Jeg har i flere måneder haft et rødt/brunligt lag seperate steder, og især et sted. Det lignede det første billede fra dette link, jeg har ikke selv billede: http://reefsite.com/2015/01/dinoflagell ... eament-of/
Jeg forsøgte at øge flow (gjorde intet) og det spredte sig langsomt og herskede specifikke steder på stenene. no3 var i en lang periode 2 mens po4 med hannah ultra low målte 0.03 i gennemsnit (varierede 0.02-0.04).
Valget faldt på at prøve den flaskede kemi, og jeg forsøgte derfor med en forsigtig dosering af dinoxal. Uden den store erfaring, men det lignede det fra billederne jeg fandt online om emnet og jeg havde i flere måneder haft snegle der døde langsomt.
Dosering: 7-8 nætter, stor effekt, stort set inngen alger tilbage. Desværre rejste jeg på julehjemtur og efter 2-3 dage uden dosering var det brudt ud igen. Jeg startede med at dosere igen. Desværre ikke samme helt så store effekt og jeg har nu doseret 8 dage igen.
Hvad er der sket?
- chaetomorpha skrumper markant (der var masser af rødt slim herpå også). -> no3 er steget til 5 og po4 til 0.045 (bare et gæt at det er relateret)
- en enkelt død dannebrogsreje og en stor hammerkoral der har trukket sig helt ind siden første dosering af dinoxal
- zoa, lædere, grønt græs og skiver trives bedre (måske grundet lidt højere næring?)
- dinoxal anbefaler at stoppe med aktivt kul, så det gjorde jeg. Ville starte igen efter endt dinoxal (krydser for det kan hjælpe hammeren)
Så hvad ville I gøre nu? Hvad skal jeg prøve, uden at gå i panik og jagte drastiske løsninger (lidt ligesom dinoxal.

Hvilke svar skal søges for at kunne træffe en beslutning om en retning?
Jeg er lidt bange for at fortsætte dinoxal grundet hammeren , og generelt fordi det jo skal stoppe på et tidspunkt. Jeg er også bange for at stoppe med at dosere, hvis det bryder slemt ud.
Akvariet har kørt siden sep 16, 100 l inkl sump (aio), lys er 2x prime hd hvor jeg for en uge siden skruede ned for styrken for at se om det giver en effekt. Bruger nyt osmoseanlæg (udbrud af alger er ikke kommet efter skift af osmoseanlæg). Jeg har ikke friske målinger af kh, mg og ca men et par uger gamle, og de ligger omkring: kh 8, mg 1340, ca 435.
Her kommer billeder af, hvilke alger der leges med nu, det vokser nu kun på sten og ikke sandbund. Bemærk boblerne/luft.