"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Hej
Skal have nyt akvarie - bliver som rumdeler mellem køkkenalrummet og stuen, sumpen kommer til at stå i garagen

Mit spørgsmål går på - at overløbsrør og returrøret kommer til at gå under huset, altså fra stuen og ud i garagen ca 18 mtr :-)

Er der noget man skal være obs på udover en fornuftigt returpumpe !!

Mvh Thomas
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Jones »

At du kan tjekke for utætheder fra tid til anden. Og har mulighed for at rense, hvis noget sætter sig fast i det. Det kan du komme omkring ved, at sætte en union for hver eller hver anden meter. Derved kan du nemt skille det ad efter behov.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Carsten »

Du skal i hvert fald søger for at INTET udover vand kan komme i overløbet.
Du skriver at rørene går under huset. Kan du komme til dem?
At få en snegl der har sat sig på tværs i et så langt rør, kunne ende med at blive et mareridt
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Retur + overløbsrør bliver trukket i pvc flex limslange og ført gennem et ø160 mm pvc rør
Så skulle helst ikke blive utæt :-)

Er der nogen der ved noget om tryktab gennem slanger - løfte højden bliver nok omkring 2 mtr ! - men selve længden har det noget at sige ?

Diameter på retur + overløb bliver på 40 mm og 50 mm + sikkerhedsrør på 40 mm
Med hensyn til snegle - der må jeg jo ligge noget net over for at mindske risikoen :-)
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Bump
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Weekend :-)
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gludoc »

Længden betyder kun noget såfremt der er modstand/ujævnheder inde i selve røret (som fx sammenlimede pvc-rør, hjørner, knæk mm. kunne skabe). Men hvis du bruger en blød slange hele vejen, så burde det være minimalt. (Jeg ville personligt være mere nervøs for at der er ting der sætter sig fast inde i slangen)

2 tanker jeg fik;
1) Er garagen opvarmet? Ellers kan din el-måler vel risikere at komme på gevaldig overarbejde om vinteren? :)
2) Det lyder som et større projekt, men en mindre teknikalitet (som du sikkert har indregnet); Hvis du har de 18 mtr rør som du beskriver i den givne tykkelse vil der rende ca. 49L vand fra rørene alene tilbage i din sump i garagen (ud over hvad der kommer fra DT)
Mvh Jeppe
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af PederP »

Jeg ville bruge alm pvc rør til den vandrette del og ikke flex-slangen.
Selv om den ville ligge nogenlunde lige i røret, så skal der ikke meget slinger til før der kan komme luftlommer. På 18 meter mener jeg at det kunne blive et problem i forholdet til et frit gennemløb..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af PoulD »

@Gludoc: Forstår ikke helt hvordan du kan mene der ikke er noget tryktab i 18 meter rør?

@Gunde1970 Så vidt jeg kan se er der i f.eks. 18 meter helt glat 3/4" PVC rør uden nogen former for bøjninger eller samlinger, ved et flow på 600 GPh (ca. 2271 liter i timen), et friktionstab på ca 2 PSI svarende til en løftehøjde på næsten 5 fod http://www.engineeringtoolbox.com/pvc-p ... d_802.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis vi så kigger på Eheims head loss kurver fremgår det at en 600 GPh / 2280 liter i timen pumpe (1060) vil blive reduceret til ca. 1400 liter i timen ved et sådant friktionstab:
Billede

Lægger man så de 2 meter løftehøjde, som du siger du har, oveni, vil der ikke komme en dråbe vand ud i den anden ende af røret, ved en sådan pumpe.

Bemærk i øvrigt, at løftehøjden jo skal beregnes fra vandoverfladen i din sump (uanset om returrøret så er nede at vende i 8 meters dybde). Så med mindre sumpen står helt nede på gulvet i din garage, og overfladen på dit display akvarium er helt oppe under loftet (eller din garage ligger i kælderhøjde) har du nok næppe 2m løftehøjde :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Takker for alle input - men kom endelig med flere :-)
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gludoc »

@PoulD: Givet de oplysninger, så burde diameteren på rørene være tilstrækkeligt store til at sikre nok flow gennem midten. Han oplyser at der er 40 og 50 mm rør, dvs. (med mindre jeg har lavet regnefejl nedenfor)

40mm = 1½inch @ 600 gal/hr: Friction loss = 0,3 psi/100ft = 0,18 psi for de 18 meter
50mm = 2 inch @ 600 gal/hr: Friction loss = 0,09 psi/100ft = 0,05 psi for de 18 meter

Jeg synes umiddelbart ikke det er et super stort tab - men jeg har muligvis regnet forkert? :)

Men som du også skriver (og som jeg også nævnte), så kommer problemet med antallet af samlinger/knæk/... som helt sikkert kommer til at skabe turbulens og dermed modstand i rørene. Dette ville eventuelt kunne afhjælpes lidt med en glat slange
Mvh Jeppe
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af PoulD »

@Gludoc: Du har ret :-) Jeg havde overset, at der var tale om rør med en så stor diameter
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gludoc »

Husk at disse beregninger er på basis af ca. 2200L/H fra returpumpen. Derudover, skal du være opmærksom på at hvert knæk på røret giver ca. 1 meters penge længere "oplevet" rør. Du vil formentlig skulle bruge minimum en 6-8 bug inden du er i mål, dermed bliver den reelle længde af røret lige pludselig 24-26meter. I sig selv giver det selvfølgelig lidt ekstra reduktion ift. den anden beregning.

MEN!! Hvis du øger returpumpen til at køre ca. 4500L/H (fordi man jo alligevel ikke kan høre banditten når den står i garagen), så kan du få problemer. Under normalt flow, vil dit overløb let kunne tage de øgede vandmængder (du vil få en max kapacitetsnedsættelse på 50mm røret fra 7500L/H til ca. 6100L/H)* hvilket stadig kan håndtere de 4500L/H. Men skulle det nu blive blokeret - så får du et problem. Dit 40mm sikkerhedsrør har (pga. længde og bug) et tryk reduktion fra 1,47 psi (antaget at der er 1 meters højdeforskel mellem akvarie og sump overflade) til kun ca. 0,5 psi. Dvs. en reduktion på ca. 2/3. Dermed kommer max flow til at gå fra 4800 L/H til kun 1700 L/H!!!!* :BA :be: Så jeg ville overveje at indsætte et tykkere sikkerhedsrør :y

En sidste tanke (i denne omgang..); Hvor langt vil du grave rørene ned? Jeg tænker du skal så langt ned at de bliver frost-fri... ellers kan dit sikkerhedsrør vel sprænge idet der vil stå relativt stillestående vand i det permanent? + Det 18 meter lange rør vil vel også fungere som en slags køleelement for vandet hver vej? Har du overvejet at isolere det med et stort flamenco-foret PVC rør udenom?

* = hvis det ellers skalerer lineært - hvilket jeg ikke er helt sikker på - nogen fysikere til stede?
Mvh Jeppe
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af nielsk »

http://fysikleksikon.nbi.ku.dk/h/hydrodynamik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men i praksis kan du ikke udregne din samlede modstand pga. dine knæk og kurver på tryksiden. Jeg har ca. 10 meter 32 mm rør fra sumpen i kælderen og op til baljen.
Løftehøjden er 2 meter.
Jeg bruger en 12000 liters pumpe og den leverer ca 2500 liter netto op
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af PoulD »

Kom lige til at tænke på en anden ting, qua Gludocs indlæg: Jeg går næsten ud fra røret mellem hus og garage er lavere end både sump og DT. I så fald behøver du ikke tage højde for tilbageløb af pænt mange liter ekstra vand ved strømsvigt. Men du bliver nok nødt til at sikre dig, at der regelmæssigt løber en pæn mængde vand gennem sikkerhedsrøret. Hvis mange liter vand, indeholdende en relativt stor mængde organisk materiale, står stille i et rør uden lys eller plantevækst igennem længere tid, kan der måske opstå eutrofiering (på dansk: Det kan ikke udelukkes, at både din balje og det omkringliggende lokale, kan komme til at stinke omtrent som en gammeldags lokumstønde der ikke har været tømt i længere tid, den dag sikkerhedsrøret pludselig kommer i brug).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Gunde1970 »

Hej Poul
Ja så bliver jeg da populær hvis det kommer til at lugte sådan :-)
Men tænker at jeg kan skylle det rent engang imellem evt ved vandskifte :-)
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Nyt akvarie med sumpen i garagen !!!

Indlæg af Dyhr »

18 meter under gulvet lyder som om der kommer afkølet vand i baljen om vinteren.
Husk at isolere VIRKELIG godt.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"