VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Fra 500 liter til 5000 liter

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
KimBG
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
6
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2018

Fra 500 liter til 5000 liter

Indlæg af KimBG »

Viden søges.
Jeg har et 500 liters akvarie som kører perfekt på 2. År.
Det er fyldt med leve de sten og masser af koraller samt fisk.

Jeg er ved at få tegnet et nyt hus til vores nykøbte grund.
Et akvarie på 5000 liter bliver bygget ind i væggen inde i stuen. Alt teknik kommer til at stå i et akvarie rum bag stuen.

Mit spørgsmål lyder. Hvordan får jeg lettest det nye akvarie op at kører med de samme sten og koraller som jeg allerede har (der skal selvfølgelig suppleres kraftigt.
Jeg vil gerne undgå at skulle starte det nye akvarie op fea bunden og skulle gennem alle algefaserne igen.

Kan jeg tage vand fra det gamle akvarie og bruge i det nye akvarie, så jeg på en måde kan samle mere og mere vand frem det gamle akvarie så jeg til sidst har vand nok til at starte det store akvarie op med mit eget modnet vand.

Hvad gør jeg med de nye sten der skal i akvariet. Ødelægger de balancen ?
Eller skal jeg tilføje dem lidt efter lidt?

———-

Her efter jeres fine indlæg, overvejer jeg at købe 3x 1000 liters plast beholdere og fylde dem en efter en med saltvand og lidt nye sten og koble det sammen med det eksisterende akvarie og på den måde udvide mængden af vand og mængden af sten og derved have 100% indkørt vand og sten når det nye akvarie er klar.

Kunne det være en løsning og evt gode råd i forbindelse med dette?

Hjælp Søges
Senest rettet af KimBG man 4. maj 2020 11:20, rettet i alt 2 gange.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Fra 500 liter til 5000 liter

Indlæg af SamuelChristensen »

Køb de sten du skal bruge og smid dem i en stor plastikbalje, eller whatever, med saltvand, varme og cirkulation og månedlige vandskift nogle måneder før du flytter det hele over i. Så er stenene indkørte og næringsfrie (ingen ny indkøring)

Modnet vand er ikke modent eller indkørt, det er bare beskidt vand.
Så fyld det nye op med 4500 liter prima saltvand, tilføj flow og varme så det på dagen du flytter alt over i det er samme temperatur, sg og pH som det gamle.
Gå lidt i panik over projektets størrelse.
Og så få fyld dit nuværende akvarieindhold i. Når det så er tilpasset kan du tilføje de nye sten uden stress i et tempo der passer dig.

Mængden af sten du har nu, passer til mængden af affald dine dyr producerer, det afhænger ikke af vandmængden, så din filterkapacitet er den samme i 500 liter som i 5000 med dine sten og andet. Hvis du kører med en målsat mængde nitrat og fosfat, kan du dosere de 4500 liter til at matche de 500 hvis du er bekymret for at udsulte korallerne.

Det ville jeg gøre. Det svarer bare til et 90% vandskift på den måde.
Men shit det lyder som et vildt akvarie du planlægger, bliver spændende at følge med i! :D
Tropic Marins danske repræsentant.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Jeg tvivler på du kan undgå en ny indkørsels fase med en faktor 10 i forskel på volumen, sten osv. Med mindre du er usædvanlig tålmodig og tilføjer langsomt. Forestiller mig det går hurtigere at tage en ny opstartsfase. Med et akvarie i den størrelse og omkostning ville jeg mene at det er småting at tage den fase og i stedet gøre tingene ordentligt :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg fordoblede størrelsen på akvariet, og gjorde stort set som Samuel skriver.
Fik ikke så meget som en enkelt plet alger af nogen art.
Hele indholdet af det gamle akvarie blev pakket ned og flyttet 30 kilometer. Stenene fra det gamle blev skyllet i vandet fra det gamle, så mængden af slam var minimal.
Hele flytningen tog et par timer
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

SamuelChristensen skrev:Køb de sten du skal bruge og smid dem i en stor plastikbalje, eller whatever, med saltvand, varme og cirkulation og månedlige vandskift nogle måneder før du flytter det hele over i. Så er stenene indkørte og næringsfrie (ingen ny indkøring)
Kunne man overveje at pode de nye sten med en sten fra det nuværende akvarie, så det er ens kultur der er i begge sæt sten, eller er det et fedt.

Hvor stort er 5000 liter i meter mål? Lidt vildt. :beer:
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har flyttet mit gamle system, til et helt nyt system på 2.700L samlet. Lavede flere fejl, som jeg nok ville have undgået hvis jeg havde været mere obs.
1: Skal der bundlag i, så skal det i fra starten.
2: Pode med gode bakterier fra begyndelsen, så de kan nå at kolonisere sig i systemet fra starten af. Så vil man sikkert kunne undgå det meste af de uønskede elementer, feks cyano.
3: Gå langsomt frem, for at give bakteriekulturen tid til "at komme op i gear", så den tilpasser sig den mængde næring der er tilstede.
Et lille fif er, at få lavet et vandskiftesystem af en vis størrelse, så du gør den faste vedligeholdelse så nem som muligt. Jeg skifter 180L på mit ugentligt. Det tager med mit WC system ca 20 min. Hvis du ikke vil lave vandskift, så er det selvfølgelig underordnet.
Har du pladsen til det, så er et surge system en god idé i en så stor tank. Bare en tanke.

Du skriver 5.000L Er det det samlede system, eller er det kun akvariet? Sumpe, fragtanke mv. skal også regnes med i den samlede volumen.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KimBG
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
6

Indlæg af KimBG »

Tak for dit svar.

Vil du ringe til mig, vil gerne snakke med dig om din flytning.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

KimBG skrev:Tak for dit svar.

Vil du ringe til mig, vil gerne snakke med dig om din flytning.
He he, hvem skal ringe til dig?
Og er der et nummer mon, eller står det længere oppe?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KimBG
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
6

Indlæg af KimBG »

20323632
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

MortenL skrev:
SamuelChristensen skrev:Køb de sten du skal bruge og smid dem i en stor plastikbalje, eller whatever, med saltvand, varme og cirkulation og månedlige vandskift nogle måneder før du flytter det hele over i. Så er stenene indkørte og næringsfrie (ingen ny indkøring)
Kunne man overveje at pode de nye sten med en sten fra det nuværende akvarie, så det er ens kultur der er i begge sæt sten, eller er det et fedt.
Det er ét fedt. Temperatur, salinitet, pH og oxygenniveau bestemmer hvilke bakterier der vil sprede sig. Så vi har alle de samme filter bakterier i vores tropiske koralakvarier
Min kommentar er baseret på en formodning om at det er levende sten trådstarter vil bruge.
Hvis det ikke er, så skal der en smule foder eller ammoniak ned til stenene så bakterierne kan vokse med glæde. Især hvis det er nye menneskeskabte cement sten der ikke har noget materiale der skal nedbrydes.
Men jo at smide en sten til podning ned til en bunke kunstige sten der skal indkøres vil gøre processen væsentligt hurtigere. Nitrificerende bakterier fordobler sig på 20-30 timer, så hvis man tilføjer nogle kolonier fra starten vil det jo være eksponentielt bedre den første måneds tid. :D
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"