UV Filter
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
UV Filter
Hej
Jeg står og skal til at starte et akvarie op, og er lidt i tvivl om jeg skal investere i et uv filter eller ej. Erder nogen der har erfaringer med det ?
/Gode eller dårlige)
Jeg står og skal til at starte et akvarie op, og er lidt i tvivl om jeg skal investere i et uv filter eller ej. Erder nogen der har erfaringer med det ?
/Gode eller dårlige)
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Det er ikke et vidunder filtervælg heller Ozon. derer også billiger i drift.
Husk et UV skal min værer 15w for at dræbe paresitter
Husk et UV skal min værer 15w for at dræbe paresitter
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det burde ikke være svært, kig på alle de andre fisk, og så den som du vil have. Hvis en eller flere af de andre har pletter, så lader man bare forhandleren beholde sit skidt.
Det lyder jo egentligt ret simpelt, men problemmet er at hvis forhandleren, sænker saltindholdet i akvariet - hyposalinitet - så er parasitterne i dvale, og kommer først frem når du kommer hjem med fisken, foruden at den er blevet stresset af turen.
Jeg har selv kun haft pletter 1 gang i mine akvarier, og det var nogle pletkirurger - paletkirurg - der ikke fik nok foder. Så snart jeg fik fodret dem nok med Noritang forsvandt pletterne over tid, men ingen andre fisk fik dem.
Det lyder jo egentligt ret simpelt, men problemmet er at hvis forhandleren, sænker saltindholdet i akvariet - hyposalinitet - så er parasitterne i dvale, og kommer først frem når du kommer hjem med fisken, foruden at den er blevet stresset af turen.
Jeg har selv kun haft pletter 1 gang i mine akvarier, og det var nogle pletkirurger - paletkirurg - der ikke fik nok foder. Så snart jeg fik fodret dem nok med Noritang forsvandt pletterne over tid, men ingen andre fisk fik dem.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Hvis det ikke er redoxstyret kan du overdossere og dermed slå alt ihjel!Mathias_C skrev:Hva er forskellen på om det er redoxstyret eller ikke ?
Nej. Det kan jo kun dræbe de parasitter, der kommer gennem filteret og bliver belyst. Så hvis der sidder en parasit på en nyindkøbt fisk, vil den ikke blive fjernet af UV-filteret. Derudover er parasitter jo et tegn på stress, hvilket man hellere bør reagere på, end blot at skjule symptomerne.Fick skrev:Vil uv dræbe alle skadelige parasitter, for hvis de gør behøver man vil
aldrig bekymre sig om hvide pletter eller hvad ?
Dog kan jeg se en klar fordel ved UV når der købes nye fisk, da en ny beboer altid vil stresse til en vis grad, og det vil sørge for, at parasitterne ikke formerer sig uhæmmet i akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK