"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvem spiser mine pest søstjerner

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Hareskov »

Som overskriften siger, så mangler denflestebaf mine pest søstjerner et eller flere ben. Jeg har en forventning om at det er min boks reje der er på spil, og det er helt fint hvis den får mad på den måde. Har i andre bud ?
Vedhæftede filer
IMG_2750.JPG
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Hareskov »

Billed af forventet synder
Vedhæftede filer
IMG_2721.JPG
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Carsten »

Det er der nødvendigvis ingen der gør. De kan se sådan ud, og de hedder også (på tysk) gåsefods søstjerner) og den på billedet ligner rigtigt godt en gåsefod.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... _sp_02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du kigger på linkets billeder, vil du se at, et af de sidste ligner din fuldstændig.
Der findes et par hundrede arter af Asterina, ikke alle arterne er lige gode. Visse arter siges at gå på koraller.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Allan M »

Har lige læst at de kan kappe deres eget ben af, og på den måde reproducere sig. Ved ikke om det er sandt, men det kan da forklare de mange halve ben (som også jeg har i mit akvarie, uden rejer)
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Hareskov »

Carsten skrev:Det er der nødvendigvis ingen der gør. De kan se sådan ud, og de hedder også (på tysk) gåsefods søstjerner) og den på billedet ligner rigtigt godt en gåsefod.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... _sp_02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du kigger på linkets billeder, vil du se at, et af de sidste ligner din fuldstændig.
Der findes et par hundrede arter af Asterina, ikke alle arterne er lige gode. Visse arter siges at gå på koraller.
Hej Carsten.

Tak for buddet, vil kigge lidt nærmere på disse plager. Lidt øv, havde håbet på at jeg kunne have en del af dem, så man kunne få en harlekin reje, som så altid kunne finde foder i tanken. Men går de på koraller, så er det ud.
Allan M skrev:Har lige læst at de kan kappe deres eget ben af, og på den måde reproducere sig. Ved ikke om det er sandt, men det kan da forklare de mange halve ben (som også jeg har i mit akvarie, uden rejer)
Lyder interassant, hvis det skulle være rigtigt. Bare en skam hvis de begynder at nappe koraller, for nu er baljen endelig klar i min optik, så nu er det tid.

Igen tak de herre
Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Allan M »

De eneste jeg tror de rører i mit kar, er Zoa.
Nogle typer gnasker kun alger, andre tager polyppen med. Da jeg ikke kan se forskel, fjerner jeg dem alle i mine Zoa kar.
Life is a beach and then you dive.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Mic4700 »

Mine Asterina stjerner ser sådan ud som på dine billeder efter de har delt sig til 2 , så vokser der nye ben ud senere , Ret normalt. :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Carsten »

Der findes som jeg skrev flere hundrede arter. Langt de fleste er gode alge spisere.
Jeg har dog oplevet en enkelt som gik på en SPS. Der var et tydeligt gnavespor, og for enden af det sad en lille søstjerne.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvem spiser mine pest søstjerner

Indlæg af Anden »

Totalt langelænder "jeg deler mig, ja det gør vi"
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"