VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Mikrobobler i display
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2016
Mikrobobler i display
Hej med jer
Jeg har et NYOS opus 300 akvarie, altså på 300 liter samlet.
Jeg oplever sindssygt mange mikrobobler i mit display og også i min sump. Jeg troede det handlede om at der var for meget return i min sump og sænkede derfor returpumpens hastighed og nivelerede vandstanden i display efter producentens foreskrift.
Jeg har forsøgt at slukke min skummer i nogle dage, og jeg har forsøgt at lægge filtervat i boblefælden mellem rummet hvor skummeren er og returpumpen uden held.
Der skabes ingen “tornadoer” hverken ved flowpumperne i display eller fra retur outlet.
What to do? Jeg er helt på herrens mark og har aldrig nogensinde før haft et sådan problem de 8 år jeg har haft saltvand.
Jeg har vedhæftet et billede af min sump hvis det er til nogen hjælp.
Jeg har et NYOS opus 300 akvarie, altså på 300 liter samlet.
Jeg oplever sindssygt mange mikrobobler i mit display og også i min sump. Jeg troede det handlede om at der var for meget return i min sump og sænkede derfor returpumpens hastighed og nivelerede vandstanden i display efter producentens foreskrift.
Jeg har forsøgt at slukke min skummer i nogle dage, og jeg har forsøgt at lægge filtervat i boblefælden mellem rummet hvor skummeren er og returpumpen uden held.
Der skabes ingen “tornadoer” hverken ved flowpumperne i display eller fra retur outlet.
What to do? Jeg er helt på herrens mark og har aldrig nogensinde før haft et sådan problem de 8 år jeg har haft saltvand.
Jeg har vedhæftet et billede af min sump hvis det er til nogen hjælp.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Mikrobobler i display
Det ligner altså at din retur pumpe står i ALT for lidt vand…? Jeg tror dén suger luft med op i display…. 
Har du nogle “utætheder” i slange/rørføring fra returpumpe op i display, som så suger en lille bitte smule luft med op?
Det er mine 2 ummiddlebare bud
Har du nogle “utætheder” i slange/rørføring fra returpumpe op i display, som så suger en lille bitte smule luft med op?
Det er mine 2 ummiddlebare bud
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Se lige du har uv på også… Er der nogle mikro utætheder dér…?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 9
charlie saltvand skrev: tors 17. okt 2024 18:59 Det ligner altså at din retur pumpe står i ALT for lidt vand…? Jeg tror dén suger luft med op i display….
Det er mine 2 ummiddlebare bud![]()
Hej Charlie
Tak for dine bud!
Hvad angår returpumpen og vandstanden så er den dels efter foreskrifterne og så har jeg dels brugt mere tid end hvad godt er ved den pumpe, altså visuelt. Jeg kan ikke se at den skulle tage luft ind, fordi jeg forstår det som at det skulle danne en “vortex” og det er ikke tilfældet. Jeg har også forsøgt at hæve vandstanden i returkamret uden held
UV har også været et bud fra min side da rørføringen og placeringen er anderledes end jeg normalt har gjort det. Jeg har dog forsøgt at slukke for returpumpen hertil i 12 timer uden effekt.
Dertil når vi til som du skriver, utæthed i rørføringen. Min fornemmelse er at der er MEGET blandede meninger om hvorvidt det overhovedet kan skabe problemer utæthed uden at det kan ses ved lækage af vand også.
Har du erfaring med dette? For det er den største gråzone jeg ser og den sidste løsning jeg føler jeg kan ty til.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 9
Det der også er mærkeligt, der er at jeg i sumpen og kammeret hvor skummeren er kan se ligeså mange mikrobobler som i display, men at der ingen effekt har feks at slukke skummeren i 12 timer.
Jeg vil imorgen forsøge at rense både returpumper og cirkulationspumper for at eliminere den mulighed.
Jeg vil imorgen forsøge at rense både returpumper og cirkulationspumper for at eliminere den mulighed.
- Casper M
- Naso kirurg
- Reactions:
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Prøv at sluk for returpumpen i nogle timer og se om det forsvinder hvis det gør så ved du at det er noget fra sumpen der laver balladen det kan være returpumpen eller måske rørføring der er indstillet forkert eller for tynde rør
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 9
Ja så kan jeg ihvertfald udelukke cirkulationspumperne.Casper M skrev: fre 18. okt 2024 06:35 Prøv at sluk for returpumpen i nogle timer og se om det forsvinder hvis det gør så ved du at det er noget fra sumpen der laver balladen det kan være returpumpen eller måske rørføring der er indstillet forkert eller for tynde rør
Jeg er nu ret sikker på at det kommer fra sumpen, for som beskrevet kan jeg også heri se rigtigt mange mikrobobbler og de ville jo ikke "følge" med ned i filtersokken.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
jeg ville sætte en plade mere i din boble fælde tror det vil gøre underværker.