"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Chancen for at blive til grin er til stede!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Marco R »

Hej Flemming,

Det er da godt nok en noget træls og skidt omgang :BA

Rigtig god bedring til dig og håber, at du stadig bevarer modet til at holde saltvand :happy:
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Flemse »

Det er sgu være med konen, ved ikke om jeg får lov til at udøve denne ekstrem sport i stuen mere. Vi er ikke kommet så langt i forhandlingerne endnu.

Takker for alle jeres hilsner!
Er selv ved godt mod men træt af bare at ligge her.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af trine... »

Blot fordi noget er fødevare godkendt betyder det jo ikke nødvendigvis at det er ufarligt at inhalere i ufortyndet partikelform. Der er jo trods alt tale om flere basiske salte med videre. Kig blot på hvordan koraller tager fuldstændigt nyblandet vand til trods for at det er fortyndet mangefold. Syns vi mangler lidt flere detaljer ang hele processen. Hvad har du renset og hvordan? Hvor befandt de andre familiemedlemmer sig mens du blandede salten?og var de ligeledes til stede under rensningen af søjlerne? Dvs at du havde en tot paly eller hvordan?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:Blot fordi noget er fødevare godkendt betyder det jo ikke nødvendigvis at det er ufarligt at inhalere i ufortyndet partikelform. Der er jo trods alt tale om flere basiske salte med videre. Kig blot på hvordan koraller tager fuldstændigt nyblandet vand til trods for at det er fortyndet mangefold. Syns vi mangler lidt flere detaljer ang hele processen. Hvad har du renset og hvordan? Hvor befandt de andre familiemedlemmer sig mens du blandede salten?og var de ligeledes til stede under rensningen af søjlerne? Dvs at du havde en tot paly eller hvordan?

Noget af det som fisk og koraller reagerer på ved nyblandet saltvand, er den høje ph
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af trine... »

Det var jo netop noget af min pointe. Det er jo pga af baserne der er med til buffe henholdsvis Ca og Kh,mon ikke det kan irritere luftvejene nok til en lettere inflammation hvis dette inhaleres som fine partikler.? Høj ph virker jo ligeså ætsende som lav,også på lungevæv. Men hvis ikke Flemming har håndteret nogle zoas eller lignende på uagtsom vis, så er det svært at se hvordan toxiner fra akvariet pludselig skulle kunne blive luftbårne af sig selv.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Flemse »

Den tot parly jeg har blev renset 15 meter fra konen med lukket dør og uden for med en højtryksrenser i regn vejr så alle odds er i mod pludselige frigivne luftbårende ting, altså i min verden.
Og hvis de endelig skulle være hvorfor skulle min søn der sidder bag to lukkede døre blive ramt. Og kommer først ud fra værelset da vi er ved at kører ca 2,5 time efter at jeg har startet påfyldning af vandet igen?
Ingen forstår det, ogjeg har ikke pillet ved stenene før de var dryppet af! Men har da selvfølgelig passeret lonen der sad 3 meter fra akvariet.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af charlie saltvand »

Sikke en tur Flemming. Øv..... hvem var det der smed et link op med en britte, der blev MØG syg af at suge i en slange for at lave hævert effekt, det luft der stod i slangen da han sugede var giftigt/bakteriefyldt eller noget..... Måske er det noget i den stil der har ramt jer? Var der andre LS der kom over vand da du skiftede osv? Jeg tænkte også først parlyes, menn det lyder ikke helt sandsynligt? Havde du regntøj på da du rensede med spuler og hang du dette indenfor osv osv. ., masser af muligheder.

Go bedring!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en væmmelig omgang du har været igennem, Flemming. Jeg håber at du kommer på benene hurtigt.
Det er bekymrende, at både din kone og sønnen blev ramt. Rigtig god bedring til dig og familien.
At hunden også bliver ramt gør jo, at man mistænker noget luftbåret.
Jeg gætter på, at det er en kombination af uheldige omstændigheder der har været tilstede samtidig. Hvilke har jeg intet bud på.
Du har jo været saltvandsakvarist i en del år og har derfor blandet salt mange gange og har vel ikke mærket noget før?
Et eller andet må have trigget det.

Glæder mig til at se dig på benene igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af nielsk »

Den besked fra polakkerne giver ikke mening. Man kan ikke sammenligne ting der spises og ting der indhaleres.
Det er at svare på 2 forskellige ting.
Om det er aerosoler fra kemisk eller biologisk luftforurening der har givet lungeinflammationen kan være svært at bevise.
Skrækkelig historie. Det kan man dø af i dagens Danmark.
Udluftning må være det vi skal lære her.
God bedring Flemming
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Flemse »

Super mange tak for jeres deltagelse, det luner lidt . For det er godt nok kedeligt at ligge her.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Tykki »

Hey Flemming ! Kender du den om sømanden og nonnen?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af crazy seahorse »

Flemse skrev:Den tot parly jeg har blev renset 15 meter fra konen med lukket dør og uden for med en højtryksrenser i regn vejr så alle odds er i mod pludselige frigivne luftbårende ting, altså i min verden.
Og hvis de endelig skulle være hvorfor skulle min søn der sidder bag to lukkede døre blive ramt. Og kommer først ud fra værelset da vi er ved at kører ca 2,5 time efter at jeg har startet påfyldning af vandet igen?
Ingen forstår det, ogjeg har ikke pillet ved stenene før de var dryppet af! Men har da selvfølgelig passeret lonen der sad 3 meter fra akvariet.
@ Flemming. Jeg tænker lidt på den højtryksrensning af de sten med Palyer på.
Aerosoler kan bevæge sig langt, selv i regnvejr. De bliver jo skudt afsted. Da KAN have siddet på dit tøj og du Kan have båret dem med ind.
Det er bare et bud/gæt.
Jeg kender til et eksempel på aerosoler der kom after afsyring af et baderum. De bevægede sig igennem en lang gang og op i en maskinhal (stor med mange maskiner) De blev båret af træk fra et åbent vindue. Det lyder utroligt, men det skete og hele maskinparken af præcisionsmaskiner blev ræverød af rust på under 24 timer. Jeg har aldrig hørt om det siden, eller før for den sags skyld. Men det skete der - og der blev ikke engang brugt højtryk.
Så er uheldet ude og de rette forhold er tilstede, så kan sådanne aerosoler komme langt og er der palytoxin i dem, så er det i luften man indånder.
Jeg har, i mit daglige arbejde, stor respekt for aerosoler.

Måske hospitalet kan tjekke, om det er palytoxin du har fået ind i lungerne? Om ikke andet, så for at udelukke det.
Du arbejdede jo med rensningen og var derfor mest udsat og blev, som følge deraf, hårdest ramt. Din kone og søn som ikke stod og rensede, er så blevet mindre udsat og dermed ramt i lettere grad.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Anders månsson »

Det var da lidt af en historie!
Lyder som nogen af de episoder der har været med palyer i det USA´ske...
Godt at I alle har det bedre og du snart er hjemme igen...

Hvad med dit tøj fra højtrykrensnigen?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af ole kekkonen »

Men derfor ikke sagt at saltet vi bruger er noget Krads stads,skader nok ikke at bruge maske når man blander erik@jeg kan da tydelig huske du blandet vandet et sted hvor blandene på dine orkideer døde og mener at huske det stoppet når du flyttet dem længere væk
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:Men derfor ikke sagt at saltet vi bruger er noget Krads stads,skader nok ikke at bruge maske når man blander erik@jeg kan da tydelig huske du blandet vandet et sted hvor blandene på dine orkideer døde og mener at huske det stoppet når du flyttet dem længere væk
Det er godt husket, Ole. Det hjalp i en periode, men de var nok blevet for skadede. Uanset hvad jeg gjorde, så er de (Vandaer) alle efter jeg flyttede dem væk, døde.
De kan også være døde af noget andet. Mit gæt er, at de blev svækkede af salten og pådrog sig noget andet "snavs". Det skete efter det.
Jeg havde haft dem i årevis og der var blomster på dem hvert år.
Mig bekendt er det kun Mangroveplanter der kan udskille salt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af charlie saltvand »

Erik skrev.
@ Flemming. Jeg tænker lidt på den højtryksrensning af de sten med Palyer på.
Aerosoler kan bevæge sig langt, selv i regnvejr. De bliver jo skudt afsted. Da KAN have siddet på dit tøj og du Kan have båret dem med ind.
Det er bare et bud/gæt.

Helt enig Erik :-)

Som jeg også skrev i mit 1. Indlæg, så tror jeg det er aerosoler der er skurken her. Både direkte (på Flemming, da han spuler) og så måske indirekte, hvis han har taget tøj, handsker, støvler osv med ind.
Har i luft/varme anlæg, ell andet lignende?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Flemse »

Skiftede faktisk ikke tøj da jeg og konen tog på akutten. Og ingen i nærheden har haft symptomer der ligner, jeg er lige blevet udskrevet og fik i den forbindelse besked på at jeg haved haft kemisk lunge inflamation og senere en lille infektion derfor var mit bakterie niveau i blodet forhøjet. Så tænker at der ikke er set noget i mit blod der ligner palytoxin for så havde de jo reageret lidt anderledes.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Jesper ØH »

http://www.advancedaquarist.com/blog/fa ... -poisoning" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Carsten »

Flemse skrev:. Så tænker at der ikke er set noget i mit blod der ligner palytoxin for så havde de jo reageret lidt anderledes.
De har formentligt slet ikke testet for noget i den retning, men mindre du har gjort dem opmærksom på det.
Det er jo ikke lige frem daglig dags forgifting du kom ind med
Jesper ØH
Reactions:

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Jesper ØH »

Har du suget i slange ? Det er no go hvis du har.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af PederP »

Træls historie. Især at det rammer hele familien.
Håber i kommer på benene i en fart.

Salt ER noget djævelskab. Jeg tænker ikke så meget i pH, men mere at mange af saltene er dehydrerede salte, som laver en exoterm reaktion ved fugt. Dvs. at de udvikler en masse varme når de optager fugt. Derudover trækker det fugt ud af det væv det måtte komme i kontakt med.
Det skal man virkelig passe på med at indånde.
Det kan godt være at alle saltene er super rene lab-salte, godkendte i fødevarer osv. Men derfor kan de stadig lave kemisk forbrænding.

Det er ikke uden grund at mange salte som standart sælges med lidt hydrat. Ellers kan man simpelthen brænde sig på det.

Det er et bud mere..
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Flemse »

De er i den grad blevet informeret og har løbende haft kontakt til gift linien. Så det vil undre hvis de ikke har undersøgt det når de nu er blevet informeret om det var en mulighed.

Jo jesper der suget i slangen!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Jesper ØH »

Flemse skrev:De er i den grad blevet informeret og har løbende haft kontakt til gift linien. Så det vil undre hvis de ikke har undersøgt det når de nu er blevet informeret om det var en mulighed.

Jo jesper der suget i slangen!
Aldrig aldrig sug i slange, selvom der ikke kommer vand i munden, så kommer der luftbårene bakterier i lunger :/ BRUG altid pumpe. Og skal man omlægge akvarie og have sten mm op, så brug maske. Specielt hvis der er koraller på sten, også udendøres spuling af sten med slange/ højtryk. Brug maske.
Og altid handsker, og hvis det er nødvendig briller.
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Dyhr »

God bedring Flemming til dig, familien og hunden.
Det er en fed hobby vi har - living on the edge.
Overvejede at droppe denne farlige extremsport og gå over til origami, men da jeg skar mig voldsomt på et stykke papir i første forsøg på at folde en svane, valgte jeg at beholde akvariet.
Når der er mistanke til produkter, så er det ALTID en god idé at få navnet frem, da det måske kan redde andre.
Jeg ved godt at man ofte vil beskytte forhandlere, producenter m.m. men det kan jo også vise sig at produktet er fejlfrit, men blot bliver anvendt forkert.
I dette tilfælde lyder det dog som om det intet har med produktet at gøre, men det levende i akvariet.
Håber producentens test kan bekræfte dette.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Marco R »

Flemse skrev:De er i den grad blevet informeret og har løbende haft kontakt til gift linien. Så det vil undre hvis de ikke har undersøgt det når de nu er blevet informeret om det var en mulighed.

Jo jesper der suget i slangen!
Hej Flemming,

Håber, at det går bedre dag for dag?

Jeg kan kun anbefale denne http://www.akvariebutikken.dk/product/m ... phon-1152/" onclick="window.open(this.href);return false; hævertstarter, som jeg selv er rigtig glad for. Super effektiv og ingen vand i munden mere :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Chancen for at blive til grin er til stede!

Indlæg af Carsten »

Dyhr skrev:Håber producentens test kan bekræfte dette.
Producentens test vil altid frikende produktet, om der så havde været ren arsenik i det.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"