Brian skrev:Om de bliver mere farverige ved jeg ikke - jeg syntes mine er badet i lys og det er heller ikke altid godt da de nemt får svitset deres spidser.
Men måske de nemmere holder deres farve ?
Jeg tror dog at vandkvaliteten har MINDST lige så meget at sige for deres egenskab til at forblive blå vs brun

At de bliver svitset skyldes igen det ultraviolette lys. Man kan i princippet sætte alt det lys over det skal være, uden at der korallene tager det mindste skade, så længe det holdes i den synlige del af spektret. Enten var det reefkeeping.com eller advancedaquarist.com at de kørte en artikelserie om, hvorvidt lys kunne være medvirkende til at nogle koralller får mere intense farve imens andre bliver mere brune. Det handler om zooxantheller, som ofte farver korallen brun. Under kraftigt lys får zooxanthellerne gunstige forhold. Det kan dels medføre, at korallen ikke har behov for så mange af dem for at trives. Det kan også medføre, at zooxanthellerne stiger i antal i korallens væv. Næring i vandet skulle også kunne også få mængden af zooxantheller til at stige i nogle koraller, hvormed de bliver mere brunlige. Det siger lidt om, at det kan være en smule komplekst at bibeholde farverne på korallerne og at flere veje kan føre til Rom. Ikke to koraller er ens. Nogle af dem, især de storplyppede stekoraller, har kraftige farver, selvom de står i indirekte lys. Andre danner f.eks. blå-lilla pigmenter som værn imod UV-bestråling.
Jeg har selv en Acropora, som mest af alt er gul-brun. Den står i den øverste del af akvariet. Knækker der et fragment af den og falder ned på bunden, bliver dette fragment helt grøn i løbet af en uges tid.