ID af rød alge

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

ID af rød alge

Indlæg af The Baptizer »

Hej

Er der nogen som har et godt bud på hvilken alge det er jeg har fået med i akvarieret her?
IMG_20170406_182313.jpg
Den har en dyb rød farve, lidt over i lilla, præcis som typisk cyano. Men hvor cyano altid sidder løst og er lige til fjerne, så sidder det her rigtig godt fast og vokser ud nærmest som en pels, på små 2 cm.

Jeg har stort set intet af det typiske cyano i akvarie, men det her langhårede er begyndt at brede sig en del.

mvh
Johnny
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ID af rød alge

Indlæg af crazy seahorse »

Tilsætter du jod?
Røde alger er glade for jod og KAN være tegn på for meget jod.
Da jeg havde forhøjede jodværdier voksede det eksplosivt i min fragtank. Alle vægge og eggcrates var dækket af et rødt lag, der skulle skrabes væk.
Det så nærmest ud som velour. Det lignede mest af alt en natklub.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

crazy seahorse skrev:Det så nærmest ud som velour. Det lignede mest af alt en natklub.
Ja lige præcis :)

Jeg tilsætter ikke jod. Men derfor kan det jo selvfølgelig godt være for højt alligevel. Har dog ikke lige et testsæt til jod liggende.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

The Baptizer skrev:
crazy seahorse skrev:Det så nærmest ud som velour. Det lignede mest af alt en natklub.
Ja lige præcis :)

Jeg tilsætter ikke jod. Men derfor kan det jo selvfølgelig godt være for højt alligevel. Har dog ikke lige et testsæt til jod liggende.
Jod er svært at måle for. Red Sea har et sæt og det fungerer nogenlunde. Det bedste er nok en Tritontest.
Omkring jod, så lavede jeg et indlæg om det for et par år siden, hvor du kan læse mere om emnet: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 68513#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;
På side to står der lidt om den velour-agtige belægning.
Det er vanskeligt at fjerne på LS da man jo ikke kan skrabe dem, som man kan med ruderne. Måske kan du bruge en hård børste.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Ligner den turf agtige møgalge jeg har kæmpet med i snart 2 års tid. Jeg holder dem nede på et tåleligt niveau med mexicanske turboer samt 2 Gratilla og et Matthaei pindsvin. Jeg har næsten opgivet at komme dem helt til livs da der til stadighed vil være små sprækker der er umulige at nå selv for de små snegle. Algen synes at være fuldstændig ligeglad med næringsniveauet og ser ud til at trives næsten lige meget hvad jeg gør. Har bla for længst skiftet saltmærke, fået resinfilter på osmose, sænket næringsparametrene og ligeledes forsøgt mig med at øge dem- behandlet med Hydrogen Peroxid osv. Manuel fjernelse er ikke en mulighed og ligeså snart de ser ud til at være udryddet af CC kommer de igen stille og roligt igen. Flere rutinerede akvarister på udenlandske fora har måttet se dig besejret af denne turf agtige alge, så mit råd må være at fjerne den angrebne sten asap fra systemet.
Har haft den blå andel i mit led lys under luppen som prime suspect, da dette stimulerer væksten hos rødalgegruppen Rhodophyta. Nu er den blå kreds lige røget på min ene lampe
Og sjovt nok ser det ud til at sænke sin vækstrate og give mere plads til de grønne alger.
Hvilket muligvis kunne tyde på trætte/døende dioder som potentielt kunne have udgivet en afvigende bølgelængde.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Her er en interesant tråd på reef2reef om et nyt spændende "snakeoil" produkt som tilsyneladende har en vis effekt. Tråden er kæmpelang men har selv fulgt den fra første side.
Jeg ønsker jer god læselyst.
https://www.reef2reef.com/threads/vibra ... ad.271428/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

peder skrev:Her er en interesant tråd på reef2reef om et nyt spændende "snakeoil" produkt som tilsyneladende har en vis effekt. Tråden er kæmpelang men har selv fulgt den fra første side.
Jeg ønsker jer god læselyst.
https://www.reef2reef.com/threads/vibra ... ad.271428/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser interessant ud. Og det som jeg godt kan lide er at der står hvad der er i af ting og sager.
Men selvfølgelig kan man ikke få det i Danmark
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Nuke hele lortet:)
Nej pjat;)
Her ingen erfaring med den her alge,men jeg plejer at rekomendere lang pigget søpindsvin imod trådalger.
Beklager jeg ikke kan være Til mere hjælp
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Efter som det stort set kun var koncentreret på een sten, som var forholdsvis nem at tage op. Så har jeg taget den op lagt den i et klorbad i dag.

Den røde alge så ret spøjs ud da den fik klor hældt over sig, den skiftede til almindelig algegrøn, nærmeste øjeblikkeligt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"