Har lige lavet huller i et Juwel Lido 200, og skal til at bestille returpumpe. sumpen bliver lavet af genbrugt glas fra et lido 120, så små 300 liter i systemet. det bliver med overløb gennem siden hvor jeg har boret til 3x 32mm, og så har jeg ikke helt besluttet endnu om jeg vil køre herbie eller beanie videre ned fra den externe overløbskasse (også i 32mm pvc).
Pumpen skal circa løfte 140 cm fra bund af sump til top akvarie, med et par bløde 90 graders bøjninger. muligvis et T for at have 2 udgange. Har ikke besluttet om det skal være 25 eller 32mm.
Jeg havde først tænkt det skulle være en jabeo dct4000, men har nu set at der er kommet nye modeller, som skulle være endnu mere støjsvage, hvor den mindste så hedder dcs7000.
Mit spørgsmål er så om den nye vil være for kraftig? min højeste prioritet er at systemet skal være støjsvagt, og jeg vil helst have en justerbar pumpe jeg kan køre på lave omdrejninger, for at undgå støj. prisforskellen er ikke så vigtig. vil bare helst ikke stå med en pumpe der er alt for kraftig selv på laveste setting.
Jeg er naturligvis åben over for andre forslag og ideer
VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Returpumpe til 200L
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3700 Rønne
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Beausoleil (FR)
Re: Returpumpe til 200L
overvejer i øvrigt også at lave et manifold på returen, til at føde refugium og muligvis også andre ting hen af vejen (carbon osv.)
men er som sagt i tvivl om at dcs7000 som leverer 5000 liter på laveste styrke vil være for vild. dct4000 leverer 2800 på laveste, men vil det være for lidt? når det nu skal 1,4m op.
men er som sagt i tvivl om at dcs7000 som leverer 5000 liter på laveste styrke vil være for vild. dct4000 leverer 2800 på laveste, men vil det være for lidt? når det nu skal 1,4m op.
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2013
Hej Kevin
Nu er jeg ikke en gammel rottte i faget, så du kan tage min mening som du vil.
Jeg er selv ved at sætte et 580L akvarie op, og jeg har selv valgt en retur der giver ca 3000L i timen, Årsagen er som følger.
Når jeg kikker på resten af mit setup, så er der selvfølgelig begrænsninger feks min skummer. Den tager vel omkring de 1000L i timen og renser, resten smutter jo bare forbi og op igen. Som jeg ser det, er der ingen grund til at køre denne cyklus, det vigtigste er her, at få "renset" overfladen i akvariet, så der ikke ligger en film på den. Resten er jo bare ekstra flow, men det kan jeg sagtens skaffe med mine powerheads i baljen.
Fik en snak med en af de gamle herinde, og han mente at 2 gange akvariet / timen, var fint, bare man havde et godt internt flow i baljen, og fik renset overfladen. Men med moderne pumper så som Gyren, så skulle overfladen gerne være fin.
Så jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget om mængden, men mere se på hvordan din overflade ser ud, og rette powerheads ind efter det.
Din skummer renser jo alligevel ikke alt det vand du smider rundt.
Mvh Anders
Nu er jeg ikke en gammel rottte i faget, så du kan tage min mening som du vil.

Når jeg kikker på resten af mit setup, så er der selvfølgelig begrænsninger feks min skummer. Den tager vel omkring de 1000L i timen og renser, resten smutter jo bare forbi og op igen. Som jeg ser det, er der ingen grund til at køre denne cyklus, det vigtigste er her, at få "renset" overfladen i akvariet, så der ikke ligger en film på den. Resten er jo bare ekstra flow, men det kan jeg sagtens skaffe med mine powerheads i baljen.
Fik en snak med en af de gamle herinde, og han mente at 2 gange akvariet / timen, var fint, bare man havde et godt internt flow i baljen, og fik renset overfladen. Men med moderne pumper så som Gyren, så skulle overfladen gerne være fin.
Så jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget om mængden, men mere se på hvordan din overflade ser ud, og rette powerheads ind efter det.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3700 Rønne
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Beausoleil (FR)
Jeg er sån set enig, med hvad du siger, jeg ønsker slet ikke en stormflod gennem sumpen. det er også derfor jeg er bekymret om den nye model er for kraftig.
den eneste grund til jeg ser på pumper der kan yde meget mere, er at jeg ønsker at køre dem på laveste setting for at holde støjniveauet nede.
så for mig er det ikke så meget om det er nok, men mere om den nyeste model vil være for meget.
den eneste grund til jeg ser på pumper der kan yde meget mere, er at jeg ønsker at køre dem på laveste setting for at holde støjniveauet nede.
så for mig er det ikke så meget om det er nok, men mere om den nyeste model vil være for meget.