VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Nyt våben i kamp mod dinoer

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Nyt våben i kamp mod dinoer

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har kæmpet en brav kamp mod de satans dino og tror nu at jeg har fundet løsningen til endelig at slå dem helt tilbage.

UV lyser køre konstant (minus 1 timer sen aften og tidlig formiddag hvor der tilsættes plankton), reduktion af lys, dosering er korrigeret efter icp, 100 forholdet mellem nitrat og phosphat og så det nye tiltag piv stjålet fra FB gruppen om dinoer (Marc’s dino)

De dinoer jeg har går i sandbunden om dagen og går i vandkolonnen om natten. Man kan se det via en brun/rusten farve på sandet og i mikroskopet et de nærmest runde orange fætre.

For at ramme dem om dagen har jeg samlet en uvc svitser, bestående af En uvc lampe på 15 Wat, monteret afskærmning og pwc rør.

Efter kontrol i mikroskopet kunne jeg se at der skulle helt op til 30 sekunder før at alle coolia dinoer ikke bevægede sig længere på sliden.

Derefter var det ellers igang med at svitse sandbunde 30 sekunder af gangen. Umiddelbart ser det ud til at virket men det skal nok have et par gange før det helt er væk.
Vedhæftede filer
IMG_4278.jpeg
IMG_4277.jpeg
IMG_4276.jpeg
IMG_4275.jpeg
IMG_4274.jpeg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt våben i kamp mod dinoer

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Tonning! Jeg har godt set “dræber stokken” på deres FB side 👍🏼. Gad vide om den også kan svitse glasroser? 🧐
FEDT!!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg må lave en test :-) i deres video taler de om 5 - 10 sekunder, men med den lampe jeg har købt skal der altså holdes 30 sekunder. Jeg tænker at det får engang til efter arbejde og så skal jeg så til at flytte alle de koraller der stå på sandbunden til det sand der er behandlet.

Jeg monitorer og vender tilbage.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Bruger du Rowaphos eller andet GFO? De par gange jeg har haft problemer med dinoer, har det altid været årsagen.

Held og lykke med kampen!
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Stefan skrev: man 26. aug 2024 09:00 Bruger du Rowaphos eller andet GFO? De par gange jeg har haft problemer med dinoer, har det altid været årsagen.

Held og lykke med kampen!
Hvad er det for nogle dinoer du har haft?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Proprocentrum vil jeg tro, men har aldrig haft dem under mikroskop.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

charlie saltvand skrev: man 26. aug 2024 06:30 Fedt Tonning! Jeg har godt set “dræber stokken” på deres FB side 👍🏼. Gad vide om den også kan svitse glasroser? 🧐
FEDT!!
Jeg har en laser liggende til glasroser. Har aldrig brugt den - så kæmper du med glasroser kan du låne/købe eller teste den af.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jan. Dejligt tilbud, TAK 👍🏼. Jeg er som sådan ikke plaget af glasroser, jeg har tidligere, i andre akvarier haft maaaange en gang i mellem. Jeg har også prøvet Berghai nøgengælle snegle en gang, dé kan anbefales.

Jeg har ét stk STOR anemone (set ift glasroser) siddende bag på en sten nu. Min erfaring siger mig at når der er én, så er der flere, men jeg kan sgu kun se den ene….. 🤷🏼‍♂️, så er lidt i tvivl om, om det ér en glasrose? Svært at tage fotos af den, jeg skal prøve senere i dag 👍🏼

Så….. tilbage til tråden om UV lampen, jeg tænkte bare at den måske kunne være en glasrose udrydder, for os alle i hobbyen. De fleste af os støder jo ind i de satans roser.

Jeg får taget et foto og smider det ind her, hvis det er cool m dig Tonning?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Jeg skal også til at kæmpe med dinoer nu :( Jeg har bestilt et bedre mikroskop så jeg forhåbentlig kan få dem identificeret. Jeg bruger også den Facebook gruppe du omtaler. Spændende at følge med her.

https://youtube.com/shorts/LVHoxA_oC5M?feature=share
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Nadia skrev: tirs 27. aug 2024 08:58 Jeg skal også til at kæmpe med dinoer nu :( Jeg har bestilt et bedre mikroskop så jeg forhåbentlig kan få dem identificeret. Jeg bruger også den Facebook gruppe du omtaler. Spændende at følge med her.

Syntes godt nok det har været en træls omgang, men omvendt har man så opdaget en masse nyt om sin hobby :beer:
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

ttkthomsen skrev: tirs 27. aug 2024 10:28
Nadia skrev: tirs 27. aug 2024 08:58 Jeg skal også til at kæmpe med dinoer nu :( Jeg har bestilt et bedre mikroskop så jeg forhåbentlig kan få dem identificeret. Jeg bruger også den Facebook gruppe du omtaler. Spændende at følge med her.

Syntes godt nok det har været en træls omgang, men omvendt har man så opdaget en masse nyt om sin hobby :beer:
Ork ja og jeg får da kigget en del i mit mikroskop :K
Det viste sig at jeg har Ostreopsis dinos, og skal nu have fat i et ordentligt UV apparat, da mit nuværende ikke er godt nok. Yderligere skal jeg nok også til at behandle sandbunden som du gør, på den eller anden måde :BA

https://youtu.be/XDsAYxEaPFo
Besvar

Tilbage til "Sygdom"