Seniorrrefers reef - 2024

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Seniorrrefers reef - 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har det helt på samme måde. Jeg nyder den form de vokser på, samt jeg har fundet ud af de ikke er aggressiv over for zoa.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Dagen efter vandskift, tager jeg altid en måling af parameterne , da ting kan ændre sig, eks. No3 og Po4 som i mit tilfælde, når jeg går gennem bundlaget,under stenende og blæser alt op med en pumpe, for at få det ud i vandsøjlen og derefter dosere coralsnow, for at få det filteret hurtigt ud.
Para. After waterchange
Para. After waterchange
Dagen efter vandskift(2 gange månedligt) dosere jeg så lidt foder(filterfeeder), vitaminer og bakterier, som jeg har brugt et stykke tid efterhånden. Har virkelig en god virkning, især foderet får min pods, svampe og mine Pectinia koraller til at stå så oppustet og åbne munde.

Jeg bruger primært Pridobio, lidt Fauna Marin også (MinS) en gang om ugen, afhængig af no3 og Po4
Som noget nyt dosere jeg også phytoplanton 250ml af hver art jeg laver, hver anden dag.

Skummer slukket i 4 timer, så bakterier, kan formere sig og sætte sig på overfladerne, foder og vitaminer kan optages, inden jeg skummer det af igen.

Billeder af foder
Feed
Feed
Feed01
Feed01
Feed02
Feed02

Mit phytoplanton opdræt 🫣
Phytoplanton01
Phytoplanton01
Ikke bestemt pænt, men funktionel 🥰
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af madsjeppe01 »

Fine billeder. Altid en fornøjelse at se på dit akvarie :)

Kritisk spørgsmål.. Hvordan har du tænkt dig at lave en batteriopsætning der kan klare strømforbruget i 3 dage? Mit eget bruger +7 kwh om dagen, så tænker dit bruger nogenlunde det samme..
Vi har selv solceller og batteri herhjemme, men ikke noget der fungere uden strøm fra nettet.. skide smart
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: man 17. jun 2024 15:01 Fine billeder. Altid en fornøjelse at se på dit akvarie :)

Kritisk spørgsmål.. Hvordan har du tænkt dig at lave en batteriopsætning der kan klare strømforbruget i 3 dage? Mit eget bruger +7 kwh om dagen, så tænker dit bruger nogenlunde det samme..
Vi har selv solceller og batteri herhjemme, men ikke noget der fungere uden strøm fra nettet.. skide smart
Hej Mads og tusind tak.

Der er faktisk to metoder og gøre det på. Pt har jeg så, der kan cirkuleres vand i op til 24 timer, uden lys, varme , filter osv. rent overlevelse af revet.

Så metode 1. Som jeg har valgt - Generator

Jeg har simpelhen købt en generator 2,5kw, Måske får jeg aldrig brug for den, men som en sagde til mig, er det, det samme som en forsikring. Den er rar at have, hvis noget skulle ske. Dermed kan jeg holde varme og filtering kørende på op til 800w (mit Max uden lys, 600w varmelegemer ) og der er uden lys.
Summer
Summer
Akvariet kan nemt klare 3 dage uden lys, og den får jo lidt dagslys også.
Det kan nemt reduceres yderlig, ved at lade temperaturen gå længere ned til omkring 23 grader. Det vil selvfølgelig koste lidt i benzin.

Metode 2. Et forslag til mig. - Inverter 12/24v til 220v

Skulle det kommer dertil at vores gode ven, lukker for muligheden for strøm, kan der købes en inverter på 2k, som kan sættes på ens bil og lade den køre i tomgang. En elbil ville være endnu bedre, kæmpe batteri med inverter.

Jeg ville under alle omstændigheder undersøge din mulighed for at lade strøm til et batteri, fra dit solcelle anlæg og koble en inverter på

Der er helt sikker mange former for kombinationer
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Tog en ekstra test her til morgen for at se efter om PO4 og NO3 begyndte at falde, efter den voldsomme rengøring af bundlaget. Ser lovende ud, men oplever min PH er under 8 om morgen nu. Måske kalibreringen eller den virkelig er årsagen.

Test resultat
Measurements
Measurements
Prøvede at måle med strips fra jbl til pH. Den siger 8-8,4, så kan ikke bruges til meget. Bemærk den ikke kan måle no3, så kan ikke anvendes til at kontrollere phytoplanton skulle være klar til aftapning. Lidt af en øjenåbner, da man dermed kan tilføje masser af kvælstof og elementer til akvariet. Anbefales til at måle om ens kulturer klar til høst.

@ttkthomsen hvad gør du for at teste at alt næring er opbrugt
Strips
Strips
Hvad er bedste metode til at lave kontrol måling på en pH probe, uden at skulle sætte den i kalibrerings væske igen, da proben måske har en fejl .
Senest rettet af Seniorreefer ons 19. jun 2024 10:17, rettet i alt 1 gang.
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har en billig pH måler fra ebay eller temu til 100 kr inklusiv fragt. Den måler stort set det samme som den prof jeg har fra et laboratorie. Der var decimaler til forskel.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: ons 19. jun 2024 10:15 Jeg har en billig pH måler fra ebay eller temu til 100 kr inklusiv fragt. Den måler stort set det samme som den prof jeg har fra et laboratorie. Der var decimaler til forskel.
Tusind tak for hintet

Temu, here i come, take my Money 🫣
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Der er ikke sket så meget på det lille stuereef, men den ugentlige test er udført.

Kh holder sig virkelig stabilt, og min blå stripede ben krebs røg ud. Fik nok af den efter 4 år. Den var gået igang med snegle igen igen. Der bliver bestilt nye som er reefsafe. Min harlekin reje nyder sin ugentlige fodering, og glad for den er vænnet til at tage frosne søstjerner.

Dagens tal.
Weekly
Weekly
For andre som har kalkreaktor, gemte jeg fra en post dette lille skema, med hensyn til regulering og optimering
Af co2 med pH probe systemet.
Co2
Co2

Og så til det jeg nyder. Korallerne. Dagens koral og ikke SPS 😜
IMG_3846.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Plankton fodring. Sikke en respons
IMG_3849.jpeg
Så kom skummeren lige på arbejde også😱
Skimmrt
Skimmrt
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Ny måling, da jeg dosere 2x 250 ml Phytoplankton hver anden dag.

Som et nyt tiltag er jeg begyndt at dosere flatwormstop på mit lille reef. Dog kun 1/2 dosering, da jeg vil se hvordan korallerne reagere på det.

Kom endelig med jeres erfaring omkring det. De skøre gallaer, ups amrikaner 😜 over there, oplever gode resultater både med farver og sundhed hos korallerne.🤷🏻‍♂️

Hvis jeg ikke prøver noget nyt, lykkes det måske ikke at få de flotte farver, som er mit fokus i dette år.
IMG_1531.jpeg
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvad er der i det flatworm halløj?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: ons 26. jun 2024 12:43 Log:

Hvis jeg ikke prøver noget nyt, lykkes det måske ikke at få de flotte farver, som er mit fokus i dette år.

IMG_1531.jpeg
Kære Carsten

Her bliver jeg nød til at korrekse dig, du har så fine farve i den balje!
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: søn 30. jun 2024 09:53 hvad er der i det flatworm halløj?
Hvis jeg skal være ærlig, kender jeg, mod min overbevisning ikke indholdet. Helt sikker masser af sporstoffer, men nogle farme anvender det dagligt.
ttkthomsen skrev: søn 30. jun 2024 12:03 [quote=Seniorreefer post_id=859833 time=<a href="tel:1719402238">1719402238</a> user_id=8837]
Log:

IMG_1531.jpeg
Kære Carsten

[/quote]

Tusind tak, for de pæne ord.Der er selvfølgelig farver, men slet ikke i de kontraster som ses hos US, farme, Leonardo reef osv
Dette er mit fokus point dette år.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: søn 30. jun 2024 09:53 hvad er der i det flatworm halløj?
Hej Anders.

Så fandt jeg ud af hvad det indeholder.

Herunder den Note jeg fik:
Flatworm stop is loaded with Iodide for preservation and stabilization reasons.
The active ingredient is a mix of natural wormwood and plant-based tannins which are unknown.
These tannins do allow corals to build a better resistance in their own defense system. That helps likely against worms, bacteria and parasite of all kinds that can bother a coral.
basically, it's Iodide, Copper, Manganese, Strontium, and the secret ingredient from trees/plants as active ingredient which is the key.
You need to google Coral defense mechanism and then you can find likely some good scientific papers on that subject.
You will be able to adjust your levels of daily dosing in the regime with ease if you do Flatworm stop and Reef Moonshiner. Recommend however to do the frequent MS tests then here and there to be able to see the dosing and levels.
Many of the Moonshiner elements contribute to that very unknown biochemical process as well. Unknown but we don't not understand the details and about the Coral internal communication within the tissue matrix or coral matrix.
From experience the Flatworm Stop makes up for about 60% of your normal Iodide usage.

Jeg fandt yderlig info:
t's wormwood extract. There's solid data on wormwood extract having an inhibitory effect on flatworm reproduction. Iirc the data is not specific to marone flatworms but I remember skimming it and thinking it's an interesting thought. It definitely adds iodine to the system as well, I see it on tests. If it doesn't work, it's an amazing coincidence that the flatworms will come back in force several weeks after stopping dosing. I have witnessed this on two different systems, with events years apart. So, I believe it works to a degree as a means of population control but not eradication. If you use it, you're basically committing to it. To date, I have not found a better alternative for heavily populated tanks. I have anecdotally heard of a few people using similar diy solutions to success as well, but its the internet so you never know. Hell, I could be totally full of shit too. If you got aefw though, not like there's much to lose.
It does seem to promote polyp extension, I maintain iodine/iodide either way so cant explain that part.

Personally, it’s one of my secret weapons for Acros, it helps them generate a slime barrier. (I do half the recommended on my dosing pump daily. People speculate that the properties in flatworm stop is similar to witch hazel.
Either which way everyone know that’s SPS dominant, swears by flatworm stop!! 95% of the people that I know using this product don’t even have flat worms

Som sagt, jeg dosere som regel ikke noget før jeg ved hvad det indeholder. Andre producenter burde også være mere transparente. Det ville gøre mit liv lidt længere end tiden foran en computer. Just My 10 Cent ;)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: søn 30. jun 2024 12:03
Seniorreefer skrev: ons 26. jun 2024 12:43 Log:

IMG_1531.jpeg
Kære Carsten

Som sagt tusind tak.
For at vise præcis hvad jeg mener er her en vækst og farve.

Som du kan se er de vidt forskellige
Original
Original
Koral Modtaget og vækst til dages dato
My Growrate
My Growrate
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det er lidt sjovt nogle gange sker denne opblomstring af unknow bakterie /alge hver gang nogle dage efter vandskifte
IMG_3875.jpeg
Hvor jeg også nyder den ene gang om ugen rejen bliver fodret
Shrimp
Shrimp
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: tors 4. jul 2024 14:03 Det er lidt sjovt nogle gange sker denne opblomstring af unknow bakterie /alge hver gang nogle dage efter vandskifte

IMG_3875.jpeg

IMG_3867.jpeg
kunne være silikat....
hvad måler du af ledningsevne på dit osmosevand? ..... hvis du da bruger dette
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: tors 4. jul 2024 15:17
Seniorreefer skrev: tors 4. jul 2024 14:03 Det er lidt sjovt nogle gange sker denne opblomstring af unknow bakterie /alge hver gang nogle dage efter vandskifte

IMG_3875.jpeg

IMG_3867.jpeg
kunne være silikat....
hvad måler du af ledningsevne på dit osmosevand? ..... hvis du da bruger dette
Jeg både tester hver måned med icp og laver altid osmoses vand gennem silikatfilter/resin med 0 i tds

Vandskiftet laver en form for forstyrrelse af biologien, som jeg ikke helt kan finde årsagen til. Saltet er Tropic Marin Reef Pro.

Osmose testen
IMG_1545.jpeg
Edit. Testen af mit hanevand
IMG_1546.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg kan ikke lade være med at beundre farvesammensætning på den ukendte (kender ikke navn - fra Peter Søgaard) stanghorn

14k uden filter
14k Photo
14k Photo
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Ugentlig test

Jeg er begyndt at se virkelig flotte PE på mine koraller. Phytoplankton dosering giver virkelig glade koraller og vilde fodrerespons.

Jeg har droppet de sidste måneder at tilføje noget som helst af foder fra dvs bøtter, kun levende foder som anbefalet af den dygtige unge mand, Salem.
Fodret til korallerne gør jeg ser dem blive meget gladere. Væksten er også taget til, da mit KH optag er begyndt at vokse.

Så alt dosering på mit lille rev er sporstoffer, levende foder, vandskift + levende bakterier og vitaminer, foder til fisk.

Skal have nye fisk, og fik talt med Decocean omkring at skaffe mig 2 Hawaii kirurger og evt en gammatum som Casper forslog,da den skulle kunne gå i mit 700l, som lille.
Nye eremit krebs og snegle som skulle gøre mit bundlag hvidt. Kunne være årsagen til brune områder efter vandskift, pga af manglende bevægelse i bundlaget.

Ugens tal.
Weekly test
Weekly test
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Icp kom retur og manglede de sædvanlige spor elemter som Ba, F og Sr.

Doseringen er sat op på TM A og K 10ml dagligt + 3 ml KZ flatwormstop / 3 ml FM Organic

Test resultat
Side01
Side01
Side02
Side02
Som skrevet tidligere har jeg døjet med , hver gang jeg laver vandskift med TM Salt Reef Pro, her jeg i ugen efter brune opblomstring på mit bundlag. Når det er ved at være væk, ja så skal jeg skifte vand igen 😊

Bundlag:

Idag her 4 dage før vandskift:
Today
Today
11dage siden:
After icp
After icp
Så spørgsmålet er stadigvæk , hvad kan være årsagen saltet eller noget andet🤷🏻‍♂️
Osmosis ICP
Osmosis ICP
Edit glemte doseringsskema denne måned.
image.jpg
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du kunne prøve at spørge Samuel i TM forummet.
Det ser jo ud til, at der er en sammenhæng med vandskiftet og så den der brune opblomstring.
Du får jo testet dit RO vand, så det kan næppe stamme derfra. Så er der næsten kun saltet tilbage.
Kunne være interessant at få afklaret.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: fre 12. jul 2024 19:56 Du kunne prøve at spørge Samuel i TM forummet.
Det ser jo ud til, at der er en sammenhæng med vandskiftet og så den der brune opblomstring.
Du får jo testet dit RO vand, så det kan næppe stamme derfra. Så er der næsten kun saltet tilbage.
Kunne være interessant at få afklaret.
God ide, tænkte jeg ikke lige over, jeg tagger ham lige i stedet for @SamuelChristensen og @Tropic Marin

Har du en evt forklaring 😊
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Jeg oplever det samme med tropic marin pro salt..
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

...mon ikke der bare er ret meget silikat i saltet?
Prøv et andet mærke, så ved du om det er saltet der gør det.
Det ville så ikke være første gang der ikke er styr på deres saltblandinger.
Hvad siger din ICP mht. silikat?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det kunne være interesant at se en ICP test på en frisk blanding saltvand🤔
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Godmorgen de herrer :)

Renser du bundlaget når du skifter vand?

Salt skal kunne lave vand, der kan holde liv, selv når det er helt friskblandet.

Så der er mikronæringsstoffer i (sporstoffer).
Mange af disse mikronæringsstoffer er opbrugt i et kørende koralakvarie. Iron og manganese fx.
Der er iron og manganese i saltblandinger og forhøjet er det også. Alle mærker har det. Hvis ikke de har, så har de ikke sporstofferne man finder i saltvand og deres salt klumper sammen.
Hvis der skal være en sammenhæng, så se det som at du har algerne på bundlaget. De udsultes gennem ugen (de er der stadig ;) ). Når du fodrer dem med jern og andre mikronæringsstoffer, så vokser de, indtil det er opbrugt.

Hvis du renser bundlaget og suger algerne ud ved vandskifte bekæmper du dem.
Hvis du i forvejen gør det, så er det måske fordi at det hvide sand vendes op mod lyset, og som der altid sker når man putter noget hvidt i akvariet, så bliver det brunt først. :sunny:
Eller det oplever I andre måske ikke?
Din nitrat er over 1 mg/l og det betyder at korallernes N behov er mættet, resten er kun til gavn for alger. Du kunne kigge der også :)

Inden I blæser det ud af proportioner og siger at saltet fejler en masse, så tænk over hvor flotte koraller du har og glad du er for dit akvarie lige nu. Du er da skide succesfuld. Du har acropora kolonier og de flotteste LPS. Men der er andet liv i havet end koraller, og det liv er også glad for akvarierne. Er det et problem hvis det tager 0,1% af dit akvaries plads? :)

Saltet bliver brugt til at spawne acropora og LPS kolonier (gentagende gange). Jamie Craggs og Samuel Nietzer (scireef) bruger begge det salt. Så inden man begynder at pege fingre og sige grimme ting om det, så kan man undersøge hvilke andre salte, der har det på CV'et.
Og spørger man Samuel Nietzer (det har jeg gjort mange gange) så er det jern og manganese en gave. :gift:
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: lør 13. jul 2024 07:25
Hvis du i forvejen gør det, så er det måske fordi at det hvide sand vendes op mod lyset, og som der altid sker når man putter noget hvidt i akvariet, så bliver det brunt først. :sunny:

Din nitrat er over 1 mg/l og det betyder at korallernes N behov er mættet, resten er kun til gavn for alger. Du kunne kigge der også :)

Er det et problem hvis det tager 0,1% af dit akvaries plads? :)
Så inden man begynder at pege fingre
Hej Samuel.

Jeg vil bestemt ikke pege fingre og har brugt saltet i næsten 4år :heart: . og tusind tak for at svare så hurtigt i ferietiden.

Årsagen til jeg spørger ind til det, er jo jeg ikke kan forstå, jeg oplever det brune opblomstring der kommer efter vandskifte og der er ingen problemer med andet liv på små områder. Jeg nyder biodiversiteten på vores lille Stue Øko system.
Du forklarer det helt konkret og har ikke tænkt dette kunne være årsagen. :GO

Jeg skifter 10% vand hver 14 dag og 1. Skift er dagen efter jeg har taget prøve til ICP og afsendt. Derefter 14 dage senere 2. 10% vandskift, så jeg er sikker på mit vand ikke har de sporstoffer du nævner.
Jeg kom til at tænke på, jeg har set et opslag fra Sonny på Fauna Marin, som havde taget en icp test af deres, hvor de netop fortalte omkring anti klump midlet, som anvendes i blandingerne der kan give forhøjet værdier, men optages hurtigt

Derfor tror jeg ikke der skal sendes icp med det samme, efter opblanding af vandet.

Jeg renser bundlaget ved vandskiftet, så deri ligger nok problemet. Masser af nyt plads til bakterier og Alger.

Ang. Nærings værdierne er det selvfølgelig et stort debat emne, men ny forskning, fra Bla. denne dygtige unge mand Salem Clemens, som er i gang med Ph.d , giver dig medhold i, vi skal tilbage til lave nærings værdier og ændre industrien til at gå andre veje, hvis du har læst om ham.
Han er dog bakterie mand
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: fre 12. jul 2024 22:14
Hvad siger din ICP mht. silikat?
Generelt faldende og de 2 stoffer er i kritisk (Silicone 0,06) i sidste icp
Screenshot 2024-07-13 105022.png
Screenshot 2024-07-13 104926.png
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

SamuelChristensen skrev: lør 13. jul 2024 07:25 Godmorgen de herrer :)

Renser du bundlaget når du skifter vand?

Salt skal kunne lave vand, der kan holde liv, selv når det er helt friskblandet.

Så der er mikronæringsstoffer i (sporstoffer).
Mange af disse mikronæringsstoffer er opbrugt i et kørende koralakvarie. Iron og manganese fx.
Der er iron og manganese i saltblandinger og forhøjet er det også. Alle mærker har det. Hvis ikke de har, så har de ikke sporstofferne man finder i saltvand og deres salt klumper sammen.
Hvis der skal være en sammenhæng, så se det som at du har algerne på bundlaget. De udsultes gennem ugen (de er der stadig ;) ). Når du fodrer dem med jern og andre mikronæringsstoffer, så vokser de, indtil det er opbrugt.

Eller det oplever I andre måske ikke?

Inden I blæser det ud af proportioner og siger at saltet fejler en masse, så tænk over hvor flotte koraller du har og glad du er for dit akvarie lige nu. Du er da skide succesfuld. Du har acropora kolonier og de flotteste LPS. Men der er andet liv i havet end koraller, og det liv er også glad for akvarierne. Er det et problem hvis det tager 0,1% af dit akvaries plads? :)

Saltet bliver brugt til at spawne acropora og LPS kolonier (gentagende gange). Jamie Craggs og Samuel Nietzer (scireef) bruger begge det salt. Så inden man begynder at pege fingre og sige grimme ting om det, så kan man undersøge hvilke andre salte, der har det på CV'et.
Og spørger man Samuel Nietzer (det har jeg gjort mange gange) så er det jern og manganese en gave. :gift:
Det kunne være rart hvis det var muligt at finde en icp test på hvert batch så man kan følge lidt med i div udsving hvert batch er jo ikke 100% ens :)

Aquaforrest og fauna marin tilbyder dette..
Låst

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"