"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af PoulD »

MarkBruhn skrev:Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige pumper.

DC pumper er vejen frem....
Hvorfor er DC pumper vejen frem?

Til nogle formål er DC motorer bestemt fordelagtige F.eks. hvis man har brug for ekstra stort moment ved ekstremt lave omdrejningstal og stilstand. Men det har man jo ikke i forbindelse med akvariepumper. I den forbindelse kan jeg ikke få øje på nogen reelle fordele ved en DC pumpe.

Jeg kan derimod få øje på en mindre ulempe: Med mindre man ligefrem har DC i sine stikkontakter, vil en DC motor bruge mere energi da der jo er et energitab i transformatoren.
Hastighedsregulering i sig selv koster også energitab, ikke bare i motoren men sandelig også og i selve pumpen. Så for mig at se er den mest optimale løsning, at købe en returpumpe som er dimensioneret og optimeret til det flow man ønsker.
Støjmæssigt kan jeg heller ikke se nogen reel årsag til, at man skulle kunne lave en DC pumpe mere lydløs end en AC pumpe (hvis man i praksis oplever forskel gætter jeg på det alene er fordi man har skruet ned for hastigheden og så kunne man jo med samme resultat have hastighedsreguleret en AC motor)

For producenterne er det naturligvis en kæmpe fordel når en eller anden "nyhed" bliver et modefænomen og hyped så folk skifter deres udstyr.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Monica&Jacob »

jeg ville nok vælge en Jebao igen.
vi har en dc8000. men fandt desværre ud af noget.
vores stod af ved en fejl. ( styreomputeren fik vand). og vi kørte på 9/10 i styrke.
koblede vores gamle newjet 6000liter til og fandt til min forbløffelse ud af den var noget kraftigere end jebao.
Måske det er derfor den har lavere strømforbrug. simpelthen fordi den arbejder langsommere.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
MarkBruhn skrev:Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige pumper.

DC pumper er vejen frem....
Støjmæssigt kan jeg heller ikke se nogen reel årsag til, at man skulle kunne lave en DC pumpe mere lydløs end en AC pumpe (hvis man i praksis oplever forskel gætter jeg på det alene er fordi man har skruet ned for hastigheden og så kunne man jo med samme resultat have hastighedsreguleret en AC motor)
Tror måske du rammer én af årsagerne dér.
AC pumper styres af frekvensen i stikkontakten, og reguleres bedst med frekvensmodulation som er relativt kompliceret/dyrt sammenlignet med en DC, som kan spændings dæmpes.
Det vil også sige at en AC pumpe altid er født til at køre høje omdrejninger, mens DC kan være lavet sådan at den selv ved tophastighed kører med færre omdrejninger, højere moment og større impeller.
Jo højere omdrejninger - jo mere støj.
DC vil i min bog være en platform for at lave en mere lydløs pumpe..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
PoulD skrev:
MarkBruhn skrev:Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige pumper.

DC pumper er vejen frem....
Støjmæssigt kan jeg heller ikke se nogen reel årsag til, at man skulle kunne lave en DC pumpe mere lydløs end en AC pumpe (hvis man i praksis oplever forskel gætter jeg på det alene er fordi man har skruet ned for hastigheden og så kunne man jo med samme resultat have hastighedsreguleret en AC motor)
Tror måske du rammer én af årsagerne dér.
AC pumper styres af frekvensen i stikkontakten, og reguleres bedst med frekvensmodulation som er relativt kompliceret/dyrt sammenlignet med en DC, som kan spændings dæmpes.
Det vil også sige at en AC pumpe altid er født til at køre høje omdrejninger, mens DC kan være lavet sådan at den selv ved tophastighed kører med færre omdrejninger, højere moment og større impeller.
Jo højere omdrejninger - jo mere støj.
DC vil i min bog være en platform for at lave en mere lydløs pumpe..
For li'som at kompensere for min utilstrækkelige viden om elmotorer, ved jeg til gengæld ikke en døjt om pumper :K

Sagt i al beskedenhed kunne jeg dog nok sagtens skrive en afhandling om helikopterrotorer og noget af fysikken er måske ikke så forskellig endda. Jeg håber dog alligevel, at AndersGS eller andre med stor viden om pumper, vil melde sig på banen hvis det følgende er noget fordrukkent sludder.

Jeg tror desværre det er ineffektivt at reducere hastigheden og samtidig øge impeller størrelsen så flow og løftehøjde bliver det samme. Når diameter og areal øges på en radial impeller bliver den hydrauliske friktion imellem impellerskive og pumpehus også større - lidt samme effekt som hvis man sætter større bremseskiver på en bil.
Jeg er langtfra sikker på, at det er hele forklaringen men jeg ved med rimelig sikkerhed, at på mindre centrifugalpumper som man anvender til vandcirkulation i industrien bruger man sædvenligvis en 4 polet 3 faset asynkron motor som triller med ca. 1450 RPM. Hvis man kunne reducere støj bare ved at anvende en større impeller og f.eks. en 8 polet motor med 725 RPM, eller en 12 polet med 480 RPM, ville man da helt sikkert gøre det. Men det gør man ikke. Først når det er rigtig mange kubikmeter vand der skal der skal flyttes pr. minut og impelleren bliver meget stor (som i 0,5m og større), begynder man at bruge motorer med flere poler og lavere RPM (ellers ville periferihastigheden på impelleren også blive vildt høj) .

De DC pumper vi taler om her er vel - forhåbentlig - med brushless DC motor. Der kan man altså ikke bare ændre spændingen, det er langt mere kompliceret at hastighedsregulere disse. Det kræver en ganske avanceret elektronik at flytte magnetfeltet rundt i forhold til hvor magneterne befinder sig (faktisk kommer det til at ligne princippet i en AC motor :hehe: ). I nogle tilfælde bruger man endda også en optisk impulsgiver så man har et closed loop.

I øvrigt behøver det ikke at være kompliceret eller dyrt, at hastighedsregulere en lille AC pumpe. Netop fordi der ikke er behov for så meget moment, kan man snyde lidt. Man kan købe sådan en hastighedsregulering for under 300 kr. http://koiimport.dk/product/vandmaengde ... umper-368/" onclick="window.open(this.href);return false; Har endda set nogen med en lille fjernbetjening til samme pris.

Men som sagt, jeg kan slet ikke se nogen ide i, at hastighedsregulere en cirkulationspumpe hvor flow, løftehøjde o.s.v. er statisk og konstant.

Mere end hastigheden tror jeg at perfekt statisk og dynamisk balance i de roterende dele er vejen til at undgå vibrationer og dermed støj.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg er nu meget glad for at kunne hastigheds regulere min dc pumpe på skummeren.
Lige pt kører den på 70% og bruger kun 38w.
Det er dejligt at vide at hvis jeg har brug for mere skummer power for at få mere skidt ud af systemet så behøver jeg blot at skrue op for pumpen.
Min retur er også en justerbar dc pumpe. Den kører på ca 80%. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Thue »

Jeg ville virkelig ønske jeg havde Pould hjerne. Hans tanke gang ville hjælpe os andre meget. Jeg er også meget nysgerrig på disse dc pumper og afprøvet dem naturligvis også men som simpelt menneske kan jeg ikke tænke på andet end. Dc pumpe ; en pumpe, en styring, en strømforsyning. Ac pumpe: en pumpe, that it. Og med disse ord er det 3-1 ment med en dc pumpe har støtte odds for og gå i stykker end en alm ac. Dc pumpe har ikke så meget resonans som ac men der imod en større turbine lyd. Bevares en dc pumpe kan regulæres men er det ønskeligt, eller bare noget vi bilder os ind er bedre ? Ac pumpet kunne regulere ved en simpel kugle hane men dette ønsker vi ikke så hvorfor tror vi en controller er bedre ?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af charlie saltvand »

Thue, jeg syntes det er GODT du ikke har Pouls hjerne!!!! :lipssealed:

Hvad pokker skulle vi så stille op med hans krop? Den er der ikke meget potentiale i!!!!! :sneaky2:



Men bortset fra det, så har du HELT ret i at han er PIV SKARP :smart:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af joekill »

Jeg bruger selv en AC tunze Silence 1073.040, men den findes også som DC.
Her er en test fra nettet: Pump Tunze Silence 1073.050
http://www.danireef.com/2013/02/27/pump ... -new-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Kasper j. »

joekill skrev:Jeg bruger selv en AC tunze Silence 1073.040, men den findes også som DC.
Her er en test fra nettet: Pump Tunze Silence 1073.050
http://www.danireef.com/2013/02/27/pump ... -new-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har brugt DC udgaven i 2 år og den er indstillet til at kører med 2400 liter/timen. Den er 100 % lydløs og bruger 12 watt målt med 2 forskellige energimålere og jeg forstår ikke at den ikke bruger mere strøm. Løftehøjden er cirka 1,5 meter. Jeg har også haft en new jet der også ydede 2400 liter i timen og den brugte 32 watt målt med samme energi måler.

Hvis jeg slukker for alle andre pumper + lampe og står 1 meter fra akvariet så kan jeg overhovedet ikke høre den. Jeg ved så ikke om den larmer ved 3500 liter/timen.

En fordel ved pumpen er at reservedele er meget billige i forhold til RD pumper. Men en RD pumpe er til gengæld større og taber ikke så meget ydelse mellem rengøringerne. Hvis jeg skal bedømme pumpen er det den bedste jeg har oplevet efter RD pumperne.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af PoulD »

@Thue & Charlie: Jeg har fødselsdag i dag og som bekendt bliver man jo klogere med alderen. Skal da godt nok love for I får mig til at føle mig gammel :hehe:

Jeg er ikke så vild med at vende vrangen ud på mig selv, men jeres indlæg tvinger mig til at gøre det:

Dengang jeg gik i skole blev man efter 7. klasse sorteret i 2 store grupper. De der var bogligt begavede fik lov at gå i realen og de mere praktisk begavede blev sat på sporet mod tiende klasse. Der var dog også en meget lille tredje gruppe som bestod af os der på ingen måde var hverken bogligt eller praktisk begavede.

Hvis jeg ikke husker helt galt var jeg faktisk den eneste i min årgang som var i den gruppe. Jeg fik et vink med en vognstang af skolens inspektør om, at jeg ville være langt bedre tjent med at komme i arbejde. Jeg nåede derfor kun lige, at blive konfirmeret inden jeg droppede skolen og fik et job som arbejdsdreng på en plastikfabrik. Jeg var egentlig glad for at være der, men da jeg var den eneste på fabrikken der kunne mere end 5 ord på dansk, var det måske alligevel meget godt jeg et års tid senere var så heldig at få en læreplads som elektriker på en anden fabrik.

Så i virkeligheden hører jeg bestemt ikke til de skarpeste. Men heldigvis har vi jo nok alle en eller anden lille ting som vi på den ene eller anden måde er bare en anelse bedre til gennemsnittet (og hvis nogen gerne vil vide hvad det så er for en ting jeg er bedre til end gennemsnittet, må de spørge Laila :biggrin: ).

@Kasper: Måske er det slet ikke så underligt, at din pumpe kun bruger 12 Watt. En meget sandsynlig årsag er nok, at den i virkeligheden flytter langt mindre vand end 2400L/t.
Både i den test Danireef først lavede og i den efterfølgende laboratorietest med en anden pumpe, giver DC udgaven selvom den er specificeret til 3.000 L/t, kun 2.143 L/t når den kører for fuld skrald. Hvis vi for nemheds skyld regner lineært svarer det til 1600L/t ved 18V. Men det er jo så uden nogen løftehøjde og modstand i rør etc. Ved 1,5 meter og stadig uden friktion i rør m.v. er den vel formentlig nede på 800 L/t.

Du kan jo evt. prøve at sætte en slange på udgangen af dit returrør og se hvor lang tid den er om at fylde en 10L spand. Tager det 22 sekunder svarer det til ca. til 800L/t.
Senest rettet af PoulD man 9. nov 2015 13:20, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Kasper j. »

--> PoulD det vil jeg prøve.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"