VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Første ICP resultat - Fy for den..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Første ICP resultat - Fy for den..

Indlæg af Nadia »

Okay, jeg tænkte det var en god idé at få sendt en ICP test afsted, så jeg måske kunne blive klogere på den ubalance jeg tydeligvis har i mit akvarie. Jeg har valgt Fauna Marine efter anbefaling, og det er også en yderst informativ rapport jeg har fået tilbage (ikke at jeg har noget at sammenligne med).
Men, hold da op der skal rettes op på et par ting. Og da jeg indtil nu "bare" har tilsat "all for reef" må jeg indrømme at det er noget af et puslespil for mig, at få rettet op på de her værdier.

Er der mon nogle der har lidt tid til overs, og lyst til at kigge på mit resultat? Jeg har intet at sammenligne med, så måske nogle også kan fortælle om det er helt galt eller om det er til at fikse?

https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/151018
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Første ICP resultat - Fy for den..

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Nadia.

Jeg synes ikke den ser så slem ud. Ikke mere en hvad et stort vandskift kan gøre.

Der er kun zink og jod som er lidt bekymrende, sådan lige skimmet den. I min optik er anbefalingerne af sporelementer lidt overdrevend fra ICP
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Enig i stort vandskifte, dit saltindhold er jo også lavt. Det vil jo pille ved alle sporstoffernes værdi.
Dine store elementer (Ca, mg, kh, K) ligger jo rigtig fint med din dosering.
Så vandskifte med lidt højere saltindhold end du har gjort indtil videre.
Tropic Marins danske repræsentant.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

hvilken salt bruger du?
Når jeg kender den, kan jeg lave et forslag til hvordan du retter op.
Din salinitet er lav som de andre også skriver, det betyder noget for hvordan det hele ville se ud ved 35 psu.
Kik i PDF filen, der kan du aflæse hvad de forskellige elementer ville være ved 35 psu.
Det er ikke så skidt som du umiddelbart tror :-)
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Seniorreefer skrev: tors 25. jul 2024 12:35 Hej Nadia.

Jeg synes ikke den ser så slem ud. Ikke mere en hvad et stort vandskift kan gøre.

Der er kun zink og jod som er lidt bekymrende, sådan lige skimmet den. I min optik er anbefalingerne af sporelementer lidt overdrevend fra ICP
Det var det jeg lidt håbede at høre, for jeg kan selvfølgelig også godt regne ud at de gerne vil have man køber lidt af deres produkter :biggrin:
SamuelChristensen skrev: tors 25. jul 2024 12:44 Enig i stort vandskifte, dit saltindhold er jo også lavt. Det vil jo pille ved alle sporstoffernes værdi.
Dine store elementer (Ca, mg, kh, K) ligger jo rigtig fint med din dosering.
Så vandskifte med lidt højere saltindhold end du har gjort indtil videre.
Det undrer mig virkelig med det salt, men jeg må have kalibreret min Hanna måler. Det er nu ikke lang tid siden jeg gjorde det sidst, men den måler 1.024 :/
Det skal lige siges at prøverne er taget dagen efter et vandskifte på ca. 10-15 %. Jeg skifter vand 1 gang om ugen, men måske jeg så bør skifte oftere eller mere? Eller begge dele.
Suroma skrev: tors 25. jul 2024 14:11 hvilken salt bruger du?
Når jeg kender den, kan jeg lave et forslag til hvordan du retter op.
Din salinitet er lav som de andre også skriver, det betyder noget for hvordan det hele ville se ud ved 35 psu.
Kik i PDF filen, der kan du aflæse hvad de forskellige elementer ville være ved 35 psu.
Det er ikke så skidt som du umiddelbart tror :-)
Det lyder dælme fantastisk!. Jeg bruger Red Sea coral pro.
Nu hentede jeg PDF filen, og det er sku smart. Jeg kunne selvfølgelig regne ud at værdierne ændrede sig alt efter saltindhold, men ikke at det var så meget :-o
Men fantastisk at høre at det alligevel ikke står så slemt til. Forhåbentlig jeg kan få helt styr på balancen, nu hvor jeg ved lidt mere om vandets indhold.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Når det gælder salinitet, så er det eneste jeg ville stole på mere end et Tropic Marin hydrometer - ICP testen som du fik lavet. Kalibreringsvæsker varierer også voldsomt, så måske den er kalibreret korrekt, men væsken er forkert. Who knows.

10% vandskifte er rigtig fint til ugentlig vedligehold og bare til at forhøje dit saltniveau. Men det gør ikke meget for dine sporstoffer og mineraler. 30% om ugen i en måned hvor du har korrekt+en smule ekstra salinitet burde være nok og ville være min fremgangsmåde - hvis saltindholdet skulle være det samme ville jeg lave en enkelt på 80-90%. :) Hvis du har issues med korallerne så er sådan en reset også en mirakelkur nogle gange - især hvis du renser akvariet grundigt imens.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Først og fremmest ville jeg rette op på saliniteten.
Hvis du skifter 50 liter vand(25%) og blander det op med 2200 gram salt, vil din psu stige til 35 psu.
Du skal så være opmærksom på at Ca stiger fra 440 til 460 og Mg fra1371 til 1410 samt kh fra 7 til 8,5
Så hold lidt igen med tilsætning.
Du kan sagtens hæve det på en gang, dog skal du tilsætte det nye vand langsom over et par timer.
Alternativt kan du gøre det ad to omgange, så når du dog ikke helt op på 35 psu.
Derudover er din nitrat og fosfat for høje, det ses især tydeligt at du har fosfat depoter, dette kan du fjerne med Rowaphos eller lign. produkt, det fjerner samtidig noget zink som er forhøjet.
Flour og især jod er for lave, disse bør hæves manuelt
Mangan og jern er nul, dette er usædvanligt, da de ofte bruges som antiklumpningsmiddel og udfælder hurtigt i akvariet. Jeg ville finde et andet salt mærke, Red Sea hører ikke til blandt mine favoritter. (Fauna Marin eller Tropic Marin Pro anbefales herfra)
Chrom og Kobalt er ikke så vigtige i denne sammenhæng og vil blive tilført med vandskifte og allforreef som du bruger.
Fremadrettet vil jeg anbefale 10% vandskifte hver anden uge.
Sig til hvis du er i tvivl om noget eller har andre spørgsmål.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: tors 25. jul 2024 21:30 Først og fremmest ville jeg rette op på saliniteten.
Hvis du skifter 50 liter vand(25%) og blander det op med 2200 gram salt, vil din psu stige til 35 psu.
Du skal så være opmærksom på at Ca stiger fra 440 til 460 og Mg fra1371 til 1410 samt kh fra 7 til 8,5
Du kan sagtens hæve det på en gang, dog skal du tilsætte det nye vand langsom over et par timer.
Alternativt kan du gøre det ad to omgange, så når du dog ikke helt op på 35 psu.
Derudover er din nitrat og fosfat for høje, det ses især tydeligt at du har fosfat depoter, dette kan du fjerne med Rowaphos eller lign. produkt, det fjerner samtidig noget zink som er forhøjet.
Mangan og jern er nul, dette er usædvanligt, da de ofte bruges som antiklumpningsmiddel og udfælder hurtigt i akvariet. Jeg ville finde et andet salt mærke, Red Sea hører ikke til blandt mine favoritter. (Fauna Marin eller Tropic Marin Pro anbefales herfra)
Chrom og Kobalt er ikke så vigtige i denne sammenhæng og vil blive tilført med vandskifte og allforreef som du bruger.

Jeg siger tusinde tak for din tid og hjælp!
Jeg har idag skiftet en god del vand, og har valgt at gøre det over to omgange, og er nu på hvad der må svare til 1.023.
Jeg tilsætter ikke all for reef de næste dage. Så tænker jeg at bestille Rowaphos som jeg putter i en filterpose og i mit medie rack. Det er også tanken at jeg vil køre med lidt Caulerpa alger i sumpen.
Med hensyn til flour og jod er der så et mærke der kan anbefales? Er det mon flydende tilsætning?
Jeg skal vel også have testsæt således jeg kan følge hvorvidt jeg tilsætter nok?

Jeg vil forsøge at skifte salt, men er det muligt "bare" at skifte ved næste vandskifte?
Og jeg kan være i tvivl om de 10% vandskifte hver anden uge er nok, men jeg kan jo forsøge og holde øje med målingerne.

Jeg overvejer også at tilføje et fleecefilter. Aquamedic har lavet et smart et med pumpe, så man ikke behøver koble det på nedløbsrøret https://reef-aquarium-store.com/aqua-me ... srolfilter
Jeg er bare en smule nervøs for om akvariet stadig er for nydt, i forhold til at risikerer at have for meget filtrering på.

Jeg har desværre mistet næsten alle mine "torches" til hvad jeg tror er brown jelly sygdom. Jeg har også forsøgt at dyppe dem, men løbet var kørt. Også for min store "Golden torch" :(
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Synd og SÅ nederen mht dine torch koraller 😳😢

Ja, tilsætning er væske, i dråbe form (ml pr dag, ell uge eller hvad dit temperament nu er til)
Der er mange producenter og de fleste akvariebutikker har det i flaske form. Hvis du vælger at få makro alger i systemet (for at hive næring ud af vandet) skal du være obs på at makroalger præcis ELSKER bla jod og jern, så det suger de også ud af vandet…= Du skal tilsætte mere jern og jod. Det er sgu gynger og karruseller i den her hobby 🤷🏼‍♂️
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Nadia skrev: fre 26. jul 2024 17:00
Suroma skrev: tors 25. jul 2024 21:30 Først og fremmest ville jeg rette op på saliniteten.

Jeg har idag skiftet en god del vand, og har valgt at gøre det over to omgange, og er nu på hvad der må svare til 1.023.
Jeg tilsætter ikke all for reef de næste dage. Så tænker jeg at bestille Rowaphos som jeg putter i en filterpose og i mit medie rack. Det er også tanken at jeg vil køre med lidt Caulerpa alger i sumpen.
Med hensyn til flour og jod er der så et mærke der kan anbefales? Er det mon flydende tilsætning?
Jeg skal vel også have testsæt således jeg kan følge hvorvidt jeg tilsætter nok?

Jeg vil forsøge at skifte salt, men er det muligt "bare" at skifte ved næste vandskifte?
Og jeg kan være i tvivl om de 10% vandskifte hver anden uge er nok, men jeg kan jo forsøge og holde øje med målingerne.

Jeg overvejer også at tilføje et fleecefilter. Aquamedic har lavet et smart et med pumpe, så man ikke behøver koble det på nedløbsrøret https://reef-aquarium-store.com/aqua-me ... srolfilter
Jeg er bare en smule nervøs for om akvariet stadig er for nydt, i forhold til at risikerer at have for meget filtrering på.

Jeg har desværre mistet næsten alle mine "torches" til hvad jeg tror er brown jelly sygdom. Jeg har også forsøgt at dyppe dem, men løbet var kørt. Også for min store "Golden torch" :(
Jeg er ikke tilhænger af Caulerpa sp. eller andre alger for den sags skyld i sumpen.
Jod og Flour, bruger jeg selv Fauna Marin, men også TM's lugolske opløsning.
Hvis du bruger dem fra Fauna Marin, har du doseringsvejledning i din ICP test.
Saltet skifter du bare når det du har er opbrugt.
Testsæt til jod og flour, findes ikke.... i hvert fald ikke noget der virker ordenligt, med mindre det er beregnet til proff brug. Jeg har selv et testsæt til kobber som koster noget der ligner 125 Euro, tror jod og flour ville koster det samme, hvis de findes. Salifert mv. dur bare ikke.
Nu ved jeg ikke helt hvorlænge dit akvarie har kørt, men fornemmer det er ret nyt endnu, så giv det noget tid.
Rullefilter ville jeg se tiden an med.
Sig endelig til hvis der er noget.
Torch... kan være noget besværlige især i nyere akvarier, det ændre ikke på at det er surt at miste dem.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

charlie saltvand skrev: søn 28. jul 2024 07:04 Synd og SÅ nederen mht dine torch koraller 😳😢

Ja, tilsætning er væske, i dråbe form (ml pr dag, ell uge eller hvad dit temperament nu er til)
Der er mange producenter og de fleste akvariebutikker har det i flaske form. Hvis du vælger at få makro alger i systemet (for at hive næring ud af vandet) skal du være obs på at makroalger præcis ELSKER bla jod og jern, så det suger de også ud af vandet…= Du skal tilsætte mere jern og jod. Det er sgu gynger og karruseller i den her hobby 🤷🏼‍♂️
Tak for svar!
Ja, det er fandme ikke nemt sådan at ville have hav i sin stue :BA Shit det er op ad bakke.
Suroma skrev: man 29. jul 2024 15:08
Nadia skrev: fre 26. jul 2024 17:00

Jeg er ikke tilhænger af Caulerpa sp. eller andre alger for den sags skyld i sumpen.
Jod og Flour, bruger jeg selv Fauna Marin, men også TM's lugolske opløsning.
Hvis du bruger dem fra Fauna Marin, har du doseringsvejledning i din ICP test.
Saltet skifter du bare når det du har er opbrugt.
Testsæt til jod og flour, findes ikke.... i hvert fald ikke noget der virker ordenligt, med mindre det er beregnet til proff brug. Jeg har selv et testsæt til kobber som koster noget der ligner 125 Euro, tror jod og flour ville koster det samme, hvis de findes. Salifert mv. dur bare ikke.
Nu ved jeg ikke helt hvorlænge dit akvarie har kørt, men fornemmer det er ret nyt endnu, så giv det noget tid.
Rullefilter ville jeg se tiden an med.
Sig endelig til hvis der er noget.
Torch... kan være noget besværlige især i nyere akvarier, det ændre ikke på at det er surt at miste dem.
Det lyder til jeg skal droppe de alger for nu :)
Jeg har idag startet tilsætning med Fauna Marine iodine (Flaske I), den fandt jeg lige hos en tysk forhandler på vej hjem fra Hamborg igår. Det er fandme heller ikke nemt med et akvarie der sejler, når man samtidig skal lidt afsted på ferie :/
Så tænker jeg også at anskaffe Fe (iron) samt F (Fluoride). Rowaphos er også bestilt :biggrin:
Det lyder satme skidt med testsæt, for så er der vel en chance for at jeg pludselig har for meget Jod og Flour? :/

Mit akvarie har kørt i knap 6 måneder, så det er fortsat ret nyt.

Da jeg kom hjem idag, så jeg at min store flotte Trachyphyllia også var blevet ramt af Brown Jelly :( Jeg forsøgte at fjerne det og dyppe den, men skelettet var allerede blottet og jeg turde ikke beholde den i akvariet. Desværre har jeg en Trachyphyllia mere, som stod meget tæt på den anden, og jeg tænker den desværre også rammes. Det samme med min elegance :(
Jeg har tænkt mig at starte et karantæne akvarie op, hovedsagligt til koraller! Jeg bestiller et Fluval Evo eller noget i den stil. Det her skal jeg simpelthen ikke rammes af igen :BA
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Jeg vil lige høre jeres mening om følgende:
Jeg har nu kæmpet med Cyano i 4 måneder. Jeg har suget og fjernet og skiftet vand i én uendelighed, kørt med phytoplankton i en længere periode samt tilsat mange mange copepods, og det er fortsat rigtig slemt. Jeg skal selvfølgelig have helt styr på mine vandværdier, og jeg ved også godt akvariet ikke er så gammelt.
Men kunne jeg måske give det lidt chemiclean i mellemtiden? Altså uden at ødelægge noget?
Jeg kan også læse mig til at flere har haft gode resultater med at bruge chemiclean mod Brown Jelly. Nu har jeg, 7-9-13, ikke mistet flere koraller de sidste dage, men jeg vil fandme gerne have det skidt helt væk også.
IMG_9800.jpg
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Årsagen til cyano skal nok søges i dine vand værdier:
1. Forholdet mellem nitrat:fosfat er ugunstig (bør ligge i omegnen af 100:1)
2. Du mangler jod
3. Du mangler flour
4. Du mangler Brom

Og som du selv skriver er dit akvarie stadig nyt.
Chemiclean mod Brown Jelly kunne muligvis virke, det indeholder antibiotika (erythromycin) og er receptpligtigt og ulovligt at sælge/bruge i hele EU og sikkert i mange andre lande.

Jeg ville satse på at rette op på værdierne, ellers vil du evigt skulle slås med cyano.
Brug evt. bakterie tilsætning for at udkonkurrere cyanobakterierne.
Vælger du erythromycin behandling så pas på din musling.
Og husk på at antibiotika ikke kender forskel på cyanobakterier og de gode bakterier du har brug for.
Jeg mener klart det er til mere skade end gavn.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: tirs 6. aug 2024 11:49 Årsagen til cyano skal nok søges i dine vand værdier:
1. Forholdet mellem nitrat:fosfat er ugunstig (bør ligge i omegnen af 100:1)
2. Du mangler jod
3. Du mangler flour
4. Du mangler Brom

Og som du selv skriver er dit akvarie stadig nyt.
Chemiclean mod Brown Jelly kunne muligvis virke, det indeholder antibiotika (erythromycin) og er receptpligtigt og ulovligt at sælge/bruge i hele EU og sikkert i mange andre lande.

Jeg ville satse på at rette op på værdierne, ellers vil du evigt skulle slås med cyano.
Brug evt. bakterie tilsætning for at udkonkurrere cyanobakterierne.
Vælger du erythromycin behandling så pas på din musling.
Og husk på at antibiotika ikke kender forskel på cyanobakterier og de gode bakterier du har brug for.
Jeg mener klart det er til mere skade end gavn.
Tak for svar endnu engang. Så vidt jeg kan se mangler jeg ikke Brom :-?

Det er mærkeligt at man så alligevel kan købe det i EU, men det er måske fordi de selv hævder der ikke er erythromycin i :^o

Med hensyn til at rette op på værdier, jeg går ud fra jeg skal forsætte med at tilsætte jod og Flour? Men hvis jeg ikke kan måle på det, hvordan ved jeg så at det er tid igen? :/

Jeg fik også testet mit osmosevand, og jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal gøre noget her:
Ser ud til der både er målt silikat og silicon
Skærmbillede 2024-08-07 kl. 17.36.45.png
Skærmbillede 2024-08-07 kl. 17.57.52.png
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Hvis du skifter vandet skal du ikke tilføje noget som helst eller lege kemiker. :)

Du skal finde et leje hvor en fastlagt rutine dosering dækker behovet. Hvis du doserer ud fra ICP - skal du bruge ICP til at fastlægge om dosis er korrekt.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

I din icp test står der hvor meget der skal tilsættes.
Hvis du ikke har tilsætningsstofferne fra FM, kan du bare regne det om til hvad du bruger.
Du skal ikke være nervøs for den smule silikat, du ligger lavt iht. din icp test ellers skal du bare ha' et silikatfilter efter osmosen.
Mht. Brom, ligger den ikke under det anbefalede men sammen med de andre (jod og flour) er den kritisk mht. cyano når den falder under 70.
Selvfølgelige kan man skifte vand og rette op, men hvad hjælper det når værdierne skrider, så er det fast arbejde fremadrettet. Jeg er sikker på du ser en forbedring når du tager hul på dit nye salt mærke.

Mist ikke mådet, tiden heler alle sær ;-)
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: ons 7. aug 2024 17:27 I din icp test står der hvor meget der skal tilsættes.
Hvis du ikke har tilsætningsstofferne fra FM, kan du bare regne det om til hvad du bruger.
Du skal ikke være nervøs for den smule silikat, du ligger lavt iht. din icp test ellers skal du bare ha' et silikatfilter efter osmosen.
Mht. Brom, ligger den ikke under det anbefalede men sammen med de andre (jod og flour) er den kritisk mht. cyano når den falder under 70.
Selvfølgelige kan man skifte vand og rette op, men hvad hjælper det når værdierne skrider, så er det fast arbejde fremadrettet. Jeg er sikker på du ser en forbedring når du tager hul på dit nye salt mærke.

Mist ikke mådet, tiden heler alle sær ;-)
Jeg har købt tilsætningsstofferne fra Fauna Marine og er begyndt at tilsætte som ICP angiver. Men når jeg har så har tilføjet den angivne dosis (som jeg læser det er det en én gangs dosis), så er mit spørgsmål om jeg så ikke skal tilsætte på et eller andet tidspunkt igen? Eller man kan håbe at det ikke er nødvendigt når jeg skifter saltmærke?
Og jeg vil da få fat på Brom og tilsætte lidt der også. Måske jeg så skal vælge salt fra Fauna Marine også.

Det lyder godt med osmosevandet. Tror du at det vil kunne ændre på noget i forhold til cyano, at putte et silikatfilter på?

Jeg mister ikke modet, jeg vil have det til at lykkedes så jeg kan få et flot akvarie og velfungerende akvarie!
Og én af grundende til jeg ikke gør det, er at jeg kan få hjælp fra jer kloge mennesker her inde :y
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Når du har tilsat den meængde der står skrevet, er du i midten af det anbefalede, både jod og flour falder som regel hurtigt tilbage, derfor anbefaler jeg at du doserer til max.
Du skal dosere 13 ml. jod ialt fordelt på 3 dage (4,5 ml/dag)
Flour 70 ml. ialt fordelt over 2 dage (35 ml/dag)
Husk at trække det fra du i forvejen har doseret.
Du forbrug fremadrettet afgør i hvilket omfang der skal tilsættes yderligere, jeg har ingen anelse om hvormeget der er i AllforReef, som du jo bruger til at vedligeholde din kh, ca mv.
Selv bruger jeg en hjemmegjort Balling Light, dvs. saltene køber jeg ikke hos Fauna Marin, men jeg bruger sporestofferne derfra, de hedder Trace 1,2,3 og supplerer med Deres traces og elements.
Balling Light kræver to doseringspumper eller at man selv dosere de to opløsninger. Fordelen ved Balling light er at men selv kan juster på de elementer man tilsætter og ikke er bundet til et produktet som er all in one.

Silikat gør intet for cyano, men er derimod tit udløser forkirselalger.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: ons 7. aug 2024 18:34 Når du har tilsat den meængde der står skrevet, er du i midten af det anbefalede, både jod og flour falder som regel hurtigt tilbage, derfor anbefaler jeg at du doserer til max.
Du skal dosere 13 ml. jod ialt fordelt på 3 dage (4,5 ml/dag)
Flour 70 ml. ialt fordelt over 2 dage (35 ml/dag)
Husk at trække det fra du i forvejen har doseret.
Du forbrug fremadrettet afgør i hvilket omfang der skal tilsættes yderligere, jeg har ingen anelse om hvormeget der er i AllforReef, som du jo bruger til at vedligeholde din kh, ca mv.
Selv bruger jeg en hjemmegjort Balling Light, dvs. saltene køber jeg ikke hos Fauna Marin, men jeg bruger sporestofferne derfra, de hedder Trace 1,2,3 og supplerer med Deres traces og elements.
Balling Light kræver to doseringspumper eller at man selv dosere de to opløsninger. Fordelen ved Balling light er at men selv kan juster på de elementer man tilsætter og ikke er bundet til et produktet som er all in one.

Silikat gør intet for cyano, men er derimod tit udløser forkirselalger.
:GO
All for reef indeholder 17 mg iodine per 500 ml og jeg tilsætter ca. 5 ml om dagen, men jeg kan umiddelbart ikke se det indeholder Flour eller Brom #-o
Jeg har kigget en del på Fauna Marine Bailling light systemet, og det kan være jeg skal skifte over til det.

Før ferien indkøbte jeg All for Reef Original Balling Components Part B for at få dKH lidt op.

Også lige en lille opdatering på det hele:

Da jeg så at min sidste Trachyphyllia begyndte at få blottet skellet, blev jeg lidt desperat og valgte at tilsætte Chemiclean for at forsøge ét eller andet.

Igår efter de 48 timer, lavede jeg det 20% vandskift der anbefales. Jeg har tilsat kul fra RedSea i filterpose, den dosis der anbefales efter medicinsk behandling, og har startet mit UV-filter. Mine værdier ser nogenlunde ud, bortset fra jeg altså har en smule Nitrit :/ Men min skummer har selvfølgelig også kørt uden kop i 48 timer.

Mine værdier er nu følgende:
Alkalinity = 7.8
Nitrate = 13.2
Phosphate = 0.12
Calcium = 425
Magnesium = 1410
PH = 8.0
Nitrite = 0.1-0.2
Salinitet: 1.025 (min Hanna checker siger 1.026)

Bør jeg teste for andre ting?
Jeg har suget alt Cyano, det der var tilbage, op. Jeg har købt et Nero 3 powerhead til at skabe bevægelse bagerst i akvariet, bag min stenopsætning.
Idag starter jeg med at køre med Rowaphos i filterpose, når jeg lige har gennemskuet hvor meget jeg skal bruge :-?
Yderligere har jeg købt flydende bakterier (https://www.arka-biotech.de/en/products/bacto-shot) som jeg tænker at tilsætte idag.

Er i enige i at jeg bør hæve min dKH over det næste stykke tid?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Jeg synes din kh er fin på 7,8, men da du jo har en del lps ville jeg hæve den til 8-8,5.
Din nitrat/forsfat er nu i fin balance, det hjælper på at få bugt med cyano.
Calcium og magnesium er også ok, dog til den noget høje ende mht. magnesium, her er det jo et problem hvis allforreef bliver ved med at hæve den.
Nitrit skal længere ned, det kommer nok med tilsætning af bakterier.
Og så skal du bare sørge for at jod og flour kommer op på niveau.
Jeg ville ikke bruge Rowaphos, så rygger du forholdet mellem nitrat og fosfat, i ugunstig retning, hvilket igen giver risiko for cyano. Lad Nitrit, Natrat og fosfat falde naturligt, så er du godt på vej.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Hej Nadia, jeg bryder lige ind sådan at retorikken ikke giver et forkert billede af All-For-Reef. Hvis folk læser igennem det her eller finder det med en søgefunktion, skal de også finde faktisk viden, som du også kan bruge til dine beslutninger.

All For Reef hæver ikke magnesium. Der er meget lidt i, netop fordi forbruget kan svinge enormt. Fx når kalkalgerne får et vækst boost. Derfor hvis Mg falder, så kan man dosere lidt en gang om måneden. Om den hedder 1250 eller 1450 betyder INTET. Samme med din kh og Calcium Der er ingen gode eller troværdige kilder der fortæller at de værdier der skal rettes op på.

Der er flour og brom i All-For-Reef. :)

Hvis du skifter væk fra All-For-Reef, fx til Balling lIght, så skal du være opmærksom på at du skifter til et system der ændrer din salinitet. Et biprodukt af Balling Light er at dit saltindhold stiger, UDEN at det er balanceret med sporstofferne og mineralerne. Grunden til de har kaldt det light er fordi det mangler noget. I Original Balling, som du har købt part B til kan jeg se, er der tre væsker. Kemikeren der skabte metoden, Hans-Werner Balling som har udviklet konceptet videre til All-For-Reef du så fint bruger, fiksede problemet med at saltindholdet stiger ved at tilføje Part C, som balancerer mineraler og sporstoffer i akvariet så det passer til saltindholdet. Bare så du er obs på det. :)

Du har nogle fine produkter på hylden allerede og de virker skam. Jeg vil ikke blande mig i hvad du gør eller køber, men som medhobbyist synes jeg du skal tænke på hvor mange ændringer du laver i hurtigt tempo. :)

Du reagerer på en ICP test som fordrer en MASSE ændringer og frygt, og du køber en masse produkter og hælder ting og sager i, endda noget der skal forgifte.

Jeg vil gerne se dig lykkes med at skabe dit drømmeakvarie, så en stemme der varsler forsigtighed skal du se det her som.

ICP testen er et ØJEBLIKSBILLEDE. Du kan faktisk ikke se om noget som helst er stigende eller faldende. Du kan ikke se hvor meget fodringstidspunktet ifht. hvornår du samlede vandet op til testen har af indflydelse. konserveringsmidler og forurening i foder har også en effekt.
Derfor skal man være varsom med ICP retorikken. Næste punkt er hvor UPRÆCISE ICP kan være. 80% af de elementer den måler efter er så lave at den slet ikke kan vurdere dem troværdigt. De andre værdier har dernæst en væsentlig fejlmargin. Tænk +/- 20% på nogle af dem.
Se en sammenligning af ICP test her: https://reefbuilders.com/2023/07/12/the ... jay-joshi/ PUNKT 4 er den særligt interessante.

Så hvis du doserer noget som testen siger er lavt, men faktisk ER normal pga fejlmargin. Så ender du med en potentiel overdosering.
Man skal ikke dosere noget som helst ud fra et utroværdigt øjebliksbillede uden at kende risici ved det. Man doserer ud fra tendenser, især hvis det er noget som har en skadeligt potentiale. (almindeligt sund fornuft)

Med All-For-Reef doserer du det dine koraller bruger. Du behøver ikke andet end det og korrektioner kan du lave med vandskift. Det virker. Det er ikke lige så sexet som ICP med mikrodoseringer og der er selvfølgelig metodefrihed.
Og det kan være svært at manøvrere når den ene siger "du behøver ikke andet end det her" mens den anden siger "tallene er lave, alt dør, doser alle de her små ting ellers mister du ENDNU mere".

Så hvad med at du lige giver dit akvarie en pause fra ændringer og lader din rutine og nye opmærksomhed på korrekt salinitet være de bærende elementer i en periode. Koraller der går i dårligdom kan reagere på stressfaktorer der er mange måneder gamle, så selv om det er skide svært, jeg ved det godt!, :G så er det godt at sætte sig på hænderne og lade de få ændringer man søsætter virke.

Hvis du er ligeglad med mine råd så er det fint, jeg stopper bare her. Jeg skulle bare sikre mig at du får et varieret billede på tingene :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Nadia

Jeg er meget enig med ovenstående og netop artikel som beskrevet på reefbuilders, var årsagen til jeg ikke jagter den korrekte værdi. Jeg bruger værktøjet anderledes og bruger trenden til at styre efter, da optag skifter måned efter måned.

Det vigtigeste i min optik er stabilitet, og tror ikke mange ikke ved er min Holdning ;)

En råd fra mig til dig, vil være at finde et produkt som passer til dig, familien og tiden dosering og holde dig til den. Min overbevisning er rutinerne er meget vigtigere end den Calsium er 420 eller 450 osv, bare du holder værdien

Når dit akvarie er så nyt som dit, tager det tid før stabiltet bliver opbygget og kræver ro for at gøre det

Jeg håber du får succes :heart:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Når vi er så mange akvarister der i gennem årende har draget en masse nyttige erfaringer og læst op på en artikler og bøger om hobbyen- vil der selvfølgelig være mange veje til Rom- uden dermed at sige en vej er bedre, eller mere rigtig end en anden...
Så vi finder både tilhængere af akvarier med bløde, LPS og måske lidt sps, uden de store dikke darre, ud over vandskifte og manuelle målinger af KH og CA...
Andre går All in med ICP tests, og fin tuning af spore elementerne, for at prøve at få det bedste ud af deres acroporaer...
Det er to forskellige tilgange og sådan er det med vores hobby.... og fedt at vi kan debattere og respektere vores forskellige tilgange og ønsker for vores små stue rev.
Sålænge vi husker det, uden at nedgøre andres tilgange ift ens egne, kan vi alle sammen blive kloge på vores hobby, ved at deltage og følge debatterne herinde :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Nadia, kig i min tråd her:

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97501
Link til mit nuværende akvarie. Det har kørt siden marts (mener jeg..?)
Jeg dosere KUN de 3 hellige, (kh, cal, mg). Det står sgu da meget godt…? Jeg er ihvertfald fint tilfreds. Jeg har igennem flere år været “slave af” at måle konstant, tilføje dråber, dagligt! Af ditten - dutten - datten og brugt en formue på ICP tests osv. Jeg er nået frem til at det er slet ikke noget der passer mit temperament, min tid eller min pengepung, så derfor jeg bare køre “low maintance” og er en glad akvarist.

Det jeg prøver at sige er at der er mange måde at have saltvand på og man behøver IKKE panikke og måle alt muligt dagligt for at få et “tåleligt” akvarie.
Bevares, jeg har ikke nogle super sarte sps koraller i baljen, de ville sikkert dø, men der er da en enkelt Kvist Bali slimer.

Ro på! Og husk nu at NYDE dit akvarie 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Mange tak for svar alle sammen. Jeg sætter stor pris på at i giver jer tid til at svare.
Selvom dette akvarie stadig er forholdsvis nyt, er jeg ikke ny i hobbyen, og jeg ved at holdningerne omkring vedligeholdelse af saltvandsakvarie er mange, og ikke mindst meget forskellige. Nå det så er sagt, synes jeg det er super at have et sted som dette, hvor man kan dele sin mening samt begrundelse for sine valg, så vi andre kan tage stilling og lærer :)
SamuelChristensen skrev: fre 9. aug 2024 15:54 Hej Nadia, jeg bryder lige ind sådan at retorikken ikke giver et forkert billede af All-For-Reef. Hvis folk læser igennem det her eller finder det med en søgefunktion, skal de også finde faktisk viden, som du også kan bruge til dine beslutninger.

All For Reef hæver ikke magnesium. Der er meget lidt i, netop fordi forbruget kan svinge enormt. Fx når kalkalgerne får et vækst boost. Derfor hvis Mg falder, så kan man dosere lidt en gang om måneden. Om den hedder 1250 eller 1450 betyder INTET. Samme med din kh og Calcium Der er ingen gode eller troværdige kilder der fortæller at de værdier der skal rettes op på.

Der er flour og brom i All-For-Reef. :)

Hvis du skifter væk fra All-For-Reef, fx til Balling lIght, så skal du være opmærksom på at du skifter til et system der ændrer din salinitet. Et biprodukt af Balling Light er at dit saltindhold stiger, UDEN at det er balanceret med sporstofferne og mineralerne. Grunden til de har kaldt det light er fordi det mangler noget. I Original Balling, som du har købt part B til kan jeg se, er der tre væsker. Kemikeren der skabte metoden, Hans-Werner Balling som har udviklet konceptet videre til All-For-Reef du så fint bruger, fiksede problemet med at saltindholdet stiger ved at tilføje Part C, som balancerer mineraler og sporstoffer i akvariet så det passer til saltindholdet. Bare så du er obs på det. :)

Du har nogle fine produkter på hylden allerede og de virker skam. Jeg vil ikke blande mig i hvad du gør eller køber, men som medhobbyist synes jeg du skal tænke på hvor mange ændringer du laver i hurtigt tempo. :)

Du reagerer på en ICP test som fordrer en MASSE ændringer og frygt, og du køber en masse produkter og hælder ting og sager i, endda noget der skal forgifte.

Jeg vil gerne se dig lykkes med at skabe dit drømmeakvarie, så en stemme der varsler forsigtighed skal du se det her som.

ICP testen er et ØJEBLIKSBILLEDE. Du kan faktisk ikke se om noget som helst er stigende eller faldende. Du kan ikke se hvor meget fodringstidspunktet ifht. hvornår du samlede vandet op til testen har af indflydelse. konserveringsmidler og forurening i foder har også en effekt.
Derfor skal man være varsom med ICP retorikken. Næste punkt er hvor UPRÆCISE ICP kan være. 80% af de elementer den måler efter er så lave at den slet ikke kan vurdere dem troværdigt. De andre værdier har dernæst en væsentlig fejlmargin. Tænk +/- 20% på nogle af dem.
Se en sammenligning af ICP test her: https://reefbuilders.com/2023/07/12/the ... jay-joshi/ PUNKT 4 er den særligt interessante.

Så hvis du doserer noget som testen siger er lavt, men faktisk ER normal pga fejlmargin. Så ender du med en potentiel overdosering.
Man skal ikke dosere noget som helst ud fra et utroværdigt øjebliksbillede uden at kende risici ved det. Man doserer ud fra tendenser, især hvis det er noget som har en skadeligt potentiale. (almindeligt sund fornuft)

Med All-For-Reef doserer du det dine koraller bruger. Du behøver ikke andet end det og korrektioner kan du lave med vandskift. Det virker. Det er ikke lige så sexet som ICP med mikrodoseringer og der er selvfølgelig metodefrihed.
Og det kan være svært at manøvrere når den ene siger "du behøver ikke andet end det her" mens den anden siger "tallene er lave, alt dør, doser alle de her små ting ellers mister du ENDNU mere".

Så hvad med at du lige giver dit akvarie en pause fra ændringer og lader din rutine og nye opmærksomhed på korrekt salinitet være de bærende elementer i en periode. Koraller der går i dårligdom kan reagere på stressfaktorer der er mange måneder gamle, så selv om det er skide svært, jeg ved det godt!, :G så er det godt at sætte sig på hænderne og lade de få ændringer man søsætter virke.

Hvis du er ligeglad med mine råd så er det fint, jeg stopper bare her. Jeg skulle bare sikre mig at du får et varieret billede på tingene :)
Først og fremmest, så er jeg absolut ikke ligeglad med dine råd, og jeg sætter utrolig stor pris på at du bruger tid på et langt og udførligt skriv. Det er bl.a. absolut vigtigt at vide at saltbalancen kan stige.

Jeg er helt med på at ICP testen er et øjebliksbillede, og at tallene i princippet kan se helt anderledes ud allerede kort tid efter vandprøverne er samlet. Jeg kunne også regne ud at der nok ville være en form for fejlmargin, og at det især kan være svært med de værdier der er for lave til måling. Hvad jeg ikke vidste var den store forskel på de forskellige producenters resultater af ICP test, som jeg bl.a. kan læse mig til på det link du henviser til. Det giver selvfølgelig stof til eftertanke.

Jeg valgte All-For-Reef lige præcis fordi at jeg tænkte jeg ville starte så "simpelt" som muligt, med et produkt der dækkede bredest. Og ikke mindst, som seniorreefer så fint skriver, noget der passede ind i mit liv og tidsplan osv.
Du skriver at man ikke behøver andet end All-For-Reef, og det er (bl.a. :)) ) her jeg bliver lidt forvirret, for All-For-Reef produktet nævner jo netop at man skal korrigerer med deres "Original Balling" komponenter. Ihvertfald såfremt man mener at Kh, Magnesium eller Calcium ligger for lavt, ihverfald som jeg har forstået det.
Derfor læste jeg mig også til, at hvis Calcium lå stabilt, som den har gjort i mit tilfælde, men at Kh faldt, så skulle man fortsætte med All-For-Reef SAMT tilsætte "Original Balling B", men at jeg så altså hverken behøver A eller C.

Jeg er helt enig i at jeg formentlig har lavet for mange ændringer ad gangen. Grunden til jeg sendte ICP testen ind, var at jeg i mange måneder har haft meget Cyano, og tydelig ubalance i akvariet. Derfor tænkte jeg også at det ville give mening at ihverfald forsøge, at doserer nogenlunde efter de tal som den virkelig "reagerede" på.
Det skal så sige at Chemiclean ikke havde noget som helst med ICP testen at gøre, men fordi jeg kun kunne se til at jeg mistede den ene koral efter den anden, og jeg blev lidt desperat. Om det har virket på dette problem (Brown Jelly), finder jeg måske aldrig ud af.

Nå det så er sagt, så står mine koraller (dem jeg har tilbage) flottere end nogensinde. Om de denne gang har reagereet anderledes på vandskift, på den let øgede salinitet eller at jeg har tilsat nogle af de ting som ICP testen foreskrev at jeg manglede, eller noget helt andet, finder jeg måske heller aldrig ud af.

Min plan er absolut at pille så lidt som overhoved muligt ved akvariet og balancen i det næste stykke tid, også se hvad der sker. Jeg skal selvfølgelig teste ofte, således jeg kan finde frem til hvor meget All-For-Reef jeg ca. skal tilsætte, og vel også hvornår det er mest hensigtmæssigt i forhold til vandskift? Også eventuelt forsøge, meget langsomt, at få Kh en smule op, da den som reelt falder en del mellem vandskift.
charlie saltvand skrev: lør 10. aug 2024 06:11 Nadia, kig i min tråd her:

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97501
Link til mit nuværende akvarie. Det har kørt siden marts (mener jeg..?)
Jeg dosere KUN de 3 hellige, (kh, cal, mg). Det står sgu da meget godt…? Jeg er ihvertfald fint tilfreds. Jeg har igennem flere år været “slave af” at måle konstant, tilføje dråber, dagligt! Af ditten - dutten - datten og brugt en formue på ICP tests osv. Jeg er nået frem til at det er slet ikke noget der passer mit temperament, min tid eller min pengepung, så derfor jeg bare køre “low maintance” og er en glad akvarist.

Det jeg prøver at sige er at der er mange måde at have saltvand på og man behøver IKKE panikke og måle alt muligt dagligt for at få et “tåleligt” akvarie.
Bevares, jeg har ikke nogle super sarte sps koraller i baljen, de ville sikkert dø, men der er da en enkelt Kvist Bali slimer.

Ro på! Og husk nu at NYDE dit akvarie 👍🏼
Jeg har kigget i din tråd, og det er et utrolig fint akvarie du har fået op og kører. Jeg håber at jeg, ligesom dig, kan få en god balance uden at skulle tilsætte al verden. Heldigvis er mine yndlingskoraller heller ikke i SPS gruppen, så jeg håber det også gør det hele bare en lille smule nemmere, ihverfald i forhold til tilsætninger, stabile værdier, osv :)

I får lige nogle billeder af nogle af de koraller jeg har tilbage, bare fordi :heart: (Også 2 min stilhed for alle de koraller der tabte kampen :( )
IMG_9869.jpg
IMG_9832.jpeg
IMG_9862.jpg
IMG_9865.jpeg
IMG_9867.jpeg
IMG_9870.jpg
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

[quote=Nadia post_id=860473 time=1723321971 user_id=753]

Jeg valgte All-For-Reef lige præcis fordi at jeg tænkte jeg ville starte så "simpelt" som muligt, med et produkt der dækkede bredest.
Du skriver at man ikke behøver andet end All-For-Reef, og det er (bl.a. :)) ) her jeg bliver lidt forvirret, for All-For-Reef produktet nævner jo netop at man skal korrigerer med deres "Original Balling" komponenter. Ihvertfald såfremt man mener at Kh, Magnesium eller Calcium ligger for lavt, ihverfald som jeg har forstået det.
Derfor læste jeg mig også til, at hvis Calcium lå stabilt, som den har gjort i mit tilfælde, men at Kh faldt, så skulle man fortsætte med All-For-Reef SAMT tilsætte "Original Balling B", men at jeg så altså hverken behøver A eller C.

Hej Nadia. Det er godt du siger du ikke er ny, og jeg beklager hvis jeg har lydt bedrevidende eller det er oplevet som at blive talt ned til.

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret. Jeg kan lige bruge situationen til at stadfæste. :GO

Stenkoraller vokser med et bestemt forbrug af Kh, Mg, Ca. Det ligger i en specifik ratio, som man har analyseret sig frem til ved at undersøge koraller og deres skeletter. Deres væv indeholder også sporstoffer som man har analyseret sig frem til.
Lige præcis den ratio (med undtagelse af strontium, fordi nogle få koraller bruger meget, men de er ikke så almindelige i hobbyen) er i All-For-Reef i den ratio.

Så hvis man har en stenkoral der er vokset og har forbrugt 1dkh fra vandet har den brugt de andre elementer i en ratio til det. Derfor doserer man 1dkh All-For-Reef fordi så er det der nu er bundet i korallen nu lagt tilbage i vandet klar til den næste vækst. Derfor behøver man ikke andet end All-For-Reef.

Men ja, så er der andre processer der kan ske i et akvarie. Bakterier og alger forbruger også fra vandet. Dette er totalt variabelt fra akvarie til akvarie. Det kommer an på mængden af sten, sand, filtermateriale, NO3, PO4 osv osv. Det er altså en dark horse i det her løb.
Net resultat er som regelt, i de akvarier, at der er et lidt højere forbrug af KH. Hvis du doserer All-For-Reef efter KH, jamen så vil NOGLE af de andre elementer stige stille og roligt. Er det et problem? Næ ikke rigtigt. Hvis din Calcium stiger med 5mg/l om måneden har det så en effekt? Nej. Så længe den er imellem 400-500 så er det totalt ligelgyldigt. Og når du så laver vandskifte og tømmer skummerkop osv så justerer du på den lige så stille.
Testsættenes fejlmargin kan alligevel ikke præcisere den stigning i det korte løb. Men tendensen kan fanges, det tager lang tid.

Hvis man nu ikke vil lave vandskift eller gerne vil have calcium på 420 præcist hele tiden, ja så kan man blive nødt til at supplere med A eller B. Så det er rigtig fint at have dem liggende hvis man ønsker den kontrol.
Jeg bruger ikke korrektioner med enkelte mineraler - så man kan vurdere ud fra billederne om mine resultater er ønskværdige eller om man har brug for det fokus på calcium.

Det kan også være en god idé at give en ugentlig ekstra dosering af A- Elements hvis der er mange blødkoraller eller søanemoner i akvariet. Det er klart at én væske ikke kan klare alle situationer når det er målrettet stenkoraller. Men med sine regelmæssige vandskifte, så kan man sagtens.

Måske man kan stille det op med tillid. Hvem har man tillid til, ICP testen og dens anbefalinger om korrektioner eller producenten der siger mineralerne der bruges er heri. :beer:

Vi kan gå på opdagelse i dine cyanobakterier hvis du vil?

Og nu har jeg igen smadret citat funktionen og roder med layoutet... beklager. :)) :((
Vedhæftede filer
20220411_184738.jpg
20240731_125233.jpg
20240731_125433.jpg
20240803_110816.jpg
20230402_112904.jpg
20221018_172653.jpg
20221015_171309.jpg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

@SamuelChristensen Det ene udelukker vel ikke det andet?
Jeg kører med ATI Essentials, der svarer til balling light. Der er også tilsat sporestoffer i væskerne, men her bruger jeg ICP test hver måned, for at holde øje med om korallerne forbruger mere end der er tilsat i flaskerne- bl.a bruger jeg en del mere jod, Flour og Fe, som jeg har justeret op i ballingvæskerne, så det efterhånden passer ift til mit behov...
ICP tests er også gode til at holde et øje med ophobning af tungmetaller, så man kan nå at gribe ind inden det bliver et problem.
Nu kan jeg forstå på rygterne at TM også overvejer at tilbyde ICP tests og sporeelementer til finjustering, eller tager jeg fejl? (i tråd med ATI, Modern Reef, Aquaforrest, m.f.), Så alt andet lige må man også være af samme opfattelse hos TM?

Måske skal du lave en tråd om emnet i TM's forum her på sf?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Engelquist skrev: søn 11. aug 2024 07:21 @SamuelChristensen Det ene udelukker vel ikke det andet?
Jeg kører med ATI Essentials, der svarer til balling light. Der er også tilsat sporestoffer i væskerne, men her bruger jeg ICP test hver måned, for at holde øje med om korallerne forbruger mere end der er tilsat i flaskerne- bl.a bruger jeg en del mere jod, Flour og Fe, som jeg har justeret op i ballingvæskerne, så det efterhånden passer ift til mit behov...
ICP tests er også gode til at holde et øje med ophobning af tungmetaller, så man kan nå at gribe ind inden det bliver et problem.
Nu kan jeg forstå på rygterne at TM også overvejer at tilbyde ICP tests og sporeelementer til finjustering, eller tager jeg fejl? (i tråd med ATI, Modern Reef, Aquaforrest, m.f.), Så alt andet lige må man også være af samme opfattelse hos TM?

Måske skal du lave en tråd om emnet i TM's forum her på sf?
Nej det gør det selvfølgelig ikke. De udelukker ikke hinanden men det store spørgsmål er måske om de nødvendiggører hinanden? Jeg har aldrig sendt en ICP afsted, har jeg ikke succes med mine akvarier og god vækst + farve? :)

Jeg er totalt enig i at ICP kan opfange stoffer der ophober sig og det er en kæmpe fordel. Det er skide smart at vide hvornår man skal mistænke sine magneter for rust osv.
Mit standpunkt er bare at ICP udbyderens anbefaling er vandskifte i de tilfælde. Så kan man ligeså godt have det vandskifte i forvejen og spare de mange penge på ICP. ;)

Når TM ICP er klar til brug skal jeg nok skrive om det i TM fora. Der går lidt tid endnu før det er på markedet. Men I kan få den hurtige version her.
Tropic Marins ICP vil handle om sporstoffernes ratio. Igen.
TIl de kunder der gerne vil dosere sporstoffer enkeltvis, kommer der enkelte flasker. Fair nok, udfordringerne der er de samme som i de andre.
Men der kommer en ratio baseret doseringsmetode. 4 flasker med sporstoffer der fungerer i klynger. Der er nogle elementers detektion i ICP der er mere troværdig og med lavere fejlmargin end de små "undetectables"
Med analyse kan man se ratioen i forbruget. Så fx Nickel der er meget målbar, hvis den er 20% for lav, så er resten af klyngen af "undetectables" også.

Jeg kommer til at bruge det i en periode og dokumentere det på det store akvarie - men det er kun fordi det er jobbet. Jeg er glad for mine vandskift :D

Der er også kommer mod cyano Cyo-Control, men jeg har ingen cyano så jeg kan ikke teste og dokumentere for jer endnu.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

SamuelChristensen skrev: søn 11. aug 2024 06:59
Nadia skrev: lør 10. aug 2024 21:32

Jeg valgte All-For-Reef lige præcis fordi at jeg tænkte jeg ville starte så "simpelt" som muligt, med et produkt der dækkede bredest.

Hej Nadia. Det er godt du siger du ikke er ny, og jeg beklager hvis jeg har lydt bedrevidende eller det er oplevet som at blive talt ned til.

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret. Jeg kan lige bruge situationen til at stadfæste. :GO

Stenkoraller vokser med et bestemt forbrug af Kh, Mg, Ca. Det ligger i en specifik ratio, som man har analyseret sig frem til ved at undersøge koraller og deres skeletter. Deres væv indeholder også sporstoffer som man har analyseret sig frem til.
Lige præcis den ratio (med undtagelse af strontium, fordi nogle få koraller bruger meget, men de er ikke så almindelige i hobbyen) er i All-For-Reef i den ratio.

Så hvis man har en stenkoral der er vokset og har forbrugt 1dkh fra vandet har den brugt de andre elementer i en ratio til det. Derfor doserer man 1dkh All-For-Reef fordi så er det der nu er bundet i korallen nu lagt tilbage i vandet klar til den næste vækst. Derfor behøver man ikke andet end All-For-Reef.

Men ja, så er der andre processer der kan ske i et akvarie. Bakterier og alger forbruger også fra vandet. Dette er totalt variabelt fra akvarie til akvarie. Det kommer an på mængden af sten, sand, filtermateriale, NO3, PO4 osv osv. Det er altså en dark horse i det her løb.
Net resultat er som regelt, i de akvarier, at der er et lidt højere forbrug af KH. Hvis du doserer All-For-Reef efter KH, jamen så vil NOGLE af de andre elementer stige stille og roligt. Er det et problem? Næ ikke rigtigt. Hvis din Calcium stiger med 5mg/l om måneden har det så en effekt? Nej. Så længe den er imellem 400-500 så er det totalt ligelgyldigt. Og når du så laver vandskifte og tømmer skummerkop osv så justerer du på den lige så stille.
Testsættenes fejlmargin kan alligevel ikke præcisere den stigning i det korte løb. Men tendensen kan fanges, det tager lang tid.

Hvis man nu ikke vil lave vandskift eller gerne vil have calcium på 420 præcist hele tiden, ja så kan man blive nødt til at supplere med A eller B. Så det er rigtig fint at have dem liggende hvis man ønsker den kontrol.
Jeg bruger ikke korrektioner med enkelte mineraler - så man kan vurdere ud fra billederne om mine resultater er ønskværdige eller om man har brug for det fokus på calcium.

Det kan også være en god idé at give en ugentlig ekstra dosering af A- Elements hvis der er mange blødkoraller eller søanemoner i akvariet. Det er klart at én væske ikke kan klare alle situationer når det er målrettet stenkoraller. Men med sine regelmæssige vandskifte, så kan man sagtens.

Måske man kan stille det op med tillid. Hvem har man tillid til, ICP testen og dens anbefalinger om korrektioner eller producenten der siger mineralerne der bruges er heri. :beer:

Vi kan gå på opdagelse i dine cyanobakterier hvis du vil?

Og nu har jeg igen smadret citat funktionen og roder med layoutet... beklager. :)) :((

Det er ikke min opfattelse nej, så det skal du ikke beklage.

Mange tak for at uddybe.
Jeg synes min KH falder forholdvis hurtigt. Underligt er det også, at den salt jeg bruger skulle have en ret høj kh når det blandes, men mit vand ender altså ikke på en ret høj kh.

Værdier de sidste dage:
9 august:
Alkalinity: 7.8
Nitrate:13.2
Phospate: 0.12

11 august:
Alkalinity: 7.5
Nitrate: 13.3
Phospate: 0.12

13 august:
Alkalinity: 7.3
Nitrate: 15.5
Phospate: 0.14

Nitrate og phospate stiger desværre :/

Jeg tænker at give en dosis All-for-reef idag, også tage værdier igen imorgen.
Jeg skal lige være helt sikker på at jeg forstår det rigtig. Jeg vil jo gerne lave ugentlige vandskift, men jeg vil også gerne have hævet min Kh lidt, eller ihverfald få den til at ligge mere stabilt.
Jeg forstår det sådan, at du skriver, at du synes at jeg skal blive ved med at øge dosis til jeg ligger på en stabil Kh, i stedet for at tilføje bailling B?

Med hensyn til at dykke ned i Cyano, havde du spurgt mig i sidste uge havde jeg sagt mange gange ja! Men lige nu, 7-9-13, har jeg ikke ét spor af Cyano. Det er selvfølgelig Chemiclean der har gjort sit arbejde. Så lige nu holder jeg vejret, og håber alt hvad jeg kan på at det ikke kommer igen, eller endnu værre, at der kommer noget Dinos i stedet.
Så jeg håber jeg må have den til gode, såfrem det kommer tilbage :BA
Tilgengæld har jeg stadig en del grønne "hår-alger". Men jeg har et søpindsvin og en Hugo-fisk der forhåbentlig kommer til at afhjælpe dette lidt :)
16813EDC-1F5E-4E80-B8CD-870D35183C45.jpeg
Og det ser heller ikke ud til at "quote" funktionen virker ordentligt for mig :))
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Jeg stopper lige quote kædekaos her :D

Ja, jeg synes du skal dosere All-For-Reef hver dag. Juster mængden op/ned hver 2-3. dag ca. Så vil du på et tidspunkt højst sandsynligt skyde over dit KH mål fordi du doserer lidt for meget - og så nedjusterer du den lige en tand, og så har du den rigtige dosis og holder stabil KH.

Grunden til at jeg altid rådgiver til at dosere AFR uden at begynde at lave små mikrojusteringer først, er fordi man er nødt til at finde den rigtige dosis og det kan være lidt svært, især hvis man bruger anden kemi også. KH vil skyde både op og ned i en opstartsperiode på et nyt akvarie, og den hurdle skal man lige klare uden ekstra kemi synes jeg. Ellers ved man ikke hvad effekten er.

Granted, hvis du har 200 i calcium så ja hæv den da lige først. Uanset, men nogle fikserer for meget på specifikke præcise tal som man alligevel ikke kan måle troværdigt - og de mennesker stejler over AFR fordi de ikke kan måle effekten med det samme og ved ikke om de rammer det specifikke tal. Derfor er det mere realistisk at have en rækkevidde man vil holde sig indenfor :D

Når man så har den rigtige dosis og det kører stabilt, så kan man begynde at kigge efter tendenser af skævvridninger. :)

Jeg vil foreslå at du sigter din KH efter det dit salt giver dig i den ønskede salinitet.

Din PO4 ligger nu meget lækkert der synes jeg. Det er et godt niveau. :D
NO3 kommer nok ned som væksten i akvariet skifter til koraller og alger i stedet for cyano.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"