Skummer er "mærkelig"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Skummer er "mærkelig"

Indlæg af Morten1990 »

Hey.
Er igang med indkøringen, det har vel kørt i 2 måneder snart. Der er stadig alger. Og der er stadig målbar No3, her kommer dilemmaet så, min skummer holder op flere gange om dagen over længere perioder med og skumme, men så er det som om når lyset slukker. Kommer lidt gang i den. Er der bare fordi den har svært ved og finde næring i vandet hele tiden?
Vh Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Skummer er "mærkelig"

Indlæg af Jones »

Jeg oplever det samme. I perioder falder skum-niveauet. Jeg har lagt mærke til at det sker lige efter fodring, men det kan også bare opstå uden at jeg har haft hænderne i vandet.

Årsag: Jeg ved det ikke..... Men det vil da være interessant, hvis en anden har et svar.
o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Der kan være flere grunde til dette. Til dels frigiver foderet masser af olier og fedtsyrer til vandsøjlen som så påvirker overfladespændingen og derved skummerens performance. Det samme gør sig gældende ved hænderne i baljen, her er blot tale om olier og fedtstoffer fra huden. Ved nye skummere kan phenoler i plastikken være synderen.
Iøvrigt findes der photosensitive bakterier som er med til at metabolisere næringen i dit system, samt at algernes forbrug af næring muligvis kan være højere om dagen.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Her i huset produceres ret meget mere skum om natten. I den periode er der lys i refugium, hvor der er makro alger. Jeg har ingen ide om hvorfor det er sådan??? Ps. Jeg fodre morgen (ca 7.30) og aften ( 19.00)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Prøv evt at måle dit natlige ph fald, de fleste baljer stiger i ph i løbet af dagen og falder lidt om natten bla pga lysets indvirkning, hvilket jo er hvorfor mange belyser deres makroalger om natten.
Ph'en har jo ligeledes indflydelse på hvor meget ilt der er til rådighed i vandsøjlen. Feks kan hurtige ph drop give iltsvind.
Eller er der næsten kun biologiske fænomener som natlig frigivelse af affaldsstoffer fra bla lps koraller der lukker ned for natten, tilbage.
Nogle makroalger skulle efter sigende gøre det samme i mørke.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"