"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Billedhugger
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 09:16
7
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2016

Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af Billedhugger »

Hej. Jeg er helt syg for at få et saltvandsakvarium, og jeg har allerede løst det største problem, så min kone ér med på ideen/projektet, altså hvis det kan lade sig gøre, at forlade akvariet længe nok til at man kan komme på ferie en gang imellem. Når jeg læser de spændende indlæg her på siden, får jeg det indtryk, at man skal hælde vodka og andre gode sager i akvariet hver eneste dag. Jeg håber i har overbærenhed med min nybegynder uvidenhed, men kan det lade sig gøre at lave et setup, der kan klare sig selv i f.eks. To uger?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af Mikas »

Jeg er på ferie 3-4 gange om året mit akvarie passer sig selv en uge . Er jeg væk To får jeg en til at kigge forbi og fodre fiskene og fylde vand på ferskvand kammeret ..

Ind i mellem kan man da godt ha mistet en koral hvis den er væltet eller andet når man kommer hjem men det må man jo tage med .. er sikker på de fleste tager på ferie ind i mellem uden at have barne pige på akvariet :)

Det bare der ud af :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af trine... »

Afhænger nok primært af niveauet af automatisering og uheldssikring. Men der er jo desværre ingen garantier. Jeg har da ligesom mange mistet enkelte koraller alligevel ved 14 dages rejse trods at jeg har været godt forberedt. Rejser man om sommeren er en køler eller andre former for effektiv temperatur regulering jo selvsagt et must. At klæbe korallerne fast er også en god ide. Evt tagrendenet over overløbskassen hvis man har snegle. Og jeg kunne blive ved:-)
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af Dyhr »

Som nybegynder får du nok ikke et hysterisk følsomt setup med det samme.
Jeg er på 3. akvarie og har endnu ikke haft mod på koraller der kræver latinbøger og kemiuddannelser og vi rejser meget.
En køler er et must om sommeren og resten kan du lære naboen der alligevel tømmer postkasse og vander blomster.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af Stig Jest »

Jeg forstår ikke helt, hvorfor en køler er et must.
Hvis ikke akvariet har temperatur problemer generelt, så har man vel ikke behov for en køler, når man tager på ferie.

Mvh. Stig
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af nbd »

Stig Jest skrev:Jeg forstår ikke helt, hvorfor en køler er et must.
Hvis ikke akvariet har temperatur problemer generelt, så har man vel ikke behov for en køler, når man tager på ferie
Du har ret Stig ;-) Men temperaturen er svær at handle på når man er bortrejst. Sidste år rejste vi tre uger i sommerferien. Vi kom hjem til adskillige hvide koralskeletter pga. høj temperatur (>33 grader). I år havde jeg været forberedt og købt en køler. Vi var 6 uger i Australien (juni-august). Naboen fodrede lidt og hældte ferskvand på efter behov. Intet tab :-)

Pointen er, at man sagtens kan rejse fra et saltvandsakvarie - man skal blot have en nabo eller lign. til at fodre og hælde ferskvand på.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvor længe kan man forlade sit saltvandsakvarium ?

Indlæg af Jones »

Jeg har ikke mulighed for at få naboer til at passe akvariet, hvorfor jeg gør følgende når vi skal til Canada:

- Fodermaskine

- køler (akvariet bliver 30 grader på varme sommerdage)

- Tunze osmolator og en 60 liters plastikkasse med låg, som står ved siden af akvariet. Så er der vand nok til flere uger.

- glaslåg over akvariet. (fordampning minimeres, men varmen holdes nede af køleren)
o_O
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"