VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Fordampning/luftfugtighed fix

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Ingrid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
1
Postnummer: 6650 Brørup
Saltvand siden?: 2024

Fordampning/luftfugtighed fix

Indlæg af Ingrid »

Hej alle sammen. Jeg har for nyligt opstartet et stort akvarie. Jeg havde slet ikke overvejet hvor meget vand dette store akvarie ville fordampe hver dag. Det er jo slet ikke det samme som ferskvand hvor man ikke har samme problem.

Så nu søger jeg inspiration og gode råd til midlertidig og/eller permanent fix til at afhjælpe eller i det mindste begrænse fordampning fra mit store akvarie.

Akvariet står i et 50 m2 stort rum med stue, køkken alrum og kontorplads. Med andre ord, der hvor jeg mest opholder mig. Der er pt. ingen form for afskærmning eller jumpguard på det. Jeg lufter pt. ud ca 10—12 timer i døgnet og alligevel er der totalt klamt og fugtigt hele tiden. Det føles som at træde ud af Singapore lufthavn. Hvilket havde været okay, hvis jeg havde befundet mig i Singapore… På den positive side så stortrives mine orchideer med fugten, men efterår og vinter nærmer sig og jeg ønsker ikke at fyre for fuglene hele vinteren for at udlufte konstant. Så jeg har brug for en løsning.

Akvariet har en fordampningsoverflade på 160x60 cm.
Akvariet ligger ca på 25,6-25,7 C.
Der fordamper ca 35-40 liter om ugen fra akvariet.

Hvad kan jeg gøre for at mindske det?
Må jeg se din løsning på dette problem ?

🙏🐠💦
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Fordampning/luftfugtighed fix

Indlæg af Seniorreefer »

Ingrid skrev: fre 16. aug 2024 02:28
Så nu søger jeg inspiration og gode råd til midlertidig og/eller permanent fix til at afhjælpe eller i det mindste begrænse fordampning fra mit store akvarie.

Akvariet står i et 50 m2 stort rum med stue, køkken alrum og kontorplads. Med andre ord, der hvor jeg mest opholder mig. Der er pt. ingen form for afskærmning eller jumpguard på det. Jeg lufter pt. ud ca 10—12 timer i døgnet og alligevel er der totalt klamt og fugtigt hele tiden.

Hvad kan jeg gøre for at mindske det?
Må jeg se din løsning på dette problem ?

🙏🐠💦

Hej Ingrid.

Jeg har som dig et lille område med stort akvarium. 150x80 overflade.

Min løsning i min lille lejlighed på 70m2 , har jeg anvendt en automatisk affugter i fyringssæsonen (oktober-marts) jeg har indstillet den på 60% og holder. Koster lidt på elregningen ca. 1kw/t dagligt, men er småpenge ift. alt andet vi bruger på store akvarier. Det virker hos mig. Toppen på akvariet er også dækket ind, så hele min lejlighed ikke er blå.

Lufter ud 10-15 min 3 gange dagligt. Det kan som sådan holde fugtigheden nede. Desuden har jeg sænket temperaturen en smule på akvariet så den ligger i området 24,7-25 grader og hæver min indetemepratur til 21-22 grader for at mindste fordampningen

Sommer perioden, har jeg mere eller mindre, alle mine vinduer åben i mindste justering.

Du kan se mit setup her https://www.saltvandsforum.dk/viewtopi ... 25#p857025
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Mit akvarie kører på 24 grader, alt stortrives 👍🏼
Overflademål er 200x60.
I vinterhalvåret har jeg dækglas på baljen.
Der fordamper ca 20 L pr uge.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er lidt bagvendt, hvis du oplever større fordampning når vi har høj luftfugtighed ude. Det burde faktisk være omvendt.
Systemet, både i- og omkring akvariet og i rummet det står i, vil altid forsøge at skabe ligevægt. Fjerner du fugtighed fra luften, er der jo plads til nyt og så stiger fordampningen fra akvariet. Vi bruger jo det princip til at nedsætte temperaturen, hvis den bliver for høj. Så sætter mange blæsere på, der blæser den fugtige luft fra overfladen væk. Dermed øges fordampningen og temperaturen sænkes lidt.
Det er det samme der sker, hvis man er så uheldig at få en vandskade i hjemmet. Så opsættes affugtere der trækker fugtigheden ud af luften. Når du sænker den, så vil fugtigheden i møbler, gulve, ja i alt fordampes ud i luften - for nu er der jo plads, fordi vi har hevet fugt ud af luften.
Jeg kunne forestille mig, at du med din udluftning sænker luftfugtigheden i hjemmet og så vil fordampningen fra feks akvariet øges. Men jeg forstår godt, at du lufter meget ud. Det gavner indeklimaet.
Jeg oplever et lavere forbrug fra min ato, når luftfugtigheden er så høj. Når det er vinter og luftfugtigheden er lavere, har jeg et forbrug på cirka 10L dagligt. Pt har jeg ikke engang det halve.

Det du evt kan gøre er, at lægge dækglas over dit akvarie og over sumpen. Det vil mindske fordampningen. Det kan så give andre udfordringer, men dem må man tage når de opstår.

Lyder skønt at dine orkideer nyder det. Alle mine store planter strutter også i den høje fugtighed. De elsker det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det letteste vil være dæksglas. Sørg for at pudse det jævnligt så tager det ikke så meget lys.

Ellers central udluftning med genvex anlæg
SPS : Stability provides succes
Ingrid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
1

Indlæg af Ingrid »

Tusind tak for jeres input 😊

Jeg tror umiddelbart jeg hælder mest til at skrue temperaturen lidt ned i baljen hvis det er muligt for det vil selvfølgelig mindske fordampningen.

Hvis jeg kan putte dækglas over ville det klart også hjælpe. Evt bare i vinterhalvåret. Jer der bruger denne løsning med stort akvarie, har i et kæmpe glas over, eller flere sektioner glas?
Der bliver nævnt at dette kan give udfordringer. Gætter på at det er et for varmt akvarie og stegte fisk/koraller? Kan det give andre udfordringer?

Er der nogen der har “udsug” direkte over baljen til at suge fugten ud? Larmer det eller er der nogen der har en lydløs løsning der?

Andre input der endnu ikke er nævnt modtages stadig gerne 🙏😊
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Mit akvarie er 2 meter langt og 60 dybt. Jeg har 4 stk glas over, da det er nemmest at håndtere når:
1) Jeg skal rode i baljen + fodre m Nori tang.
2) Rengøre/vaske glas af i ferskvand i håndvasken.

Jeg har IKKE problemer med at vandet bliver for varmt, det er også 24 grader i vinterhalvåret.

Glas ligger lidt “på skrå” = 4 mm højre ved for ruden, end ved bagruden. Det gør at det meste vand der fordamper og sætter sig på dækglas render af igen og ikke bare sætter sig som dråber/salt pletter.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Lyskilde og lysspektrum har også en rolle. Spredt LED lys med lidt eller kort periode med rød/hvid farve hjælper på at holde temperaturen nede. fx flere LED skimmer, så de ikke skal skrues så højt op.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ingrid skrev: fre 16. aug 2024 23:22
Der bliver nævnt at dette kan give udfordringer. Gætter på at det er et for varmt akvarie og stegte fisk/koraller? Kan det give andre udfordringer?

Er der nogen der har “udsug” direkte over baljen til at suge fugten ud? Larmer det eller er der nogen der har en lydløs løsning der?

Andre input der endnu ikke er nævnt modtages stadig gerne 🙏😊
En af de udfordringer der kan komme er, at det kan forstyrre udvekslingen mellem akvarievandet og den atmosfæriske ilt.
Der er altid et løbende behov for ilt i et revakvarie. Vand er ret dårligt til at holde på ilten og så optages det løbende.
Man kan ikke i et normalt kørende akvarie tale om iltmangel, men der er aldrig for meget, så alle tilførsler er velkomne. Udvekslingen sker i overfladen hvor vand i bevægelse ilter vandet. Når man lukker af for overfladen, hæmmer man den frie tilgang til ilt.

En anden sag er, at iltindholdet også er temperatur afhængigt. I stillestående vand er der varmere øverst og i takt med at man kommer nedad, kølnes vandet. Iltindholdet er højest i det varmere vand i toppen, mens de lavere lag er køligere og med lavere iltindhold. Derfor er vores flow også i denne kontekst ultra vigtigt. Det mikser vandet, så vi får ens temperatur og iltindhold i hele tanken. Samtidig skaber det også røre i overfladen, hvor udvekslingen ilt/vand sker.

Ilt er også vigtigt ifht Ph. Jeg bruger kalkreaktor på mit system. Det vand der kommer ud af reaktoren, har en forholdsvis lav Ph. Det løses her ved at lade udløbsvandet ryge i et kammer, hvor der tilføres ilt via en luftpumpe og en luftsten. Ilten hæver Ph i reaktorvandet målbart. Så også ifht Ph har ilt en funktion.

Jeg har ikke udluftning direkte over akvariet, men har en ventilator der suger luft ud af rummet, siddende i væggen lige bag akvariet. Det er en vådrumsventilator med en fugtmåler indbygget. Den kører konstant.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

I de 15 år jeg havde saltvand, havde jeg altid dækglas over. Det gav problemer med varme, selv om jeg ikke havde varmelegeme i akvariet. På sommerdage kunne temperaturen godt blive 31-32 grader. Løsningen blev at koble en køler på systemet i perioden juni-august.

Hvis der er skummer på akvariet, bliver der næppe problemer med iltmangel.
Ingrid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
1

Indlæg af Ingrid »

Jeg er i første omgang ved at skrue ned for temperaturen i baljen, stille og roligt. Og så vil jeg sætte jumpguard på til en start. Men hvis ikke det er nok så overvejer jeg kraftigt glas over. Jeg opdagede nemlig lidt mug i bunden af min sofa igår så der skal findes en løsning hurtigt 😔
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af madsjeppe01 »

Ingrid skrev: tirs 20. aug 2024 14:53 Jeg er i første omgang ved at skrue ned for temperaturen i baljen, stille og roligt. Og så vil jeg sætte jumpguard på til en start. Men hvis ikke det er nok så overvejer jeg kraftigt glas over. Jeg opdagede nemlig lidt mug i bunden af min sofa igår så der skal findes en løsning hurtigt 😔
Jumpguard kommer ikke til at hjælpe på dit problem overhovedet..
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Har du overvejet at sætte nogle store blæsere/ventilatorer op? De kan evt. køre med åbent vindue i de timer du ikke er i lokalet. Så luften cirkulerer. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"