"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg går kraftigt at overvejer med saltvand igen, og da vores 2årige søn fylder godt i hele hytten, så tænkte jeg at soveværelset var det mest oplagte sted at placere det. Jeg tænker et Shallow reef på omkring 200l. Er der nogle der kender til noget udstyr (skummer,cirkulation mm) som er Extremt støjsvagt? Jeg har kun erfaringer med Kina skummere og en enkelt tunze, og de "snorker" lige i overkanten :)
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af nbd »

Det er da synd og skam at forvise et rev til soveværelset! Det skal da stå fremme og blive set ;-)

Vi har vores stående i køkkenet, så kan vi glæde os over det ved hvert måltid :-)
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af tim_rn »

Jeg ville elske at have et i soveværelset også (hvis det kan blive så lydløst så muligt).

Første man ser, sidste man ser og brunch, film og andet 'hygge' i sengen er da perfekt. :) (ps. bruger man ikke langt mere tid i soveværelset end i køkkenet? selv hvis man ikke er sjofel i sin tankegang..)

nå men, jeg kan ikke komme med så mange input. Jeg kan blot sige at jeg har haft tankerne selv de 3 uger jeg nu har haft mit akvarie: en tunze 9100 skummer som mange roser for at være lydløs, ville være alt for støjende for mig, hvis jeg skulle ligge og sove til det.

Nu har vi nok alle forskellige opfattelser af hvor lydløst det skal være for at det betegnes som et lydløst akvarie. Jeg savner faktisk en lydangivelse, db eksempelvis, på produkterne ala køleskabe.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Tykki »

Velkommen tilbage Alexander . Tror ikke dit ønske er realistisk, men selvfølgelig er støj jo forskelligt for person til person. Er du tilbage med murene, og aftækkerfisk osv, eller ryger du med på koralbølgerne? Vh Dan
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af MoG »

Jeg ser umiddelbart flere ulemper ved at have Akvariet i soveværelset .

Som du selv er inden på, så er støj et problem. Selvom der er flere muligheder for at købe "lydløst" udstyr, så er der altså uanset hvordan man vender og drejer det, støj når der er HELT stille i et værelse. Det kan lade sig gøre og få et system utrolig stille , men sgu ikke når der er helt stille, i et rum hvor du skal sove.. Du kan selvfølglig købe et høreværn til dig selv og konen! :biggrin:

Du kan selvfølglig pladre hele skabet ind i tykt lyddæmpende materiale og skrue dine pumper ned i akvariet hver aften.. Det vil tage en del.. Men har stadig mine tvivl! :wink:

En anden udfordring (som dog kan løses) er fugt! Nu ved jeg ikke hvor stort værelset er, men et Akvarie og 2 personer vil nok give en ret klam luft i værelset . Dette kan selvfølgelig løses ved udsugning, eller et konstant åbent vindue.

... Og så er der selvfølgelig lyset! Det afhænger dog af hvilke lystider du agter at køre med...
Morten
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Alexcpdk »

Det er rigtigt at alt kan høres når der er helt stille, men en let summen ville være acceptabelt. Jeg havde før et 500liters stående op af min seng, det synes fruen dog larmede for meget, men der ikke noget bedre ind at falde i søvn til koral revet ;) Tykki, mange tak! Tror aldrig jeg bliver færdig med rov fiskene, men det bliver ikke i denne omgang. Af lamper tænker jeg to kessil a150w, de siger lidt, men synes ikke lyset er et problem, det jo slukket det meste af "sovetiden"
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af MoG »

Ja det er jo individuelt hvad man betegner som støj!
Selv en svag brummen fra akvariet , ville irriterer mig!

Mht, lyset mente jeg ikke støj fra lamperne! Tænkte mere lyset der lyser lokalet op.. Derfor skrev jeg også at det afhang af dine lystider.. Nogle slukker lyset kl 20, og andre kl 01 eksempelvis ..
Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Anden »

200liter er det med eller uden sump på? for en returpumpe i en sump under akvariet vil jo larme mere end en mindre returpumpe i sump bag "bagvægen" og så er der overløb ned til sump vil også lave mere lyd end overløb til sump bag "bagvæg" og 200liter det er 20liter-40liter vandskift om ugen ved hård belastning(rovfisk) hvis du køre uden skummer men hvis du ik gider vandskift må du jo overbevise konen om at en skummer er blevet lydløse nu til dags og så bruge lidt mønt på en god lydløs skummer og lydisolere skabet.
Billede
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Mikas »

Jeg har kun jebao pumper . Både retur skummer og cirkulation. Jeg vil bestemt mene at man sove ved siden Af det.
Jeg vil ikke påstå det ikke kan høres overhovedet men det man kan hører er ikke sådan en irriterende lyd som resonans eller lignede .. nærmere bare en let blæser men sådan siger vores aircondition også når den kører :)
Og så er de billige .. byttede min bubble King mini 180 ud med denne skummer med en jebao 2000 pumpe.. den siger meget mindre
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Wiinberg »

Som MoG er inde på, så ville jeg også blive bekymret for luftkvaliteten. Det afhænger selvfølgelig af hvad i bor i, men konstant udsugning/udluftning af en eller anden art vil jeg tro er et must. Ellers bliver det et rigtigt usundt indeklima i får jer.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Lydløst udstyr til soveværelse projekt

Indlæg af Mic4700 »

Er det en mulighed og bygge Akvariet ind i væggen i soveværelse ? så du kun har frontrude inde i soveværelse , og teknik og resten af setuppet i værelse ved siden af , så slipper i både for støj og dårligt indeklima. :GO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"