Bobblealger i refugium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Bobblealger i refugium

Indlæg af chrislolk »

Mit refugium er hårdt ramt af bobblealger (fik ikke taget hånd om problemet i tide) og er i tvivl om, hvordan jeg kommer dem til livs uden af lukke det i en periode. Hvis jeg tilfører Mitrax krabbe eller kaninfisk vil alle mine macroalger vel også være i fare, ikke? Findes der noget, der ordner bobblealgerne, men lader macroalgerne være?

Håber nogle har gode ideer.

Jeg har ingen i display tanken og tænker det er min gule kirurg, der æderne dem der i, inden de får ordenlig fat.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Bobblealger i refugium

Indlæg af PoulD »

Ja, Mithrax vil også æde de andre alger.

Kan godt være jeg spørger dumt, men ville det letteste og hurtigste ikke være, evt. omhyggeligt rengøre nogle få af de gode alger og så dræbe /sterilisere evt. sand, LS und das ganze Molevitten, og starte det op igen? 

Det vil selvfølgelig udrydde hvad der måtte være af pods og andre organismer, men de er formentlig lynhurtigt tilbage igen, og det må da være bedre end at kæmpe med det igennem mange måneder og risikere de også indtager DT
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Jeg har haft lidt bobble alger i refugium. Der har det sidste års tid gået en Mitrax krabbe der holder dem i skak. Der er også caulerpa og Chaeto alger. Kan godt være den æder lidt af dem også, men ikke noget jeg lægger mærke til.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Jo, har overvejet at hive det hele op. Stenene er allerede fjernet, så der er kun sand og macroalger tilbage. Men grunden til jeg ikke har gjort er, at jeg ikke tror, jeg kan få det ordentligt rent igen. Tror ikke, jeg kan få alle revner, kroge osv. steriliseret ordentligt og så kommer lortet bare igen. Min overløbskam er bla. Limet på, og især i den samling tror jeg ikke, jeg kan få ren.
Med venlig hilsen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

chrislolk skrev:Jo, har overvejet at hive det hele op. Stenene er allerede fjernet, så der er kun sand og macroalger tilbage. Men grunden til jeg ikke har gjort er, at jeg ikke tror, jeg kan få det ordentligt rent igen. Tror ikke, jeg kan få alle revner, kroge osv. steriliseret ordentligt og så kommer lortet bare igen. Min overløbskam er bla. Limet på, og især i den samling tror jeg ikke, jeg kan få ren.
Hejsa,

Hvis de kun er i din sump, så vil jeg sige, jo det kan du godt :happy:

For nogle år tilbage da jeg havde mit 200 liters akvarie, var jeg ved at stoppe helt pga. boblealger. Jeg smed mine levende sten ud, og købte nogle Atoll-søjler i stedet for, da boblealgerne var i mit display. Så jeg tømte alt vandet ud, og så tog jeg så varmt vand, som jeg kunne fra vandhanen, og så tog jeg en svamp (den med en blød og hård side), og så vaskede jeg siderne af, og tog så en lille skål, hvor jeg så hældte det varme vand ud på alle sider, ned i revner og kroge, så jeg var sikker på, at det ville dræbe dem. Eventuelt gentage dette et par gange. Jeg kan så ikke lige huske, om jeg ventede til dagen efter med at fylde vand i for at være helt sikker. Du kan også sagtens køre uden sump en dag. Derefter så jeg ikke en boblealge igen, så det er en nem mulighed/løsning :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

chrislolk skrev:Jo, har overvejet at hive det hele op. Stenene er allerede fjernet, så der er kun sand og macroalger tilbage. Men grunden til jeg ikke har gjort er, at jeg ikke tror, jeg kan få det ordentligt rent igen. Tror ikke, jeg kan få alle revner, kroge osv. steriliseret ordentligt og så kommer lortet bare igen. Min overløbskam er bla. Limet på, og især i den samling tror jeg ikke, jeg kan få ren.
Smid da dn mitrax (staveplade) krabbe i. Lad den æde dem og hvis den tager macro algerne med i købet, er de jo nemme at erstatte
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg købte for et par år siden en sten med zoaer af en bruger herinde. Han havde ikke skyggen af bobbelalger i sit akvarium. Efter et halvt år hos mig, groede der pludselig et par bobbelalger ud af stenen. Selv om jeg fjernede dem mekanisk, dukkede der hele tiden nye op, og nu har jeg dem i de levende sten :-(

Med andre ord - alle sten (inkl. dem med koraller på) og bundlag bør nok skiftes...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Twinks skrev:
Smid da dn mitrax (staveplade) krabbe i. Lad den æde dem og hvis den tager macro algerne med i købet, er de jo nemme at erstatte
Macroalgerne er ikke helt nemme for mig at erstatte. Sidst måtte jeg have dem sendt fra Decocean og det tog mig adskillige måneder at få dem helt fri for bl.a. glasroser. Akvariebutikkerne her på Fyn har dem aldrig (cheato) og jeg ser sjældent andre brugere som kan levere dem i den størrelse, som jeg har brug for (især på Fyn). Derfor vil jeg meget nødigt skille mig af med dem. Så vil jeg hellere rense dem så godt jeg kan og genbruge.

Og hvis staveplade kommentaren var tiltænkt mig, så hold det venligst for dig selv en anden gang. Det kan virkelig bringe mit pis i kog, hvis man har behov for at påpege andres skrivefejl.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Marco R skrev:
Hejsa,

Hvis de kun er i din sump, så vil jeg sige, jo det kan du godt :happy:

For nogle år tilbage da jeg havde mit 200 liters akvarie, var jeg ved at stoppe helt pga. boblealger. Jeg smed mine levende sten ud, og købte nogle Atoll-søjler i stedet for, da boblealgerne var i mit display. Så jeg tømte alt vandet ud, og så tog jeg så varmt vand, som jeg kunne fra vandhanen, og så tog jeg en svamp (den med en blød og hård side), og så vaskede jeg siderne af, og tog så en lille skål, hvor jeg så hældte det varme vand ud på alle sider, ned i revner og kroge, så jeg var sikker på, at det ville dræbe dem. Eventuelt gentage dette et par gange. Jeg kan så ikke lige huske, om jeg ventede til dagen efter med at fylde vand i for at være helt sikker. Du kan også sagtens køre uden sump en dag. Derefter så jeg ikke en boblealge igen, så det er en nem mulighed/løsning :happy:
Kan godt være, det bliver løsningen. Det er bare meget arbejde for en doven akvarist som mig. :beer:
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

charlie saltvand skrev:Hej. Jeg har haft lidt bobble alger i refugium. Der har det sidste års tid gået en Mitrax krabbe der holder dem i skak. Der er også caulerpa og Chaeto alger. Kan godt være den æder lidt af dem også, men ikke noget jeg lægger mærke til.
Det lyder godt, Charlie. Sammenholdt med nbds erfaringer kan det godt være, jeg bliver nød til at have en eller anden form for biologisk hjælp til at forhindre udbrud i fremtiden.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville også tømme sumpen helt. Og starte den op med friske alger.
Hverken Chaetomorpha eller Caulerpa er svære at få fat på igen. Blot skal man ikke forvente at få dem dagen efter.
Søg efter algerne, og når du har fået fat i dem, så luk sumpen ned og rengør den
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

chrislolk skrev:
Twinks skrev:
Macroalgerne er ikke helt nemme for mig at erstatte. Sidst måtte jeg have dem sendt fra Decocean og det tog mig adskillige måneder at få dem helt fri for bl.a. glasroser. Akvariebutikkerne her på Fyn har dem aldrig (cheato) og jeg ser sjældent andre brugere som kan levere dem i den størrelse, som jeg har brug for (især på Fyn). Derfor vil jeg meget nødigt skille mig af med dem. Så vil jeg hellere rense dem så godt jeg kan og genbruge.

Og hvis staveplade kommentaren var tiltænkt mig, så hold det venligst for dig selv en anden gang. Det kan virkelig bringe mit pis i kog, hvis man har behov for at påpege andres skrivefejl.
Staveplade kommentaren var ikke til dig, men ment som at jeg ikke ved om det er sådan man staver krabbens navn. Så køl du bare dit pis ned igen. Jeg går ikke op i folks stavefejl. Har en kraftigt ordblind lillebror, så ved udemærket hvad folks kommentarer, om sådan noget kan gøre ved folk.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Twinks skrev: Staveplade kommentaren var ikke til dig, men ment som at jeg ikke ved om det er sådan man staver krabbens navn. Så køl du bare dit pis ned igen. Jeg går ikke op i folks stavefejl. Har en kraftigt ordblind lillebror, så ved udemærket hvad folks kommentarer, om sådan noget kan gøre ved folk.
Helt ok. Lød nok hårdere end det var tiltænkt. Fik selv ekstraundervisning i dansk i folkeskole, så det rammer mig altid hårdt, hvis folk kommenterer mine begrænsede skiftlige evner.
Med venlig hilsen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"