Spørgsmål til Balling
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Spørgsmål til Balling
Hej alle,
Mine værdier er:
Salt: 1.025
Ca: 390
Mg: 1460
KH: 7,3
Da Magnesium er for højt har jeg lavet følgende opløsninger:
358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt
til 5 Liter vand.
Har brugt https://reefapp.net/da/help/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har 2,5 koraller i mit akvarie og fundet frem til jeg skal dosere ca. 17 mL af opløsning 1 og 2 hver dag.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor meget jeg skal dosere af opløsning 3. Kan I hjælpe?
Derudover lyder det helt skævt? Jeg har netto 480 Liter vand. I vejledningerne jeg kan finde ligner det man dosere 10-30 mL pr. 100 mL vand pr. dag. Det er noget mere og skal det være ens mængde - eller skal man ikke tage udgangspunkt i værdierne?
Bh.
Mine værdier er:
Salt: 1.025
Ca: 390
Mg: 1460
KH: 7,3
Da Magnesium er for højt har jeg lavet følgende opløsninger:
358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt
til 5 Liter vand.
Har brugt https://reefapp.net/da/help/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har 2,5 koraller i mit akvarie og fundet frem til jeg skal dosere ca. 17 mL af opløsning 1 og 2 hver dag.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor meget jeg skal dosere af opløsning 3. Kan I hjælpe?
Derudover lyder det helt skævt? Jeg har netto 480 Liter vand. I vejledningerne jeg kan finde ligner det man dosere 10-30 mL pr. 100 mL vand pr. dag. Det er noget mere og skal det være ens mængde - eller skal man ikke tage udgangspunkt i værdierne?
Bh.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Re: Spørgsmål til Balling
Det er lidt svært at svare på når vi ikke ved hvad den falder med og hvor meget du hæver de forskellige værdier pr. ml.
Jeg går udfra at det er mg blandingen du spørger til? Læser det som om du bare har lavet den uden mg da den jo var høj?
Umiddelbart ville jeg ikke tilføre noget af den. Jeg ville bare vente til mg var faldet til ønsket niveau, og så begynde tilsætning af mg blanding.
Du må rette mig hvis jeg har forstået det forkert
Jeg går udfra at det er mg blandingen du spørger til? Læser det som om du bare har lavet den uden mg da den jo var høj?
Umiddelbart ville jeg ikke tilføre noget af den. Jeg ville bare vente til mg var faldet til ønsket niveau, og så begynde tilsætning af mg blanding.
Du må rette mig hvis jeg har forstået det forkert

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej.
Hvis du kører 3 part balling, så tilsætter man sådan ca. samme mængde af alle 3.
Natriumcloridfri havsalt, er til for at man holder balancen i alle de sekundære værdier, sammenholdt med det Na og Cl man tilsætter med de 2 andre væsker.
Den er "dømt" ikke så vigtig blandt de fleste akvarister, som bare klarer udligningen ved vandskift (balling light).
Den er rig på Mg, så du kunne nok med fordel vente til din Mg var faldet.
Det er rigtigt forstået at filosofien bag ballings originalopskrift er 1:1:1
men den holder ikke helt i virkeligheden. Du tilpasser bare efter værdierne på hvad du måler i Ca og Kh. Vi må rette os efter baljen
Hvis man vælger at køre alle 3 dele, og du ikke giver samme mængde kh og ca. Så har det ingen betydning om du lader NaCl-fri havsalt følge den ene eller anden, eller noget midt imellem. Du gør allerede mere for balancen end alle dem der kører light, og de kører jo fint med de småskævheder de giver.
Først vil jeg rette værdierne.
For at hæve Ca til 420, skal du bruge 750ml. Fordel på 3 dage. Mål igen når de 3 dage er slut, og se om der har været et forbrug overni.
Kh. Ville tilsætte 120ml for at hæve den til 8, mål igen i morgen. Er den faldet lidt, så begynd en lav daglig dosering for at holde den stabil.
7,3 er fint nok, men mens man går og justerer og lærer balling, er det nok meget godt den ikke er så tæt på minimum.
Skriv ned hvad du tilsætter og måler, så danner der sig hurtigt et billede.
Hvis du kører 3 part balling, så tilsætter man sådan ca. samme mængde af alle 3.
Natriumcloridfri havsalt, er til for at man holder balancen i alle de sekundære værdier, sammenholdt med det Na og Cl man tilsætter med de 2 andre væsker.
Den er "dømt" ikke så vigtig blandt de fleste akvarister, som bare klarer udligningen ved vandskift (balling light).
Den er rig på Mg, så du kunne nok med fordel vente til din Mg var faldet.
Det er rigtigt forstået at filosofien bag ballings originalopskrift er 1:1:1
men den holder ikke helt i virkeligheden. Du tilpasser bare efter værdierne på hvad du måler i Ca og Kh. Vi må rette os efter baljen

Hvis man vælger at køre alle 3 dele, og du ikke giver samme mængde kh og ca. Så har det ingen betydning om du lader NaCl-fri havsalt følge den ene eller anden, eller noget midt imellem. Du gør allerede mere for balancen end alle dem der kører light, og de kører jo fint med de småskævheder de giver.
Først vil jeg rette værdierne.
For at hæve Ca til 420, skal du bruge 750ml. Fordel på 3 dage. Mål igen når de 3 dage er slut, og se om der har været et forbrug overni.
Kh. Ville tilsætte 120ml for at hæve den til 8, mål igen i morgen. Er den faldet lidt, så begynd en lav daglig dosering for at holde den stabil.
7,3 er fint nok, men mens man går og justerer og lærer balling, er det nok meget godt den ikke er så tæt på minimum.
Skriv ned hvad du tilsætter og måler, så danner der sig hurtigt et billede.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
ok tak for det. Det var Natriumcloridfri havsalt jeg spurgte til. Har også Magnesium opløsningen, men den holder jeg udenfor. Det jeg vil dosere er:
Ca
kH
og så saltene
som jeg har forstået det alm. Balling.
Jeg følger anvisningen i forhold til at hæve Ca og KH. Ellers har jeg regnet ud jeg ca. skal bruge 15-20 mL pr. væske pr. dag ud fra forbrug. Der er lidt forskel på Ca og KH, men forstår at jeg kan gøre følgende:
20 mL af hver (Det er rigtigt forstået at filosofien bag ballings originalopskrift er 1:1:1)
Eller alternativ:
20 KH
15 Ca
17,5 NaCl fri salg
eller lign. Har fulgt vejledning på Wiki og Mobys side.
Tak for svar.
Ca
kH
og så saltene
som jeg har forstået det alm. Balling.
Jeg følger anvisningen i forhold til at hæve Ca og KH. Ellers har jeg regnet ud jeg ca. skal bruge 15-20 mL pr. væske pr. dag ud fra forbrug. Der er lidt forskel på Ca og KH, men forstår at jeg kan gøre følgende:
20 mL af hver (Det er rigtigt forstået at filosofien bag ballings originalopskrift er 1:1:1)
Eller alternativ:
20 KH
15 Ca
17,5 NaCl fri salg
eller lign. Har fulgt vejledning på Wiki og Mobys side.
Tak for svar.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
hvis jeg fx dosere
250 mL calciumchlorid-dihydrat
20 mL natriumhydrogencarbonat
hvor meget salt skal jeg så tilsætte. Årsagen er jeg vha. Red Sea Coralline gro har fået øget kH, men skal have tilsat en masse for at få Ca op.
Det er 3 dage så kører vi på sammen mængde væske igen. Men er det så:
250 mL natriumchloridfrit havsalt, 20 mL eller et gennemsnit?
250 mL calciumchlorid-dihydrat
20 mL natriumhydrogencarbonat
hvor meget salt skal jeg så tilsætte. Årsagen er jeg vha. Red Sea Coralline gro har fået øget kH, men skal have tilsat en masse for at få Ca op.
Det er 3 dage så kører vi på sammen mængde væske igen. Men er det så:
250 mL natriumchloridfrit havsalt, 20 mL eller et gennemsnit?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Så lad det være i ubalance indtil, kh er faldet så meget at du skal til at begynde at fulde efter med kh væsken.
Hvis du holder fingerne fra bøtten med coraline gro, så falder kh hurtigt. Og hvis din Kh er på 7,3 nu, så skal den da heller ikke længere ned
Forstår ikke helt at du holder fast i den natriumfris salt.
Hvis du holder fingerne fra bøtten med coraline gro, så falder kh hurtigt. Og hvis din Kh er på 7,3 nu, så skal den da heller ikke længere ned
Forstår ikke helt at du holder fast i den natriumfris salt.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Sikkert fordi jeg er ny. Kan sagtens få kH op vha. Ballingvæsken i stedet, men har fået den opfattelse af den skal ligge på 8.
Natriumfri salt vi jeg gerne have i så der er balance. I Reef salt er der ca. 70% NaCl, men man putter de sidste 30% natriumfri salte i så det passer med fordelingen i reef salt.
Hvis man så har doseret 3x50mL skal man fjerne 150mL vand og så passer saltkoncentrationen.
Der hvor jeg taber tråden er når der er en skævvridning i dosering af væske 1 og væske 2. Skal man så udjævne i forhold til væske 1 eller 2 eller et gennemsnit.
beklager hvis alt dette ikke giver mening.
Natriumfri salt vi jeg gerne have i så der er balance. I Reef salt er der ca. 70% NaCl, men man putter de sidste 30% natriumfri salte i så det passer med fordelingen i reef salt.
Hvis man så har doseret 3x50mL skal man fjerne 150mL vand og så passer saltkoncentrationen.
Der hvor jeg taber tråden er når der er en skævvridning i dosering af væske 1 og væske 2. Skal man så udjævne i forhold til væske 1 eller 2 eller et gennemsnit.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er kun nødvendigt at bruge opløsningen med Na - frit salt hvis du ikke skifter vand. Og det formoder jeg at du gør. Den opskrift er faktisk ret mange år gammel.
Saltvandswikien skriver at metoden kom frem i 94, det er nok også delvist rigtigt. Men mon ikke det snarere begyndte i 80'erne, da vi begyndte at kunne holde SPS/LPS koraller. Og at metoden så er blevet gennemtestet i årene efter og så offentlig gjort i 94. Den gang kostede salt en del mere pr. kilo, end i dag. Mange var så mere tilbageholdende med vandskift
Saltvandswikien skriver at metoden kom frem i 94, det er nok også delvist rigtigt. Men mon ikke det snarere begyndte i 80'erne, da vi begyndte at kunne holde SPS/LPS koraller. Og at metoden så er blevet gennemtestet i årene efter og så offentlig gjort i 94. Den gang kostede salt en del mere pr. kilo, end i dag. Mange var så mere tilbageholdende med vandskift
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
En væsentlig forskel på den klassiske Balling og Balling Lite er vel at Mg i den klassiske balling hovedsageligt består af Magnesiumchlorid-hexahydrat. Dette salt bruges slet ikke i Balling lite, og eftersom dette salt tilfører en hel del clorid er det vel hovedsageligt det der gør det nødvendigt, at kompensere med NaCl frit salt hvis man bruger den gammeldags Balling?
I trådstarters tilfælde tilføres jo ikke p.t. Magnesiumchlorid-hexahydrat, så i dette specielle tilfælde vil jeg også mene, at normale vandskift alene bør kunne genoprette ion balancen.
I trådstarters tilfælde tilføres jo ikke p.t. Magnesiumchlorid-hexahydrat, så i dette specielle tilfælde vil jeg også mene, at normale vandskift alene bør kunne genoprette ion balancen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
der er næsten altid en skævhed. Gerne med lidt mere forbrug af kh (natriumbikarbonat)sejeulki skrev:Sikkert fordi jeg er ny. Kan sagtens få kH op vha. Ballingvæsken i stedet, men har fået den opfattelse af den skal ligge på 8.
Det betyder ikke noget, og der er ikke noget du kan gøre ved det. Baljen bestemmer.
Når vi tilsætter Mg, så er der også Cl med, som ikke bliver afpasset med Na eller NaCl-fri havsalt. Det gør ikke det mindste.
De mængder jeg skev længere oppe er til at rette værdierne kh og Ca på plads. Her skal du slet ikke tænke på NaCl-fri havsalt. Bare hæv Ca. over 3 dage, og så en anbefaling af at sætte din kh lidt op - fra 7,3 til 8 kan du gøre på én gang.
Det er som de herrer længere oppe i tråden beskriver det, lidt noget flueknepperi overhovedet at bruge NaCl-fri salt. Så du kan være sikker på at det ikke betyder noget at du bare laver tilnærmelsen af 1:1:1 så godt du kan, hvis du insisterer på at tilsætte det.
Den egentlige filosofi med NaCl-fri salt må være at Mg, S, K osv. følges med NaCl koncentrationen op. Og får samme nyk ned når man "fortynder". Forbruget må man tilsætte med Mg opløsningen. (Ca og kh også vel egentlig?)PoulD skrev:En væsentlig forskel på den klassiske Balling og Balling Lite er vel at Mg i den klassiske balling hovedsageligt består af Magnesiumchlorid-hexahydrat. Dette salt bruges slet ikke i Balling lite, og eftersom dette salt tilfører en hel del clorid er det vel hovedsageligt det der gør det nødvendigt, at kompensere med NaCl frit salt hvis man bruger den gammeldags Balling?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand