HQI Beskyttelsesglas virker !

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
seier skrev:til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
Tak for orienteringen. Nu er lyset så intenst at det nok er de færreste der kigger direkte ind i pæren men den skrå bestråling har jeg aldrig tænkt på at det kunne være et problem. Nu er det surt sådan bare at kassere sine velfungerende lamper så er der ikke en har et godt tip til hvor man kan købe uv beskyttende glas.
Men du har jo ikke dobbeltendede pærer og dermed intet at frygte :wink:
Jo jeg har dobbeltendede pærer 8)
Nå ok. troede ellers du havde skiftet.
Men har du ikke noget beskyttelsesglas? under pærerne :shock:
Kun almindeligt hærdet glas. Jeg takker for de gode indlæg så jeg må på jagt efter noget UVC beskyttende glas.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
seier skrev:til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
Tak for orienteringen. Nu er lyset så intenst at det nok er de færreste der kigger direkte ind i pæren men den skrå bestråling har jeg aldrig tænkt på at det kunne være et problem. Nu er det surt sådan bare at kassere sine velfungerende lamper så er der ikke en har et godt tip til hvor man kan købe uv beskyttende glas.
Kun almindeligt hærdet glas. Jeg takker for de gode indlæg så jeg må på jagt efter noget UVC beskyttende glas.
Jeg kan simpelthen ikke tro, at det bare er hærdet glas, for hvis ikke du havde UV-beskyttende glas, ville dine koraller være døde og dine arme ville blive svitset helt!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
Jeg kan simpelthen ikke tro, at det bare er hærdet glas, for hvis ikke du havde UV-beskyttende glas, ville dine koraller være døde og dine arme ville blive svitset helt!
Det firma der i sin tid solgte de brugte armaturer til mig tilbød dem meget billigt fordi de var nedtaget fra et sportstadion som netop havde købt et større lysanlæg hos dem. Armaturerne var dengang forsynede med almindelige halogenpærer men de tilbød at jeg for et beskedet beløb kunne få dem ombygget med nye sokler, reflektorer, og at de havde tændspoler og traffoer liggende så de kunne anvendes til HQI pærer. Så sansynligheden for at armaturglasset har special UV glas i anser jeg som udelukket.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
Det firma der i sin tid solgte de brugte armaturer til mig tilbød dem meget billigt fordi de var nedtaget fra et sportstadion som netop havde købt et større lysanlæg hos dem. Armaturerne var dengang forsynede med almindelige halogenpærer men de tilbød at jeg for et beskedet beløb kunne få dem ombygget med nye sokler, reflektorer, og at de havde tændspoler og traffoer liggende så de kunne anvendes til HQI pærer. Så sansynligheden for at armaturglasset har special UV glas i anser jeg som udelukket.
Men har du prøvet at være i nærheden af andre tændte hqi lamper uden UV-beskyttende glas? De akvarister jeg kender der har prøvet det, har være helt afskallede og forbrændte efter bare et par timer under lyset.
Ved ikke om du kan huske det, men Jørgen (jager) mistede også engang en fantastisk stor omgang koraller, fordi han havde lånt nogle lamper, hvor der manglede uvfiltrerende glas.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej mads fisk tak for dit svar.
Nej jeg har ikke prøvet længere perioder under lampen. Men to timer er længe - du vil med garanti også afskalle hvis du "tager et par timer" under et solarie. Nå men hvis det ikke lykkes at finde noget UVC glas kan jeg vel blot montere E40 sokler i armaturet næste gang der skal skiftes pærer? Går der noget tabt ved at skifte HQI pærer med E40 sokler?
Mvh. Severin
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"