tre rør ville jeg skjule ved at banke gulvpanelet af, banke noget af vægge ud (lille fræsning) og så ligge et lille flexrør hvor de tre slanger kunne gå i, hele vej til ”fyrrummet” og vider ud til tønderne på ydersiden af huset.
Men en række spørgsmål melder sig. Det åbent lyse: hvor koldt kan sådanne tønder stå med saltvand uden det fryser til (vil det kræve et lille varmelegme der kan holde det frostfrit eller måske blot en luftpumpe hvis tønderne er med låg), hvordan gør man det smartest fordi tønde nr. 2 vil jeg gerne have selv fylder sig med osmosesvand, via en fylder og en magnetventil.

Men jeg er usikker på om mit osmosesanlæg kan stå konstant tændt, eller om det ville gå istå med konstant pres og jeg ville heller ikke kunne styre det med Profiluxen da det er for langt væk. Så en anden form for styring skal der til?
Herudover ville det medføre at jeg har et Y stykke på osmosesanlægget udgangsslange, idet det jo også skal påføre vand til osmoseskamret i sumpen.

Vand til osmosestanken må kunne klares med en magnetventil og profiluxen da det ville være tæt ved sumpen (men igen så kræver det at der konstant står tryk på osmosesanlægget og om det kan det).

Hvis man kunne få tønde nr. 2 til at fylde sige selv, ville arbejdsgangen være at afmåle den korrekt mængde salt (i poser som man så ville have liggende) som så ville skulle blande i tønde 2 og så kunne overføres en gang om ugen til tønde 1.

MEN når det så er sagt ville jeg jo gerne slippe for at have ”fat” i det en gang om ugen, så måske man skulle gå med tønder af 200 liter således det kun var hver 14 dag?

Er der nogen der har lavet noget smart eller har tips eller triks til ovenstående?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Automatisk vand skifte, hjælp

Indlæg af MortenL »

Spændende overvejelser, jeg har ikke svarende på det hele, men tænker tryk problemet mht osmose anlægget kan løses med en magnetventil på forsyningen, som så kan styres af flyder m switch i beholderen samt af profiluxen i forhold til RO i sumpen Ved godt det kræver et sæt ledninger til flyderen, men må kunne klares med 24V og et relæ.

Jeg drømmer også om noget automatik på dette, men har haft uheld med at osmosen pumpede for meget vand i RO kammeret i sumpen, som så gav vand på gulvet. Så er lidt luren ved det.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej @MortenL og @ttkthomsen

Jeg kan på det kraftigeste anbefale at tage en snak med Carsten hos Decocean ang. vejledning. Han har bla. Rådført på et kæmpe akvarie omkring dette emne og lavet utallige systemer.
Han har et system/metode som han bygger, der er bulletproff for netop oversvømmelser.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev: tors 28. nov 2024 13:28 Hej @MortenL og @ttkthomsen

Jeg kan på det kraftigeste anbefale at tage en snak med Carsten hos Decocean ang. vejledning. Han har bla. Rådført på et kæmpe akvarie omkring dette emne og lavet utallige systemer.
Han har et system/metode som han bygger, der er bulletproff for netop oversvømmelser.
Jeg har en tank med 180L Ro vand, der automatisk fyldes via en flyder (Tunze har en der er beregnet til det samme). Skulle den svigte og ikke standse når den fylder op, så er der boret en tankgennemføring ind i tanken. Fungerer som et overløb og røret går direkte til kloaken.
Så det er ret nemt, men kræver selvfølgelig at der er en kloak i nærheden.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Ja, der skal gennemtænkes, ellers ender man med et ferskvands akvarie, eller gulvet bliver svimmingpool 😜
Jakob.hjorring
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2023

Indlæg af Jakob.hjorring »

Hej

Jeg har bygget min opbevaring af saltvand udenfor som du beskriver, dog med 200 liters balje.

jeg har lavet en isoleret kasse med sanwich plader fra en gammel skurvogn.
vandskiftet kører jeg med Auto aqua som også styrer mit osmosevand.
kan sende en video af mit setup hvis du vil se opbygningen.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Jakob.hjorring skrev: man 27. jan 2025 20:57 Hej

Jeg har bygget min opbevaring af saltvand udenfor som du beskriver, dog med 200 liters balje.

jeg har lavet en isoleret kasse med sanwich plader fra en gammel skurvogn.
vandskiftet kører jeg med Auto aqua som også styrer mit osmosevand.
kan sende en video af mit setup hvis du vil se opbygningen.
Den vil jeg meget gerne se!
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af sydsjælland »

Hey
Jeg har i en periode kørt med automatisk vandskift tæt på det du beskriver dog på et mindre setup med 3 akvarier.
Du kan godt lade osmoseanlæget stå med tryk på ( anbefaler du også har harpixfilter i røven af osmoseanlæget og måske en måler der viser vand ind og vand ud, så man lige kan kontrollere det ind i mellem.)
Og så kan jeg kun sige at mine 2 sæt Auto Aqua aldrig har fejlet (dog været kalket lidt til efter et par år) men det skal jo renses ind i mellem.
Autoaqua automatisk vandskift og vandpåfyldning + Autoaqua auto stop ved osmosepofyldning. (ved ik hvor længe de skal køre ved 12l skift) - jeg skiftede 3-5 liter pr dag. begge enheder er vel 5år efterhånden og virker perfekt.
Jeg vil på mit system have en ekstra sensor tilsluttet min apex computer som tager strømmen til alle påfyldnings enheder hvis den aktiveres grundet over påfyldning.
Held og lykke med projektet.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

sydsjælland skrev: ons 29. jan 2025 15:35 Hey
Jeg har i en periode kørt med automatisk vandskift tæt på det du beskriver dog på et mindre setup med 3 akvarier.
Du kan godt lade osmoseanlæget stå med tryk på ( anbefaler du også har harpixfilter i røven af osmoseanlæget og måske en måler der viser vand ind og vand ud, så man lige kan kontrollere det ind i mellem.)
Og så kan jeg kun sige at mine 2 sæt Auto Aqua aldrig har fejlet (dog været kalket lidt til efter et par år) men det skal jo renses ind i mellem.
Autoaqua automatisk vandskift og vandpåfyldning + Autoaqua auto stop ved osmosepofyldning. (ved ik hvor længe de skal køre ved 12l skift) - jeg skiftede 3-5 liter pr dag. begge enheder er vel 5år efterhånden og virker perfekt.
Jeg vil på mit system have en ekstra sensor tilsluttet min apex computer som tager strømmen til alle påfyldnings enheder hvis den aktiveres grundet over påfyldning.
Held og lykke med projektet.
Var det sådan du kunne give en kop kaffe engang og se det live???????
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af sydsjælland »

Du skal være velkommen til at komme forbi til et kig og kaffe - du kan se selve Auto aquaen, ret simpel i opsæt osv
selv om jeg lige har flyttet akvariet - pt kører jeg ikke med automatisk vandskift - men bruger den kun til top op. :-)
Har ikke alt på plads endnu men akvariet kører :-) med klovne fisk og lidt ny indkøbte koraller :-)
bare sig til
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"