Strøm afbrydelse LIGE nu i Sydhavnen (startet kl9.35)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Strøm afbrydelse LIGE nu i Sydhavnen (startet kl9.35)

Indlæg af charlie saltvand »

Så skete det sgu :BA

De fleste af os frygter det...... Men tænker "det sker ikke her" .

Nu har jeg boet her i området siden april 15' og ikke oplevede at strømmen er gået.

Baljen startede jeg op i maj md. Jeg har siden opstart tænkt, hvad nu hvis strømmen går? :embarassed: :devily:

Jeg har derfor ledt efter en form for strøm back up, noget UPS halløj, bil batterier osv.

Jeg holdt hygge-kaffe-snak om saltvand, d20/9 hvor vi var 6 nørder samlet.

Jeg spurgte "hvad gør i ved strøm svigt?" ..... Der blev lidt stille, meget stille.... Jeg fortsatte, " ja, det er noget af det jeg frygter og tænker på". "Der skal jo ikke mange timers stop til før det går galt, jeg har læst om nogle der hælder brintoverilte i vandet" , " men hvad går i?"

Stig Just sagde at han havde nogle UPS enheder stående som han ikke brugte, jeg bød straks ind og sagde jeg var interesseret i sådan en.

Den har jeg så HELDIGVIS stående tilsluttet anlægget nu. TAK STIG :W :GO :beer: :GO

Jeg var helt tilfældigt hjemme da strømmen røg i området (kl9.35) og UPS'en satte straks ind. Jeg har retur pumpen og skummeren sat på. Den har nu kørt 55 min. Dong skriver at de forventer...... Forventer, at der er strøm igen i området kl11.30??? Nu må vi se. Jeg håber UPS'en kan holde så længe, jeg har IKKE testet hvor længe den kan trække retur pumpe og skummer.
UPS arbejder
UPS arbejder
Mørke i baljen
Mørke i baljen
Krydser ALT hvad jeg har af fingre og tæer her :pray:

Hvad gør i andre i området?

Hvad har i andre gjort, forebyggende?

Hygge herfra
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: Strøm afbrydelse LIGE nu i Sydhavnen (startet kl9.35)

Update.

Strømmen kom igen kl10.37.

Py-ha!

Alt ser fint ud i baljen.

Hvad gør DU for at forebygge?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej

Har altid kørt med ups på mine akvarier og oveni hatten har jeg købt en nødstrøm generator så jeg kan sætte varme på hvis strømen går til fyret osv. ellers bliver der hurtigt koldt og de små ups man tit bruger kan ikke klare et varmelegeme;-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Godt du har strøm igen. Må indrømme jeg ikke gør noget for at forebygge. Måske jeg skal finde en løsning?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hej Charlie!

Ja det er sgu nok de færreste der garderer sig imod strømafbrydelse.. Men helt sikkert fornuftigt! Dog er vi jo ikke så ofte ramt af disse afbrydelser, som de er andre steder i verden.. Og Heldigvis for det! :biggrin:
Jeg ville dog ikke selv være Bekymret over en strømafbrydelse i så få timer... Sidste år hev jeg stortset hele molevitten fra, da sump, skummer mv. Skulle ordnes.
Gik igang fra morgenstunden og tømte sump, hev skummer , retur , cirkulation ud (så vidt jeg husker , lod jeg en enkelt lille tunze sidde) og smed det i citronsyre. Det hele kom først op og køre henover aftenen igen.. Så det var mange timer. Oplevede intet ved det.

Havde skrevet indlægget , inden du postede indlæg nr.2! :biggrin:
Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Fedt du fik testet den og at den virker, jeg tænker tit på at tager hfi-relæg så jeg kan få testet min, men da jeg kun har den på 2 af 8 rev tænker jeg det må vente.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ved ikke om nogen kan huske den meget store og langvarige strømafbrydelse vi havde på Sjælland og syd Sverige for en del år siden.
Men dengang gik strømmen i omkring 6-7 timer. Der var "lettere" panik på alle steder. Men der var ingen af os som oplevede nogle negative bivirkninger bag efter. Ingen dødsfald blev registeret i den forbindelse
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Husker godt episoden Carsten. Havde ikke selv balje dér.

Godt at høre at der ikke var en masse der gik til :)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Huske det er værd at bemærke forskellen fra os der har fyr og andre med fjernvarme eller lign.

Vi har fyr og går strømmen så ryger varmen også og er det i vinter halvåret så vare det ikke længe før varmen falder ret kraftigt! da strømmen gik ved mig varede det ikke længe for varmen forsvandt og akvariet dykkede selvfølgelig så også!

Det er sådan set i mine øjne det største problem da som andre nævner sker der ikke noget ved at kører uden cirk. i et par timer. men har dog prøvet det varede det meste af dagen(morgen til aften før der var saft på igen)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Heldigvis er jo meget letter at varme vandet op end at køle det ned.
Går der mange timer og det er -20 C må man jo opvarme en stor solid jernklods, nogle køleelementer, en dunk med 5 L motorolie eller hvad man nu har, over et gasblus eller i Weber grillen eller. . . . . . Der er masser af muligheder
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

En UPS er helt sikkert en god ting :) Jeg er meget glad for min, og som der skrives så er man bare mere rolig med UPS og IP cam :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

PoulD skrev:Heldigvis er jo meget letter at varme vandet op end at køle det ned.
Går der mange timer og det er -20 C må man jo opvarme en stor solid jernklods, nogle køleelementer, en dunk med 5 L motorolie eller hvad man nu har, over et gasblus eller i Weber grillen eller. . . . . . Der er masser af muligheder
Jeg har altid lige en stor solid jern klods liggende til dette ... :D :D :D
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af manio »

har hjemmelavet ups på min
alle pumper (24v) og skummer (24v) kører på batteri der bliver ladet op med solceller
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har undersøgt det dengang vi havde den strømafbrydelse, som Carsten refererer til.
Kulden var også min største bekymring, for al strøm røg - også til fyret.

Min gode elektrikerven, kom op med denne her:
http://www.powergenerator.dk/benzin-gen ... /-el-start" onclick="window.open(this.href);return false;

Den starter selv når strømmen går og skulle kunne klare det meste, hvis ikke alt, grejet. Man kunne så koble lyset fra, så det ikke kører over den.
Det kræver selvfølgelig at man har mulighed for, at sætte den udendørs. Men den kører så længe der er benzin på tanken.
Den skulle være rimelig nem at tilslutte - hvis man er elektriker.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

hellfish skrev:
PoulD skrev:Heldigvis er jo meget letter at varme vandet op end at køle det ned.
Jeg har altid lige en stor solid jern klods liggende til dette ... :D :D :D
Min gamle far kan holde en hestesko rødglødende blot ved at slå på den med en hammer . . . . .altså med mindre der er strømafbrydelse, for så har jeg været forbi og hugge hans ambolt som så står på risten i min Weber og er ved at blive varmet op inden den ryger i sumpen :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"