Idé til saltvandsbutikker i DK

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Idé til saltvandsbutikker i DK

Indlæg af Birkefeldt »

Hej.

Min fornemmelse er at flere og flere downsizer og mange nye samtidig starter med små akvarier. Bl.a. virker det til at akvarier som Innovative Marine, Red Seas nano modeller og lignende er populære for tiden. Jeg taler af erfaring, da jeg selv har startet et lille akvarie op for nyligt.

Min oplevelse er dog at når det kommer til levende der egner sig til nano akvarier, så er udvalget meget begrænset og ideforladt. Man finder de samme arter som klovnfisk, chromis, lidt damsler og måske et par blenny'er, fisk som ikke engang altid er optimale i et nano. Men ikke meget udover det, hvorimod der ofte er mange spændende store fisk.

Men hvorfor ikke udnytte markedet for alle dem med nano akvarier, ved måske at dedikere et mindre afsnit i sin butik til netop nano!?
Forsøg altid at have et lille pænt udvalg af nano egnede fisk og dyr. Og tag engang imellem lidt forskellige mere eksotiske arter hjem.
Der er efterhånden så mange med nano akvarier at der efter min bedste overbevisning vil være et marked for det.
En sidegevinst er at det måske kan hjælpe med at folk ikke putter uegnede fisk i deres nano, fx kirurger og lignende, fordi der er andet interessant at vælge imellem.
Og hvis man dedikere et lille afsnit til nano, er det let for jer forhandlere at vise (nano)kunden, især nye førstegangs saltakvarister hvor de kan finde egnede fisk.

Er jeg helt i skoven med det her? Hvad mener forum?

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Idé til saltvandsbutikker i DK

Indlæg af Michael_F »

Min opfattelse af markedet i DK (sjælland for mig), er at det er enormt svært for forhandlerne at finde en leverandør, som er til at stole på eller regne med. Jeg synes tit jeg hører, at der kom ikke det de forventede, eller at leverandøren alligevel ikke kunne skaffe x, y, z...
Jeg har tre muligheder for at handle fisk/rejer/kriblekrable på sjælland. DecOcean, Plantorama Hillerød og KLovnfisken. Jeg er ikke sikker på, de oerhovedet kunne udvide sortimentet specielt meget, eller ændre det.

Det virker ikke til, at muligheden for at skaffe andre varer er specielt god?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Og så er det jo begrænset hvor mange arter der kan holdes i nano
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg er slet ikke inde i, hvor de forskellige butikker får deres fisk fra. Men jeg tror personligt ikke på at det er fordi de ikke kan, men mere at de måske ikke ved hvad de skal bestille.
Når man som menigmand efterhånden kan bestille hvilken som helst fisk og få den leveret, så må forhandlerne som har opbygget forretningsforbindelser igennem mange år, også have mindst lige så gode muligheder.

Og mange af de nano egnede fisk er endda billige når man ser på priser fra DeJong. Der er selvfølgelig også sjældenheder der koster kassen, men det er jo ikke noget nyt.
Får flere af butikkerne i øvrigt ikke jævnligt leveringer fra netop DeJong?

Og den med at der ikke er mange arter der er egnede til nano er lige præcis korrekt, hvis udgangspunktet er det udvalg man ser i butikkerne.
Men hvis man undrsøger det lidt grundigere finder man altså ud af, at der faktisk er utrolig mange små og fredelige arter. Vi ser dem bare aldrig i DK.

Og tak for jeres input. Rart hvis vi sammen kan blive lidt klogere på hvorfor tingene er som de er og om der er plads til forbedringer.

Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af ViggoN »

Altså jeg tænker at man kommer længst ved at spørge de enkle forhandlere om de kan skaffe noget specifikt hjem. Jeg går ud fra at de enkle saltvandsforretninger, som alle andre butikker, bestiller de fisk hjem som de ved kan sælge hurtigt. Fisk er ikke som bukser eller sko, som bare kan ligge på hylden i flere måneder. Hvis det er noget som de regner med at de kan bestille hjem kan man lægge et disp., og hvis den ikke er til at skaffe alligevel får man disp. Tilbage. Jeg har da overhørt da jeg var i klovnefisken at der var en kunde som havde bestilt en bambus haj, så kan jeg ihvertfald godt forstå hvis man skal betale noget på forhånd, da det jo lidt er en fisk som ikke kan gå så længe i forhandler akvarier og nok er en del svære at sælge som impuls køb.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Det er begrænset hvad der findes at arter til de helt små akvarier.
Og en del af de spændende er enten krævende at holde liv i eller dyre i indkøb.

Men der kommer da perler af og til hvis man kigger efter.
Fx denne som jeg har set af flere omgange i Horsens.
https://reefapp.net/da/lex/details/liopropoma-swalesi" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jeg er enig i at det kunne være fint med lidt flere sjove ting, men det er nok fordi der ikke er salg nok i det.
Fx pistol reje + goby kunne være oplagt hvis man gerne ville have noget anderledes.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:Jeg er slet ikke inde i, hvor de forskellige butikker får deres fisk fra. Men jeg tror personligt ikke på at det er fordi de ikke kan, men mere at de måske ikke ved hvad de skal bestille.
Når man som menigmand efterhånden kan bestille hvilken som helst fisk og få den leveret, så må forhandlerne som har opbygget forretningsforbindelser igennem mange år, også have mindst lige så gode muligheder.

Og mange af de nano egnede fisk er endda billige når man ser på priser fra DeJong. Der er selvfølgelig også sjældenheder der koster kassen, men det er jo ikke noget nyt.
Får flere af butikkerne i øvrigt ikke jævnligt leveringer fra netop DeJong?

Og den med at der ikke er mange arter der er egnede til nano er lige præcis korrekt, hvis udgangspunktet er det udvalg man ser i butikkerne.
Men hvis man undrsøger det lidt grundigere finder man altså ud af, at der faktisk er utrolig mange små og fredelige arter. Vi ser dem bare aldrig i DK.

Og tak for jeres input. Rart hvis vi sammen kan blive lidt klogere på hvorfor tingene er som de er og om der er plads til forbedringer.
Helt så simpelt er det ikke.
Jeg har bevæget mig i kulisserne i branchen i mange år. Og ved at selvom forhandlerne er jævnlige kunder hos exportørene, så er det der bestilles og det der modtages ikke altid det samme.

Selv de største forhandlere/importører er mikroskopiske i forhold til udlandet. Derfor går rigtigt mange af de spændene ting uden om Danmark.

Men jeg har da set flere fisk der kun er egnet til Nano eller Pico akvarier hos en Sjællands forhandler.

Mener som ViggoN at du når længst ved at snakke med din lokale forhandler
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg er med på at man kan snakke med sin forhandler og bestille fisk hjem. Og jeg forstår godt at man måske bliver nødt til det hvis man ønsker noget meget sjældent, dyrt eller vanskeligt, som fx en bambushaj.

Men mit forslag går mere på at have et lille dedikeret sortiment af små og for mange arters vedkommende, billige fisk. Risikoen er lille (billige - medium dyre fisk), og markedet er stort, for de små fisk kan for de flestes vedkommende også være en spændende tilføjelse til de større akvarier, ikke udelukkende for nano akvarier.

Den med at de spændende ting bliver sendt til andre lande, forstår jeg også godt - hvis der her tænkes på sjældne og særligt eftertragtede arter. Men igen, mange af de her små fisk er ikke specielt sjældne eller specielt eftertragtede.

Som et eksempel koster alle de 7 arter af Trimma der kan fås ved DeJong 117,-. Og de ca 12 arter Gobiosoma koster mellem 154,- og 215,-. Der findes mange andre arter, og selvfølgelig nogle i alle prislejer, men det er bare for at vise at det ikke behøver være den store investering at lave sådan en lille reol med nano egnede arter.

Og en ting er sikkert, de kommer jo ikke hjem så længe der ikke er nogle der sætter krydser når de bestiller.

Kan godt høre det kommer til at lyde som om jeg er meget utilfreds med hvordan tingene er nu, men det er jeg faktisk slet ikke. Jeg synes der er sket rigtig meget godt med udvalget fra da jeg startede og til nu, især på koral delen. Og som mange her på forum ved jeg jo godt hvordan jeg kan skaffe nogle spændende fisk fra Holland. Det fungerer jo fint.

Men denne tråd var lige så meget for at gøre forhandlerne opmærksom på hvordan de måske kunne gøre deres udvalg endnu mere spændende og attraktivt, også overfor nano folket.
:beer:

Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Mht koraller så er enhederne i et vist omfang nødt til at stemme overens med både import og eksportcites eller tilknyttet substratcites hvis de ikke er omfattet af bilagene/listerne. Hvis ikke, er der risiko for ballade ved indførsel i den europæiske union.
Mht hvad forhandlerne får hjem så er der jo mange aspekter i det, men de må som Carsten skriver mange gange tage hvad de kan få, da de store importører som regel får første prioritet.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Forstår godt de må tage hvad de kan få. Men igen vil jeg gerne pointere, at jeg taler ikke om fisk der er sjældne eller særligt eftertragtede, ikke som udgangspunkt i hvert fald.
Og på den anden side, får de jo heller ikke noget de ikke bestiller. Det er jo ikke rent lotteri trods alt.

Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Nej men det handler også om avance kontra investering, og så igen kontra overlevelsesraten på den specifikke type fisk.
Fisk er i modsætning til koraller nok der hvor forhandlerne har de største tab, hvis de ellers går op i at have godt nok vand til deres koraller. Til dels er fisk også mere transportsensitive ift de høje næringsværdier man ser i poserne efter en langtur fra eksempelvis Indonesien, flere gange har jeg ved åbning af poserne målt en nitrat på
100, hvilket aldrig har været noget problem for korallerne og har nu heller aldrig haft et dødsfald på den konto som jeg har kunnet relatere til transporten.
Fisk sviner jo oftest vandet mere under transport og forringer derfor deres egne odds betydeligt hurtigere da de jo er mere afhængige af rent og iltholdigt vand.
Koraller kan godt tåle at være næsten anoksiske i kortere perioder, enkelte bliver det i løbet af nattetimerne i deres naturlige habitat.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Tvivler ikke på hvad du skriver Trine. Men det kalkulerer man jo med i forvejen når man tager fisk hjem. Og det udelukker tydeligvis ikke sarte eller transportsensitive fisk i butikkerne. Det er jo ikke noget særsyn at se en flok mini palet kirurger i størrelse xsmall fx.
Og derudover er det jo ikke givet at mindre nano egnede fiskearter er mere sarte end gennemsnittet. Det varierer jo fra art til art.
Man kunne endda argumentere for at små fisk der ikke er vant til nær det samme svømmeplads som eksempelvis kirurger, med stor sandsynlighed vil være mindre stressede over at blive transporteret i en lille pose rundt om jorden.

Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Nej det kan der være noget om, men det påvirker således både priserne og størrelsen på udvalget hver gang der er massive dødsfald blandt de importerede dyr. Forhandlerne er jo trods alt nødt til at se lidt mere bredt på hvad de tager hjem for at kunne mætte efterspørgslen bedst muligt. Eksempelvis er fragmenter jo meget udbredt ved de fleste forhandlere/fysiske butikker i USA og andre lande. Om de danske forhandlere ønsker at adoptere dette må tiden jo vise.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Hvis man ser en smule kynisk på det, er der nok ikke meget forretning i at fylde reolerne op med de fisk du taler om Kenneth.

Det er måske kun 1 ud af hver 10 nyudsprungne nano akvarister der vil købe sådan en fisk. Afsætning = 1 fisk til håndører, og så bliver der ikke solgt flere fisk til den kunde de næste par år.

De andre 9 vil meget hellere have en Imperator + 1 hvidbrystet + 1 xanthurum. Det giver så en afsætning på 27 fisk der vel koster 50 gange mere . . altså 1350 gange større omsætning . . . og 8 af af kunderne er tilbage allerede efter 1-2 uger for at købe nye fisk, fordi alle 3 fisk af uforklarlige årsager er døde.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jeg er enig hele vejen - Dog ikke i at der kun findes få arter til nano.

Hele Trimma slægten, Gobiodon, Eviota, Ecscenius - Jeg kunne blive ved.
http://www.reeflex.net/kategorie/13.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Faktisk er over 90% af ovenstående nano egnede.

Og et hav af dem er tilgængelige fra tid til anden. Spørg efter en given art - Forhandlerne kan ikke gætte hvad vi ønsker af specialiteter, men kun forholde sig til hvad man ved sælger samt en smule anderledes fra tid til anden.

Det er jo deres levebrød, så det er ikke fedt at brænde inde med varer der ikke bliver solgt.

Selv skal jeg have en gruppe på 5 stk af en Trimma art, og ligeledes 5 stk af en Eviota art. Ikke noget der ses dagligt, men noget der kan anmodes om og 90% sikkert skaffes hjem på bestilling.

De kan skaffe det meste fra fangststationerne, selvom det ikke svømmer i deres salgsakvarier :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Hehe Poul. Håber trods alt ikke systemet er SÅ kynisk som du stiller det op. Det lyder næsten som om at de eksempler jeg har fundet er for billige. Men kan da sagtens komme med andre eksempler der koster flere kilo ;-)

Mht. nye akvarister tror jeg forhandlerne har meget indflydelse på hvad de nye vælger at putte i deres akvarier, ved de anbefalinger de kommer med. Så hvis nu de havde et lille udvalg af egnede fisk, var det jo nemt at sende dem godt på vej. I øvrigt meget passende hvis de tilmed har købt deres nano akvarie samme sted.

Men jeg kan godt fornemme at folket ikke tror på idéen. Så jeg må nok indstille mig på at vi gør som vi plejer - hvilket jo heller ikke er så ringe endda :-)

Tak for en god debat og god aften til jer alle

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Og lyder forresten rigtig spændende med de to grupper fisk Hansen. Glæder jeg mig til at følge med i. :-)

Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Der er så mange planer.. Første prioritet er at få detaljerne til at falde på plads med udvidelsen af systemet.

Jeg mangler lige at tilføre 400L vand fordelt ud på endnu stadig ikke helt besluttede størrelser kar.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"