Lys og evt. cirkulation til chaetomorpha

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Lys og evt. cirkulation til chaetomorpha

Indlæg af Damsted »

Hej forum,

Jeg har tidligere kørt med caulerpa'er i min sump, men grundet frygt for ukønnet formering, skiftede jeg for et par måneder siden mine alger til chaetomorpha. Jeg har dog nu mistanke om mistrivsel, da de begynder at blive hvide i enderne, og jeg syntes ikke de vokser. Derfor tænker jeg, at de måske ikke får lys nok. Pt. Kører jeg med en Aquael LEDDY smart 6Watt (vidst nok sunny udgaven). Lyset er tændt fra 23-07, hvis jeg husker rigtigt, og altså når lyset på min DT er slukket. Er lyset nok? Er det tændt for få timer? Jeg har overvejet at gå tilbage til min tidligere løsning, som blot var en fatning monteret på en krog i toppen af mit skab, og så en almindelig pære her i, men jeg skiftede netop til LED, da jeg syntes dette gav mig varme fra sig, og jeg på mit gamle akvarie ikke kunne holde temperaturen nede.

Jeg tænkte endvidere på evt. at købe et lille powerhead til sumpen, da jeg har læst at chaetomorpha godt kan lide cirkulation, men ville det være en skidt ide, når mit refugium lige så meget er startet med tanke på at holde pods, som det er for at holde næringen i skak?
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lys og evt. cirkulation til chaetomorpha

Indlæg af PoulD »

Tror lys er vigtigere end flow. Tror en af årsagerne til at nogen siger det skal rotere er for at det ikke skal skygge for sig selv. 6 watt er meget lavt i min optik. Jeg ville ikke bruge mindre end 18W og så skulle der endda ikke være vand af betydning imellem alger og lampe.
Du kan evt. prøve at lade lampen være tændt 24-7, men vær opmærksom på væksten. Vokser de ikke fjerner de heller igen næring.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9

Indlæg af Damsted »

PoulD skrev:Tror lys er vigtigere end flow. Tror en af årsagerne til at nogen siger det skal rotere er for at det ikke skal skygge for sig selv. 6 watt er meget lavt i min optik. Jeg ville ikke bruge mindre end 18W og så skulle der endda ikke være vand af betydning imellem alger og lampe.
Du kan evt. prøve at lade lampen være tændt 24-7, men vær opmærksom på væksten. Vokser de ikke fjerner de heller igen næring.
Det lyder som om jeg skal tilbage til min gamle løsning så, i hvert fald indtil der er penge til en noget kraftigere lampe :)

Men i forhold til cirkulation, så ville du undlade det, og så evt. selv vende det af og til om nødvendigt :)?
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Damsted.

Jeg bruger en 10 watt Harald skrald, udendørs led OG en sparepære på 9 watt.... som svare til en 45w agtigt. ( mener spare pærer er 9-11 w husker det ikke præcist). Lyset er tændt kl19-06 = 11 timer. Jeg gror både caulerpa og Chaeto i dette lys. Jeg har lagt dækglas over sumpen hvor sparepære er, for at forhindre at der ryger alt muligt lort i sumpen hvis den "springer".

Så jeg vil KLART mene du skal have mere lys over. Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9

Indlæg af Damsted »

charlie saltvand skrev:Hej Damsted.

Jeg bruger en 10 watt Harald skrald, udendørs led OG en sparepære på 9 watt.... som svare til en 45w agtigt. ( mener spare pærer er 9-11 w husker det ikke præcist). Lyset er tændt kl19-06 = 11 timer. Jeg gror både caulerpa og Chaeto i dette lys. Jeg har lagt dækglas over sumpen hvor sparepære er, for at forhindre at der ryger alt muligt lort i sumpen hvis den "springer".

Så jeg vil KLART mene du skal have mere lys over. Hilsen Charlie

Det kunne godt lyde sådan! Jeg kan så også se at jeg har fået slået min timer fra, sidst jeg pillede ved den, så nu er mere eller mindre det hele dødt, så hvis nogen ligger inde med noget chaetormorpha, som i alligevel ville hælde ud, så må i gerne give besked! :)

Jeg har nu smidt en almindelig fatning op i skabet, og smidt en pærer på 52Watt i, ifølge pakningen skulle pæren i realiteten yde 72Watt. Jeg tænker evt. at købe sådan en http://www.harald-nyborg.dk/p5853/vaadr ... -2x12w-led" onclick="window.open(this.href);return false; tror i sådan en ville være nok?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde 2x3 w led over en sump med alger, og de trivedes fint.
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9

Indlæg af Damsted »

Carsten skrev:Jeg havde 2x3 w led over en sump med alger, og de trivedes fint.
Jeg tænkte også at i og med min Aquael faktisk viste sig at være plante udgaven, så burde det være rigeligt, men det virkede ikke sådan, så nu har jeg om ikke andet midlertidig smidt en almindelig pære op over sumpen :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"