VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Klovnes kønsskift, alder og størrelse.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Klovnes kønsskift, alder og størrelse.
Jeg har en fløjlsklovn (8-9 cm), som jeg ikke kender kønnet på. Størrelsen siger mig, at det er en hun, men sælger har netop oplyst, at han havde købt den som en han. Den gik hos sælger i to måneder. Jeg ved, at enlige klovne bare vokser og med tiden skifter til hunkøn, men så er spørgsmålet hvor lang tid dette tager. Kan den have gjort det på de to måneder sælger har haft den? Jeg har sat den sammen med en lille fløjlsklovn, og der har ikke været skyggen af aggressivitet, hvilket uden tvivl skyldes den store størrelsesforskel på de to fisk. Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg overvejer at splitte de to fisk og sætte den store sammen med en som 100% er en hun. Men hvis den store allerede har skiftet køn vil dette hurtigt kunne ende fatalt for den ene af de to fisk. Det sikreste er naturligvis, at lade være men hvis det kan lade sig gøre vil jeg ikke skulle vente på æg i nær så lang tid. Den lille han jeg har gående er langt fra kønsmoden, hvorfor jeg gerne vil fremskynde processen ved en evt. ombytning. Det har også den fordel, at den sikre hun, jeg får hjem senere på måneden faktisk har noget misbar/goldflake-ish, som kunne være spændende at avle på.
Ja, jeg ved at avl er svært, men jeg gør forsøget og har det sjovt med projektet.
Ja, jeg ved at avl er svært, men jeg gør forsøget og har det sjovt med projektet.
o_O
- Ocellaris
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Saltvand siden?: 2014
Re: Klovnes kønsskift, alder og størrelse.
Jeg ved at wrasses og andre jumfrufisk kan skifte så hurtigt som 14 dage, i nogle tilfælde.
Mht. størrelse, så skal du ikke lade dig narre. En klovnfisk "venter" ikke som han, hvis den har muligheden. Derfor kan selv små klovnfisk være hunner.
Med det sagt skal fisken nå en hvis størrelse, før dens hormoner overhovedet går igang, og selv dette afhænger af en række faktorer.
Mit bud er at det er en hun. Hvis ikke det er en hun endnu, så forsøger den ihvertfald så hurtigt den kan, når du har placeret den i en dominerende position med den lille.
Du kan eventuelt lave en blid introduktion, hvor de to fisk går adskildt men har mulighed for at se hinanden.
Mht. størrelse, så skal du ikke lade dig narre. En klovnfisk "venter" ikke som han, hvis den har muligheden. Derfor kan selv små klovnfisk være hunner.
Med det sagt skal fisken nå en hvis størrelse, før dens hormoner overhovedet går igang, og selv dette afhænger af en række faktorer.
Mit bud er at det er en hun. Hvis ikke det er en hun endnu, så forsøger den ihvertfald så hurtigt den kan, når du har placeret den i en dominerende position med den lille.
Du kan eventuelt lave en blid introduktion, hvor de to fisk går adskildt men har mulighed for at se hinanden.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Måske lidt offtopic men hvis man tilsætter en flot Klovnfisk hvor der er en hun iblandt. Hvis så denne hun dør kan man så ikke ende ud med flere hunner pga flere hanner udvikler sig til hunner samtidig eller finder flokken selv ud af hvem der så og sige nu skal være hunnen??
Skal selv igang med et rent Klovnfiske akvarie for første gang, og jeg vil nemt kunne komme i denne situation så derfor det måske lidt underlige spørgsmål.
Undskylder lige for min indblanding i tråden til trådstarter. Håber det er ok
Skal selv igang med et rent Klovnfiske akvarie for første gang, og jeg vil nemt kunne komme i denne situation så derfor det måske lidt underlige spørgsmål.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som jeg har forstået det, er der i en flok altid en Alpha hun og han. Og det er dem der formerer sig. Dør Alpha hunnen, er det Alpha hannen der "rykker" op, og bliver til en hun. Hvorefter det er den største af de andre hanner der over tager pladsen som Alpha han.Lord Mike skrev:Måske lidt offtopic men hvis man tilsætter en flot Klovnfisk hvor der er en hun iblandt. Hvis så denne hun dør kan man så ikke ende ud med flere hunner pga flere hanner udvikler sig til hunner samtidig eller finder flokken selv ud af hvem der så og sige nu skal være hunnen??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Fakta er de alle er født uden køn og kan blive til begge dele men er de blivet til hun kan de ik blive til en han igen men er de blivet til en han kan den senere blive til hun, i en naturlig flok er det altid den største der er hunnen men det er jo ik sikkert i vores akvarier hvis de ik er vokset op sammen.
Det jeg mener er det er jo næsten umuligt at vide om du køber en hun og har en hun og så er der jo ik noget at gøre da hun er hun og kan blive en han.
Hvis du har en ungfisk kan den være intetkøn men har du en lille han er han kønsmodne ellers var een jo intetkøn og ik blivet en han.
Det jeg mener er det er jo næsten umuligt at vide om du køber en hun og har en hun og så er der jo ik noget at gøre da hun er hun og kan blive en han.
Hvis du har en ungfisk kan den være intetkøn men har du en lille han er han kønsmodne ellers var een jo intetkøn og ik blivet en han.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har tidligere fået fortalt at alle bliver født som hanner. Om det er rigtigt vil jeg ikke stå på mål for da jeg kun har haft dem parvis. Her har det altid været den største som har udviklet sig til et hunkøn.Anden skrev:Fakta er de alle er født uden køn og kan blive til begge dele men er de blivet til hun kan de ik blive til en han igen men er de blivet til en han kan den senere blive til hun, i en naturlig flok er det altid den største der er hunnen men det er jo ik sikkert i vores akvarier hvis de ik er vokset op sammen.
Min plan var faktisk ud fra den "viden" at tilføre 20 ungfisk samtidig (kun hanner

- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Alle beskrivelser på nettet lyder som det du her fremlægger Carsten. Jeg har, på flere rev i naturen, set grupper af klovnfisk dele en anemone. Altid under kyndigt opsyn af en stor hun, der har holdt sig tæt med en han. omkring dem har der så været mindre klovnfisk, der har været kønsneutrale i den forstand, at de ikke yngler. Jeg husker ikke om hvem det var der, her på forum, skrev om at han havde flere klovnfisk i et stort akvarie. Det resulterede i flere hunner, der fandt deres egen anemone. Jeg har fundet mange billeder på nettet af akvarier, der kun huser klovnfisk. Altså store grupper af klovnfisk, hvorfor jeg ikke ser dit projekt som umuligt. Vil du holde dig til norminatformen af ocellaris eller vil du supplere med nogle misbar og andre mutationer? Der vil jo stadig være tale om rene ocellaris, blot i forskellige varianter. Du kan også gå med a. percula og få endnu flere muligheder for farvekombinationer uden, at blande arter. 

o_O
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Netop den teori jeg har planlagt akvariet efter.Carsten skrev:Som jeg har forstået det, er der i en flok altid en Alpha hun og han. Og det er dem der formerer sig. Dør Alpha hunnen, er det Alpha hannen der "rykker" op, og bliver til en hun. Hvorefter det er den største af de andre hanner der over tager pladsen som Alpha han.Lord Mike skrev:Måske lidt offtopic men hvis man tilsætter en flot Klovnfisk hvor der er en hun iblandt. Hvis så denne hun dør kan man så ikke ende ud med flere hunner pga flere hanner udvikler sig til hunner samtidig eller finder flokken selv ud af hvem der så og sige nu skal være hunnen??
Jeg har tænkt mig at tilføre 3-4 stykker stichodactyla sp. i så små eksemplarer som jeg kan skaffe. Derudover 20 x small Ocellaris. Jeg har ikke det store krav til fiskene som sådan, de bliver købt samtidig fra samme sending og så må de udvikle sig som tiden går uden min indblanding.Jones skrev:Alle beskrivelser på nettet lyder som det du her fremlægger Carsten. Jeg har, på flere rev i naturen, set grupper af klovnfisk dele en anemone. Altid under kyndigt opsyn af en stor hun, der har holdt sig tæt med en han. omkring dem har der så været mindre klovnfisk, der har været kønsneutrale i den forstand, at de ikke yngler. Jeg husker ikke om hvem det var der, her på forum, skrev om at han havde flere klovnfisk i et stort akvarie. Det resulterede i flere hunner, der fandt deres egen anemone. Jeg har fundet mange billeder på nettet af akvarier, der kun huser klovnfisk. Altså store grupper af klovnfisk, hvorfor jeg ikke ser dit projekt som umuligt. Vil du holde dig til norminatformen af ocellaris eller vil du supplere med nogle misbar og andre mutationer? Der vil jo stadig være tale om rene ocellaris, blot i forskellige varianter. Du kan også gå med a. percula og få endnu flere muligheder for farvekombinationer uden, at blande arter.