VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Gode råd til PVC rørføring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Gode råd til PVC rørføring

Indlæg af TRG »

Mojn
Nu skal jeg snart have sat alt i rør på baljen, så den kan komme op og køre.
Da det kun er anden gang jeg skal ud i dette projekt, håber jeg at kunne trække en masse på jeres erfaringer :-)

Hvordan ville I gøre det? Ville I gøre noget anderledes, end I har nu?
Skal man lime dem sammen, eller er der en anden, måske bedre, måde at gøre det på?
Skal der bruges 90 eller 45 graders vinkler - eller er bøjninger bedre?
Skal der bruges PVC rør, eller kan man bruge noget fleksibel slange i stedet, og hvad er bedst?
Skal der unioner på, hvor mange, hvordan og hvor ledes?

Det er alt I den stil, jeg håber at kunne få gode råd til, så jeg kan få det samlet rigtigt, bedst og mest optimalt - første gang :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gode råd til PVC rørføring

Indlæg af Carsten »

TRG skrev:Mojn
Nu skal jeg snart have sat alt i rør på baljen, så den kan komme op og køre.
Da det kun er anden gang jeg skal ud i dette projekt, håber jeg at kunne trække en masse på jeres erfaringer :-)

Hvordan ville I gøre det? Ville I gøre noget anderledes, end I har nu?
Skal man lime dem sammen, eller er der en anden, måske bedre, måde at gøre det på?
Skal der bruges 90 eller 45 graders vinkler - eller er bøjninger bedre?
Skal der bruges PVC rør, eller kan man bruge noget fleksibel slange i stedet, og hvad er bedst?
Skal der unioner på, hvor mange, hvordan og hvor ledes?

Det er alt I den stil, jeg håber at kunne få gode råd til, så jeg kan få det samlet rigtigt, bedst og mest optimalt - første gang :-)
Du kommer ikke uden om at lime det sammen.
90 grader bøjninger er bedre en vinkler. Men om 2x45 grader er dårligere end en 90 bøjning skal jeg ikke kunne sige.
Om du skal bruge rør eller slange, er lidt op til dig selv. Slange har den fordel, at du kan slippe for end del vinkler/bøjninger. Men det kan så være lidt sværere at
arbejde med slangerne, da det er noget forbistret stift noget. Personligt vil jeg vælge slange hvis det ikke bare er rør som ender i sumpen.
Helt klart der skal unioner på, men hvor og hvor mange, er umuligt for andre at svare på da vi ikke kender projektet. Men så mange at du kan skille det af i sektioner, der er praktiske at arbejde med
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Og så test fittet på det hele inden du limer - jeg plejer at sætte en streg på begge rør hvis jeg skal noget sammen når jeg tester det - så ved jeg vinklerne passer når det limet fast og klar til at installeres
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg er ikke så glad for slangeløsningen. Især ikke til nedløb.
Det er, som Carsten skriver, pænt stift. Kommer i rulle. Så det kan være svært at få til at sidde pænt over små stræk. Og så er det lettere at få lavet noget dumt der kan fange luft..
Men ja, så bløde knæk som muligt.
Stef8927
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Stef8927 »

Jeg har slange Ca 7 meter til sump jeg valgte denne løsning da det passede bedre i det lange træk men det var noget lort og få på fittings så det vil jeg klart ikke gøre igen
M.H.V
stefan

Billede
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis du har plads er 2x45 grader bedre end 90 graders bøjninger på returløbet. Mindre modstand. Sørg for at komme unioner på fx nedløb OVER sump så du kan trække sump ud ved behov. Også andre steder så det er til at skille i mindre stumper, jeg har fx en på returløb lige over pumpen, så jeg kan hive pumpen op uden at skille hele retur løbet ad.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"