Hej Jeg vil gerne komme med et par bud på optimalt udstyr - men det er ikke billigt.
Jeg har testet lidt forskelligt af gennem tiden og der er næsten altid både fordele og ulemper.
Jeg prioriterer generalt:
lavt strømforbrug.
svagstrøm 12v -24v "ikke 230v ned i mit saltvand - 99% af ledningnerne bliver helt stive og hårde og knækker efter nogle år i saltvand og så står man der med noget halvfarligt udstyr.
Rengøringsvenlighed.
Og mest af alt støj svage enheder.
Cirkulation:
I min verden er det kun Nero 5 der rykker. ( nero 3 er muligvis ikke kraftig nok ) prisforske for lille til ikke at vælge nero 5.
Den mest støjsvage, og så er den bare max programmeringsvenlig via en app.
Returpumpe
Apex cor 15 eller cor 20 - jeg er målløs over så lydløs den er i forhold til det ret kraftige tryk den kan levere. Jebao er ikke lydløs til sammenligning - prisen er dog også en helt anden.
Skummer
Ikke mange positive ord fra mig om nyros 160, der har kørt hos mig et halvt års tid.
Den er sindsyg flot - ja - og der er mange fede videoer af den på youtube - men den magter bare ikke opgaven hvis man også har lidt
fisk i vandet. - den kan ikke adskilles 100% for rengøring - har oplevet 2 forskellige plast dele som knækkede "man kan dog købe alt i reservedele" er ikke specielt støj svag. kører ustabilt og skal konstant finjusteres - gab - og da det blev mere end jeg gad sloges med så valgte jeg en
Deltech 1500i i stedet for - det er en super god
skummer - kører stabilt - sikring mod overskumning er en fed ting. Kunne dog godt ønske mig at høre den køre med en Apex pumpe i stedet - Den er dog i den lave ende af skalaen i forhold til støj.
Det er mit bud på alternativt udstyr, i den evige jagt på det mest optimale udstyr.

hvor vi ikke kigger på prisen - det lidt dyrre udstyr holder bare længere og kører mere stabilt og er lige lidt bedre helevejen rundt hvis du spør mig.
God jagt