Så du mener ikke det samme vil ske, hvis der er for lidt vand i systemet?Twinks skrev:Nu er jeg jo lidt ny i saltvandsgamet, men min logik byder mig at konkludere at der er noget der ikke er afstemt eller på anden måde galt.
Hvis en ren pumpe tømmer returkammeret må pumpen enten være for stor, nedløbet trænge til rensning eller være under dimensioneret ?
Ah jo selvfølgeligPoulD skrev:Så du mener ikke det samme vil ske, hvis der er for lidt vand i systemet?Twinks skrev:Nu er jeg jo lidt ny i saltvandsgamet, men min logik byder mig at konkludere at der er noget der ikke er afstemt eller på anden måde galt.
Hvis en ren pumpe tømmer returkammeret må pumpen enten være for stor, nedløbet trænge til rensning eller være under dimensioneret ?
vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?Mic4700 skrev:Kuglehane efter Returpumpe.
Jomchr skrev:vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?Mic4700 skrev:Kuglehane efter Returpumpe.
Husk at tage højde for dit returrør kan lave hævert effekt og suge mere vand ned end dit nedløb gør, hvis ikke du har sikret den med huller til at bryde hævverten eller har udmunding over vandrøntved skrev:Den lange historie er at min returpumpe røg sig en tur før jul. Jeg var på loftet efter en anden, Den var godt groet sammen men kørte. Der kan komme masser af vand gennem nedløbsrørene, og ja , pumpen er for stor. Jeg har lige haft hovedrengøring under akvariet i sumpen, skummeren og returpumpen. Ved vandskift og lign. fylder jeg akvariet op til det løber i nedløbsrørene, så fylder jeg sumpen til 1 cm. fra toppen. Så er jeg sikker på alt vand kan være i sumpen ved evt strømudfald. Der er en håndfuld følere på, så det ikke kan gå galt under vandpåfyldning
Faktisk ikke en masse energi, kun en smule. Belastningskarateristikken for pumper og blæsere er nemlig sådan, at de bruger væsentlig mindre energi hvis man lukker af for udblæsningen med et spjæld eller en ventilmchr skrev:vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?Mic4700 skrev:Kuglehane efter Returpumpe.
PoulD skrev:Faktisk ikke en masse energi, kun en smule. Belastningskarateristikken for pumper og blæsere er nemlig sådan, at de bruger væsentlig mindre energi hvis man lukker af for udblæsningen med et spjæld eller en ventilmchr skrev:vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?Mic4700 skrev:Kuglehane efter Returpumpe.