Er det et ældre
akvarie?
En mulig årsag kunne være, at det via en kemisk reaktion er ætset ind i glasset.
For mange år siden pudsede jeg vinduer på Teknologisk institut. Jeg havde set noget lignende på nogle vinduer jeg pudsede - og det kunne jeg heller ikke skrabe af.
Da jeg tilfældigvis kom til den afdeling der beskæftigede sig med bygningsteknik og problemer af den art, så spurgte jeg dem.
En tekniker forklarede mig, at de havde undersøgt det. De havde fået spørgsmålet før.
I produktionen af glas brugte/bruger man soda. Sodapartiklerne var ret små og de kunne vandre ud/op til overfladen af glasset. Her kunne de gå i forbindelse med regnvand og danne en slags Kaustisk soda der ætsede sig ind i glasset. Derfor så det ofte ud som dråber, eller den underste del af en dråbe (den underste bue). Jeg havde vinduer som jeg pudsede, der var helt hvide på den nederste tredjedel. Så det kan være slemt.
Man så det som regel på ydersiden af glasset, ofte på den nederste 1/3 del af ruden, ikke i toppen - og aldrig indvendigt (klart, ingen regnvand) - men man så det heller aldrig på feks 100 år gamle staldvinduer.
Det mente de skyldtes, at man dengang pudsede vinduer i slæmmet kalk. Man lavede en slags kalkvand, som man sjaskede vinduerne ind i og lod det tørre.
Vinduerne blev helt hvide af kalken, men så fjernede man det igen ved at polere dem op med klude. Derved sleb man ruden ganske let og fjernede de mærker.
Om det er det du oplever er ikke til at sige, men det kunne være en mulig årsag.
Måske dit kan poleres væk med fint ståluld. Mener at glarmestre fjerner silikonefilm med isopropylalkohol, eller acetone og fint ståluld. Så sliber de filmen væk i acetonen.
På min nye tank blev de sidste rester (film) af silikone ved hjørnefugerne fjernet på den måde.
Men det er jo svært nede i en fyldt tank. Er det et tomt
akvarie, ville jeg prøve det.
Erik