Jeg har aldrig haft de store problemer med Ca, Kh og Mg i min nanobalje (100 liter). Jo, en Kh der af en eller anden grund steg. Men ellers har det været let, da væksten har været lille og der har været og er meget få koraller i forhold til normalt.
Nu er alle 3 hellige faldet (kh 6.7 fra normalt 8, ca. 390 fra normalt 420-430 og mg 1200 fra normalt 1330).
En ting er synlig vækst, fair nok og godt. Men da jeg det virkede meget massivt efter vandskifte, valgte jeg at teste mit vandskitevand.
Jeg får nogle meget lave værdier, som kan forklare hvorfor mine generelle værdier faldet over tid udover vækst. Hvordan faaan sker det og har I nogen ide om hvad jeg har overset/misforstået?
1.026 rammer jeg, skifter 10 liter ugentligt og bruger dermed Aquaforests bæger til, hvor 10 l er afmærket (det er selvfølgelig testet, at det rammer 1.026)
I dette vand har jeg, fordelt på 2 forskellige badges målt:
Kh: omkring 6
Ca: 390
Mg: <1200
Det vil jo så forklare, hvorfor værdierne stille og roligt er faldet over nogle måneder. Altså vandskift. Men jeg har altid (1,5 år) brugt aquaforest. Alle vandtest har udløb om mange år. Når Decocean har testet mit vand sidste forår, fik vi altid samme værdier. Så jeg tænker jeg har forstået hvordan der testes, inkl salinitet.
Er der en proces jeg har misforstået?
- jeg har aldrig doeret andet end lidt af AF produkterne (Energy, Aminomix, Build, Vitality) men har dog smidt noget kalk i topoff for at bremse yderligere nedgang.