VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Rens af sten + genstart...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Rens af sten + genstart...

Indlæg af rfalken »

Hej med Jer,

Efter langtids kæmpen med alger og mange snakke med Marco fra forum "tak Marco for alt hjælpen... :) " er jeg gået igang med at rense mine sten og prøve at lave en blød genstart af systemet.

Lige nu har jeg taget halvdelen af stenene ud. Jeg har skiftet vandet et par gange for at være sikker på jeg fik samlet alt det skidt op der kom ud af stenene.

Pt. OK værdier, der er kun 1 zoa, og 1 hammer tilbage + 9 fisk.

Punkt 1. Jeg har smidt den halve del af stene i et bad af vand og 35% brintoverilte. Det bevirker at alger og skidt dør, men det er stadig svært at få stene helt rene. Jeg har skyllet i vand og brugt en tandbørste men det tager jo langtid og kræver mange kræfter. Ville det være en god ide at smide dem i klor bad nu :) eller er det mon få farligt i og med der måske kan være rester fra det brintoverilte, det er jo ikke ligefrem legetøj og jeg har intet forstand på det. Nogen der har det og tør stå inde for et svar :)

Punkt 2. Jeg køber nyt osmoseanlæg så jeg er sikker på jeg for rent vand. Jeg kan blive ved med at måle mellem 12-15ppm på min TDS måler og det har jeg kunne siden begyndelsen. Jeg køber et anlæg med booster.

Punkt 3. Er der nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kommer af med de sidste alger i baljen, ud over jeg fodre minimalt og have en hugo gående? Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal bære mig ad, jeg kan ikke vaske alle sten på engang så vælter hele skidtet sikkert, og lige pt. ser det udtil at fiskende ikke problemer har.

Ps. ingen af mine kirug fisk spiste de her alger, søpindsvind spiste ikke af dem, søharer spiste ikke af dem, så jeg ved ikke lige hvad det er for en alge jeg har, men jeg kan suge sten rene om lørdagen (2-3 timers arbejde) og om torsdagen er de næsten fremme igen og hvis jeg venter endnu en uge så kom det til at se ud som på billedet her :)

før:
before.jpg
efter:
Den vedhæftede fil after.jpg er ikke længere tilgængelig
Vedhæftede filer
after.jpg
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rens af sten + genstart...

Indlæg af Carsten »

Du burde nok har taget en kold tyrker, og startet helt forfra. Det havde ihverfald været det letteste.
Det tager omkring et døgns tid før end at brintoverllten har gjort sit arbejde. Og mister det pusten undervejs, så skal der en sjat mere i.
Du kan godt smide stenene i et klorbad, for så er de i hvert fald rene. Men alle de porer som brintoverliten skulle åbne når det så ikke at gøre.
Lad være med at fodre overhovedet. Fiskene dør ikke af ikke at blive fodret i 14 dage. Hiv dine koraller op, og sæt dem i pleje et sted. Sluk lyset og dæk så akvariet 100 procent til. Lad det stå i en uges tid, og se så hvor meget alge der er tilbage, og er der stadig noget, så får det lige en uge mere. Det undrer mig lidt at ingen gider æde algerne, for da mit gamle så sådan ud, fik jeg fat i en plæneklipper(søhare) den lavede tydelige spor i algerne og der blev færre og færre for hver dag.
Hvis dit vandhane vand er hårdt, så er 10-12ppm ganske fint. Et osmoseanlæg tager et sted mellem 90-95 % af det som er i vandet. Og ellers sæt et resinfilter bag osmoseanlægget. Det er langt billigere end at købe et nyt anlæg. Dog vil jeg anbefale dig at købe en boosterpumpe for at udnytte anlægget optimalt.
Når dine sten ser sådan ud efter en uge, så er måske fordi dine sten lækker nitrat og fosfat, så algerne har noget at leve af. Derfor i brintoverlite bad.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"