"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Et lille utilsigtet experiment

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Carsten »

Her engang i vinters gik mit varmelegeme amok, så temperaturen steg til 32 grader over at par dage. Og der gik så nok lige et par dage før end at jeg blev opmærksom på problemet. Opdagede det ved at en hel masse koraller blev meget blege.
Tog selvfølgelig varmelegemet fra, og efter et par dage var temperaturen igen normal.
Men korallerne var det langt fra.
Nu efter et par måneder kan jeg så se resultaterne.
Acropora, var helt ligeglade med temperatur stigningen.
Montipora og Seriatopora var der noget større forskel på, lige fra dem der slet ikke lod sig mærke med det, til dem der døde af det.
De Montipora som blev blege, men stadig i live, har i dag mere eller mindre fået farverne igen. Nogle mere and andre, selv inden for samme art.
Seriatopora, der blev alle calindrium, kridhvide, men stadig i live. Hystix, der døde min meget gamle lyserøde som har givet 100 vis af aflæggere, samt de grønne fragmenter jeg havde stående. Men til gengæld er en af de helt kraftig lyserøde i fin form, og har slet ikke ladet sig genere af varmen.
Alle LPS har ikke ladet sig mærke af varmen.

Hvad kan man så lære af det?? Nok ikke ret meget, ud over at selv et kvalitets varmelegeme kan fejle
Det som egentligt undrede mig mest, var den store forskel, der var på korallerne inden for samme slægt.
Troede at zoochantellerne var de samme, men det er de helt klart ikke.

Kan være at Ole kan komme på banen, men en fin forklaring på det
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af ole kekkonen »

Har lige læst en teori at der Findes flere slags zooxantheller og at koraller kan blegne for at skifte ud zooxanthellene med nogle nye slags
En anden forklaring kan være at zooxantheller findes både foran OG bag pigmentet på korallen,det kan også forklare hvorfor nogen klaret stresset OG Andre ikke
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af crazy seahorse »

Nu hedder jeg jo ikke Ole, men jeg vil da gerne komme med et bud - selvom det bliver svært at verificere.

Det er jo det samme der sker på, f.eks GBR. Her er gennemsnitstemperaturen steget med et par grader (vistnok, det er ikke 5) med massiv blegning i visse områder.
Forskerne er opmærksomme på, at det er ikke alle arter der bleges lige meget. Jeg har ikke læst nogen endegyldig forklaring på det.

At du oplever at Acropora ikke er blevet bleget, mens montier og Seriatopora er, kunne måske bero på tykkelsen af vævet - og så er nogle bare bedre til at klare en temperaturstigning.

Nogle montier har meget tyndt væv og tåler f.eks dårligt udtørring. Når man fragmenterer dem, skal det helst ske med så kort tid som muligt ovenvands.
De mere kompakte typer kan bedre klare sig uden for vandet i lidt længere tid. Det samme kunne måske også gøre sig gældende med varmen.
Men det er kun et gæt.
Jeg har koraller der står over vand i ½-1 time i forbindelse med vandskift. De bliver både udtørrede og varme, men det klarer de uden problemer. En art som M.gaimardi klarer det fint, mens jeg tvivler på, at en M."sunset" ville gøre det. Jeg har dog ikke afprøvet det.

Zooxanthellerne sidder jo i vævet og jo mere væv der er at fordele varmen på, jo bedre muligheder er der for at lede den væk.
Har du nogle af de tyndgrenede acroer, som feks A.echinata? Nogle dybhavs typer? Disse skal fragges i en ruf her, ellers går det galt.
Det kunne skyldes både temperatur og udtørring.

http://www.gbrmpa.gov.au/managing-the-r ... mperatures" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.nature.org/ourinitiatives/h ... o-know.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af trine... »

ole kekkonen skrev:Har lige læst en teori at der Findes flere slags zooxantheller og at koraller kan blegne for at skifte ud zooxanthellene med nogle nye slags
En anden forklaring kan være at zooxantheller findes både foran OG bag pigmentet på korallen,det kan også forklare hvorfor nogen klaret stresset OG Andre ikke
Ja helt enig. Koraller kan både spytte zooxanthellae ud og samle dem op igen fra vandsøjlen. De kan selvfølgelig kun samle de tilstedeværende typer op. Så ja der findes flere slags og nogle er mindre følsomme over for varmepåvirkning end andre. Hvilket også forklarer hvorfor der er forskel på resistens ved arter fra forskellige geografiske lokationer.
Eksempelvis porites skulle klare sig godt ift varmepåvirkning, måske både pga deres vævstæthed og deres givne indhold af specifik symbiosealge, eller måske nærmere fordi de besidder et bredere spektrum af algetyper.
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Hejmadi »

Har koblet mit varmelegeme over GHL'en for at undgå dette. Ved 26 grader slår strømmen fra varme legemet fra. Svigtet ghl'en håber jeg eheims egne termostat virker.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Carsten »

Hejmadi skrev:Har koblet mit varmelegeme over GHL'en for at undgå dette. Ved 26 grader slår strømmen fra varme legemet fra. Svigtet ghl'en håber jeg eheims egne termostat virker.
Nu har jeg haft saltvand siden slutningen af 70'erne, og det er første gang det er sket.
Så jeg investerer ikke i en computer blot for det. Og i øvrigt, er man mere sårbar md computer end uden.
Går computeren i sort, så er det ikke ret meget der ellers virker
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Birkefeldt »

Det er meget interessant Carsten. Jeg håber næsten det er noget lignende der er sket hos mig. Jeg har nemlig også oplevet at nogle montier er blevet meget lyse de sidste uger og generelt er begyndt at se triste ud. Og ligesom du beskriver står alle acroer og alle LPS flotte som de plejer.
Jeg troede min temp lå på 26 grader, hvilket vel er i den høje ende af normal, men da jeg fik koblet min nye temp controller på i går, blev jeg lidt forskrækket da den viste 27,5. Måske er montier mere følsomme overfor for høj temperatur end andre arter.

Jeg har egentlig troet det var mangel på næring der var synderen, da jeg ikke kan måle noget, men måske dét sammen med den forhøjede temp over længere tid har presset dem ud hvor de ikke synes det er sjovt længere.

Så tak fordi du delte denne erfaring. Det giver mig håb om at når jeg nu får rettet op på næringsværdierne og får temp tilbage på sporet, at de så kan komme sig igen.

Det er i øvrigt denne temp controller jeg har købt. Synes det er meget value for 470,-

http://www.shop-meeresaquaristik.de/Hei ... 13676.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:Det er meget interessant Carsten. Jeg håber næsten det er noget lignende der er sket hos mig. Jeg har nemlig også oplevet at nogle montier er blevet meget lyse de sidste uger og generelt er begyndt at se triste ud. Og ligesom du beskriver står alle acroer og alle LPS flotte som de plejer.
Jeg troede min temp lå på 26 grader, hvilket vel er i den høje ende af normal, men da jeg fik koblet min nye temp controller på i går, blev jeg lidt forskrækket da den viste 27,5. Måske er montier mere følsomme overfor for høj temperatur end andre arter.

Jeg har egentlig troet det var mangel på næring der var synderen, da jeg ikke kan måle noget, men måske dét sammen med den forhøjede temp over længere tid har presset dem ud hvor de ikke synes det er sjovt længere.

Så tak fordi du delte denne erfaring. Det giver mig håb om at når jeg nu får rettet op på næringsværdierne og får temp tilbage på sporet, at de så kan komme sig igen.

Det er i øvrigt denne temp controller jeg har købt. Synes det er meget value for 470,-

http://www.shop-meeresaquaristik.de/Hei ... 13676.html" onclick="window.open(this.href);return false;
27,5 grad, er helt normalt. Bare vent til sommeren kommer.
Temperaturen skal op over de 30 grader for at gøre skade
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Et lille utilsigtet experiment

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:27,5 grad, er helt normalt. Bare vent til sommeren kommer.
Temperaturen skal op over de 30 grader for at gøre skade
Hmm ok. Tænkte det måske kunne have svækket korallerne at være udsat for 27,5 over længere tid. Men jeg må se hvad der sker. Har i hvert fald en køler stående klar til sommer.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"