"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Teknisk setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Teknisk setup

Indlæg af crazy seahorse »

JonasJ skrev: fre 3. mar 2023 14:15
Det du spørger om, er så svært fordi der er så mange ting der påvirker prisen.
Først. Det er en hobby i den dyre ende. Måske ikke helt i stil med at have en hest, med mindre man vil have et gammel øg der er på vej til sæbefabrikken. Men det er det lag.


Folk kan bare lade være med at svare eller henvise til en guide, hvis sådan én findes ;).
Der findes nok ikke en guide, i den forstand du efterspørger - fordi der er mange faktorer der vil påvirke prisen

Men så svært kan det ikke være at skrive:

- low end 30-40.000,-
- mid end 40-70.000,-
- high end 70.000 +
Ud fra det du har angivet, ligger du i mid til high end. Sæt 100.000 af, så vil du ikke blive overrasket.

Opsætning 20.000,-
Det passer måske, muligvis skal du nok lægge lidt til, da pvc er forholdsvis kostbart. Skal du have en til at lave det for dig, så skal du lægge det oven i.
TF Aqua laver den slags og det gør Decocean vist også. TF ligger bare i dit nabolag. Prisen for dette vil du sikkert kunne få fra dem.


Low end producenter xx, xy og xq Ligger diverse kinøjser produkter. Her kan du få produkter der ligner de originale, bare ringere i kvalitet og holdbarhed.
Mid end producenter xx, xy og xq Her ligger nogle producenter, som jeg ikke er helt sikker på hvem er. Et forsigtigt bud kunne være Maxpect, Aqua Forrest. Billigere end high end, lover det samme. Fælles for de to kategorier er, at jeg ingen, eller begrænset erfaring har med dem. Dem jeg har ligger for for mange år tilbage. De kinøjser produkter jeg afprøvede, holdt et år, så jeg købte to ad gangen. Billige men værdiløse på sigt.
High end producenter xx, xy og xq Her ligger Royal Exclusiv (det hedder de) Echo tec Marine, Dastaco, Tunze og så er der nogle andre lampe producenter, som jeg ikke kender navnene på. Jeg har Echo tec marine (Radion lamper) og kan kun forholde mig til dem.

Månedlig omkostning cirka 1.000,- Her er strøm og vand (incl afgift og dit og dat) Det er variabelt. Prisen på El ved vi svinger. Mit ligger vist på omkring 2.500 - 3.000 om måneden. Vandet afhænger af prisen hos dit vandværk. Men der ryger noget vand. (Bonus info: Jeg blev kontaktet af mit vandværk, der bad mig tjekke om jeg havde et brud på en vandledning. De syntes jeg havde et unormalt højt forbrug, men at det var periodisk.)

Eller hvad de rigtige tal og navne på producenterne måtte være…
Det er fint nok at starte stille op og komme i gang, hvis man vil se om hobbyen er noget for én. Når man tænker på nybyg, teknikrum, drift og potentiel gensalgsværdi så er der ikke noget der hedder at starte stille op. Så skal den sidde i skabet ellers har man spildt flere hundrede tusinde kroner.

Så nævnte du noget om en serviceaftale, altså en der kan passe akvariet for dig, eller lave vedligehold på det tekniske udstyr.
Her kan du få svært ved at finde en, udover dem der har det som en del af deres forretning.
De fleste er jo hobby folk og de ser det som en del af hobbyen, at gå og vedligeholde deres eget grej. De gider sjældent at have et ekstra at holde øje med. Personligt ville jeg godt kunne, men jeg gider ikke.
Jeg skelner skarpt mellem en akvarist og en akvarieejer. Er man det sidste, kan man lige så godt nøjes med at se Youtube videoer. Igen fejl på det, men det er ikke noget for mig.

Men der er jo nogle som har akvariepasning, som en del af deres forretning.
Igen, her er TF Aqua og måske også Deocean en mulighed. Prisen kan du få af dem. Den kender jeg ikke.


Forøvrigt, så så jeg den video du lagde op som et eksempel. Nydeligt akvarie, men der var nogle ting omkring teknikken der ikke holder.
Flow på 3.500 L holder ingen steder. Jeg har mere i mine fragtanke på 300L. Det kunne også have været rart at se, hvordan teknikken/flowet var placeret. Er de to Tunze pumper de nævner, placeret i kælderen og vandet så kommer op igennem rør? Er de det, så er det nogle betragtelige pumper vi taler om. Der er et stort tab i ydelsen, både i form af højden vandet skal løftes og rørene yder også modstand. Det kan du selvfølgelig ikke vide. Du må bare ikke tro, at det er så simpelt som de fremstiller det.
Så det kan i min verden ikke bruges til andet, end at kigge på som et pænt akvarie.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 270
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Teknisk setup

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har samme vandvolumen som du kommer til at have, og jeg har sat mit op for små 5000,- plus minus.

Hvis ikke at du tænder på teknikken alligevel, så drop alt om computer, unødvendigt gear osv og brug i stedet pengene på ordenligt lys over akvariet, en god lampe til refugium, skummer og returpumpe.
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Tak for svar. Det kan jeg forholde mig til :)

104.000;- i byggeomkostninger
100.000,- for teknisk setup
30.000,- for installation

Dertil kommer sten, koraller, fisk, salt osv.

Månedligt forbrug mindst 3.000,-

Du er velkommen til at synes, at jeg ikke er akvarist, men jeg synes jeg med min research har vist, at jeg aldrig ville kaste mig over sådan et projekt, uden at gøre alt, hvad jeg kan, for at akvariet trives.
Hvad du opfatter som et negativt element, at jeg vil have en serviceaftale opfatter jeg som, at jeg vil sikre mig, at indholdet i akvariet har det godt.

Det var hyggeligt at møde Jer. Jeg vil kravle stille ud.
Brugeravatar
decocean
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 116
Tilmeldt: tors 27. nov 2008 20:49
15
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Re: Teknisk setup

Indlæg af decocean »

Hej Jonas

Du er velkommen til at kontakte mig, mht. pris på setup og service.
Jeg har 48 års erfaring med saltvand, og er nok den i Danmark der har leveret/opsat flest saltvands akvarier. Ifølge kunderne skulle jeg også have de bedste priser :-)

Mvh. Carsten
Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Teknisk setup

Indlæg af Anders månsson »

Jeg kan godt lide du gør til den i research mode inden du kaster dig ud i sådan stort projekt :GO

Du kunne også starte et mindre akvarie op helt low tech med sten, lys, evt sand, og et refuium til alger med godt lys over... Så kan du gå og gøre dig erfarringer og måske også se at alt ikke er nødvendigt for præcis det du ønsker af fisk, koraller og andet levende :biggrin:
Så kan du researche videre og se hvor du lander!
Mange af os har været forskellige setups igennem over årerne...

Det er en fantatstisk verden, du er ved at gå ind i og der er mange meninger. Du skal bare holde dig til din plan og så se alt iandet som inspiration :Peace:
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

@Carsten

Tak :)

Jeg føler ikke, at jeg er langt nok i processen på nuværende tidspunkt til at tage en dialog.
Jeg må indrømme, at jeg har været vildt overrasket over min rejse ind i denne verden. Jeg ser det her som et datacenter, hvor oppetid er prioritet 1, 2, 3, 4 og 5. Hvis en del fejler, så skidt pyt (for det meste) - der er redundans i mange niveauer.

Det er en helt anden historie her. Hvis man havde gjort det, som i et datacenter, så havde man haft to skimmere, men der er ikke noget der hedder automatisk distribution af workload, så de laver ikke lige meget - ergo så kører alle med en større model. Hvis den dør, så er man på den. Det samme indenfor fleece roller - det ligner noget plastik, som virker i maksimalt fem år.
Næsten ingen kører closed-loop på pumperne længere, selvom det er mere stabilt, man har mere power og driftsomkostningen er lavere.
Varmen er ikke bygget ind i bunden af akvariet, så man kan ikke koble det på sin luft-til-vand varmepumpe eller elnettet.
Et område som rimless glas er helt til hest, efter min mening - silikonefuge holder ikke for evigt.

Det er en featurebaseret verden, som ikke tænker i industriel pålidelighed. Man skal på YouTube se dem, der har 20.000 gallon, før man hører nogen tale om drift og stabilitet på den måde, jeg havde forventet. Det er skræmmende.

Mærkerne er en helt anden historie.. Der er sindssygt mange mærker, hvor de er gode til nogle ting, men ikke til andre ting. Der er ikke sket en konsolidering i branchen, så ingen producenter har gode produkter i alle deres områder. Red Sea og Waterbox prøver på det, men de har laaang vej endnu.
Det betyder, at ingen af producenter har midler til at foretage den udvikling, som der skal til, så produkterne bliver mere modne og pakketeringen af løsningerne er kun halvvejs hos Red Sea og Waterbox.

Når man så kommer til driften, så betyder det, at man reelt selv skal ligge inde med hver del, eller at et servicefirma er lagerførende, så man hurtigt kan få reetableret sit system… Det vil jeg æde min hat på at forhandlerne ikke kan, for I har mange producenter og for lav volumen - der er heller ikke volumen nok til, at en dansk distributør har reservedele på lager.

Det er absolut et reelt scenarie, at vi ender med ikke at købe et akvarium. Når jeg læser om folks baljer herinde, så er den typiske historie, at de fik en balje op, som de havde i to år. Så var det en ny og den holdt tre år. Så en pause. Jeg har ikke set nogen herinde, der har haft det samme miljø i 15-20 år.

Jeg synes efterhånden, at en akvarist er én, der godt kan lide at fejle og købe en ny feature til at fixe problemet. Det er måske lidt karikeret, men sådan virker det. Start småt og køb en masse ting bagefter virker til at være mantraet - det er helt galt i min verden. Min verden siger, at man skal have en stabil base og tænke langsigtet
Jeg skal nok kontakte dig og Thomas, hvis vi går videre med det :f3:

@Anders
Vi har drøftet det. Vi står til at skulle flytte indenfor xx-måneder. Så det giver ikke så meget mening. Vi vil også være kede af at bygge noget op, som så skal smides ud, hvis det ender med vi ikke bygger huset med en balje.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Teknisk setup

Indlæg af Anders månsson »

Ok det bliver spændende at se hvad du finder ud... Det virker som om du tænker dybt og længe over hvad du kaster dig ud i!
Jeg vil anbefale dig at tale med en af vores sponsorer på for forummet...
De har viden som du kan bruge til at komme godt igang.
Hvornår tænker du at du skal igang?
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Godt spørgsmål..

Det afhænger lidt af flere faktorer. Vi venter nok med at sætte vores hus til salg, til renten er faldet. Mon ikke den først stiger, fordi inflationen er for høj og så falder den til under 2% igen omkring årsskiftet (ren spåkugle).

Derefter skal vi købe en grund, hvilket nok er det mindste, da vi har udkig på grunden og har drøftet det med ejeren.

Så realistisk set nok 1,5 år. Imens får vi gode idéer til arkitekturen og et akvarium kunne være fantastisk, men nu må vi se.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"