HQI Beskyttelsesglas virker !

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

HQI Beskyttelsesglas virker !

Indlæg af Hougaard »

Nogengange skal man jo også fortælle når man har gjort noget dumt, så her kommer der lige en lille historie:

Her den sidste uges tid har nogle af mine koraller set mærkelige ud ? Det underlige var, at det faktisk var 4 forskellige koraller, en acropora, en euphyillia, nogle polypper og en sinularia dura - 4 koraller hvis eneste "fællestræk" er, at de står ved siden af hinanden i akvariet.

Jeg havde lige læst noget om kemisk krigsførsel (Eric Borneman bog) og I bedste lægeleksikon stil - troede jeg jo straks at det var den slags - Så jeg lod verden gå sig gang..

Men så pludselig i aftes, så jeg på min HQI, at beskyttelsesglasset havde forskubbet sig, så det var en lille sprække i den ene side af lampen som gjorde at den bagerste del af akvariet fik lys "direkte" fra HQI uden beskyttelsesglas :oops:

Og hvilke fire koraller boede der ... De ovennævnte !!

Så konklusionenen er klart, beskyttelsesglasset virker !

Nu må vi se om koraller overlever !

/Erik
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Surt at det var den måde du skulle finde ud af det på men god læsning for os andre, altså hvis dine koraller overlever. Krydser fingre.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

det er ikke altid man bliver rig af egne erfaringer :-(
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Så det her beskyttelses glas, er simpelthen for at dæmpe lyset?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Er beskyttelsesglasset ikke pga. stråling?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

ReeZer skrev:Så det her beskyttelses glas, er simpelthen for at dæmpe lyset?
Det er korrekt, men kun i det ultraviolette område.

/Erik
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det er vist endda UV-B og UV-C, som beskyttelsglasset værner imod, imens UV-A i en eller anden grad får lov at passere. UV-A stålerne er med til, at nogle koraller flouriscerer grønt.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

er det så et form for ozonlag?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

er det så et form for ozonlag?
ja, det kan vi godt sige.... men så må det være ozon i form af glas ;-)
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

I øvrigt, tak for beretningen, Hougaard :)
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Hvilke brændere har du Haugaard?

Hvis man har E-40 brændere er det da fuldstændigt ligemeget om man har glas i sige lamper eller ej.
(men efter egen erfaring er det godt at have det, hvis nu pæren skulle explodere, så slipper man for at samle glas op af baljen)

:beer:
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har Rx7 eller hvad det nu hedder, og de SKAL have beskyttelsesglas.

/Erik
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Humlebæk

Re: HQI Beskyttelsesglas virker !

Indlæg af j.SEVERIN »

Hougaard skrev:Nogengange skal man jo også fortælle når man har gjort noget dumt, så her kommer der lige en lille historie:

Her den sidste uges tid har nogle af mine koraller set mærkelige ud ? Det underlige var, at det faktisk var 4 forskellige koraller, en acropora, en euphyillia, nogle polypper og en sinularia dura - 4 koraller hvis eneste "fællestræk" er, at de står ved siden af hinanden i akvariet.

Jeg havde lige læst noget om kemisk krigsførsel (Eric Borneman bog) og I bedste lægeleksikon stil - troede jeg jo straks at det var den slags - Så jeg lod verden gå sig gang..

Men så pludselig i aftes, så jeg på min HQI, at beskyttelsesglasset havde forskubbet sig, så det var en lille sprække i den ene side af lampen som gjorde at den bagerste del af akvariet fik lys "direkte" fra HQI uden beskyttelsesglas :oops:

Og hvilke fire koraller boede der ... De ovennævnte !!

Så konklusionenen er klart, beskyttelsesglasset virker !

Nu må vi se om koraller overlever !

/Erik
Ja det er rigtigt glas beskytter mod UV stråler. Ingen bliver solbrændt bag en glasrude.
Spørgsmålet er nu om dit glas er af en særlig UV dæmpende type eller om det blot er almindelig hærdet (varmebestandigt) glas?

Her er lidt fra nettet.
Kan man blive solbrændt/solskoldet gennem vinduesglas eller bilruder ?

Vinduesglas og bilruder virker som et solfilter, omend det ikke udelukker al UV-bestråling. Glas absorberer de fleste UV-B stråler mens UV-A og infrarøde stråler kan passere et enkelt tyndt og klart glaslag. Ved dobbeltruder, termoruder eller bilruder som anvendes i dag, er gennemtrængeligheden for UV-B så godt som elimineret og UV-A stærkt reduceret, hvorfor man ikke bliver solbrændt under bilkørsel eller ophold indenfor i en bygning. Infrarøde stråler passerer uhindret igennem det meste glas, så man kan nyde varmen gennem en rude uden at frygte solskoldning.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Uv-a (315-400 nm) skal dine koraller bruge de stråler går gennem alm glas.
uv-b (280-315 nm) gør dig solbrændt og trænger ikke gennem alm glas.
uv-c (100-280 nm) er extremt farlig for alt liv trænger gennem alm glas men ikke gennem uv-glas og heller ikke gennem mange gasarter og heller ikke gennem atmosfæren (endnu)
Jeg har inat lavet glas til mine kommende hqi det er skåret af uv-glas og så hærdet
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

røntved skrev:Uv-a (315-400 nm) skal dine koraller bruge de stråler går gennem alm glas.
uv-b (280-315 nm) gør dig solbrændt og trænger ikke gennem alm glas.
uv-c (100-280 nm) er extremt farlig for alt liv trænger gennem alm glas men ikke gennem uv-glas og heller ikke gennem mange gasarter og heller ikke gennem atmosfæren (endnu)
Jeg har inat lavet glas til mine kommende hqi det er skåret af uv-glas og så hærdet
Fin forklaring.
Ved du hvor meget UV-C stråler en HQI pære udsender?
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

ja vi snakker pærer med en fatning i hver ende. ikke e40.

uv-c uv-b uv-a
150w 18 milliwatt 102 milliwatt 760 milliwatt
250w 29 milliwatt 108 milliwatt 806 milliwatt
400w 38 milliwatt 91 milliwatt 900 milliwatt

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

blot et indspark fra siden: Man kan også få solbriller med såkaldt "UV glas" ~ de skulle til forskel fra almindelig solbrilleglas forhindre strålerne i at skade øjnene. Hvilke stråler der så rent faktisk er tale om, altså 'nm', skal jeg ikke gøre mig klog på.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Olsen skrev:blot et indspark fra siden: Man kan også få solbriller med såkaldt "UV glas" ~ de skulle til forskel fra almindelig solbrilleglas forhindre strålerne i at skade øjnene. Hvilke stråler der så rent faktisk er tale om, altså 'nm', skal jeg ikke gøre mig klog på.
Det er rigtigt men vi skal ikke glemme at korallerne kan tåle solens kraftige lys ved ækvator enda når vandet synker og de står tørlagte over vandoverfladen.
Det må således enten være HQI pærens intensitet der er kraftigere end solens påvirkning eller også må HQI pærerne udsende nogle andre UV stråler end dem korallerne modtager fra solen?? :roll:

Overså røntveds indlæg: Det er så UVC strålerne fra HQI pærerne UV glasset skal beskytte koraller og fiskene imod?
Jeg har aldrig brugt noget filter på mine 250 watt HQI lamper og alt stortrives men måske skulle jeg alligevel prøve at se om et filter giver forskel? Hvor kan man købe UVC filterglas og kan man selv kan skære til med en almindelig glasskærer og hvad koster filterglas?
Senest rettet af j.SEVERIN fre 15. dec 2006 22:27, rettet i alt 6 gange.
Mvh. Severin
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

ozonlaget stopper uvc

Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

røntved skrev:ozonlaget stopper uvc
Men havvand gør ikke?
Mvh. Severin
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

i havet er strålerne jo stopper af ozonlaget et par år mere. mener ikke vandet bremser det ret meget. spørger lige guruen mandag

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

j.SEVERIN skrev:
Olsen skrev:blot et indspark fra siden: Man kan også få solbriller med såkaldt "UV glas" ~ de skulle til forskel fra almindelig solbrilleglas forhindre strålerne i at skade øjnene. Hvilke stråler der så rent faktisk er tale om, altså 'nm', skal jeg ikke gøre mig klog på.
Det er rigtigt men vi skal ikke glemme at korallerne kan tåle solens kraftige lys ved ækvator enda når vandet synker og de står tørlagte over vandoverfladen.
Det må således enten være HQI pærens intensitet der er kraftigere end solens påvirkning eller også må HQI pærerne udsende nogle andre UV stråler end dem korallerne modtager fra solen?? :roll:

Overså røntveds indlæg: Det er så UVC strålerne fra HQI pærerne UV glasset skal beskytte koraller og fiskene imod?
Jeg har aldrig brugt noget filter på mine 250 watt HQI lamper og alt stortrives men måske skulle jeg alligevel prøve at se om et filter giver forskel? Hvor kan man købe UVC filterglas og kan man selv kan skære til med en almindelig glasskærer og hvad koster filterglas?

Når korallerne står tørlagt ved ebbe, er de beskyttet af et tyktflydende slimlag.

Hvis dine 250w pærer er med skruefatning, har du ikke noget behov for beskyttelses glas. Forden type pærer er lavet med uv beskyttende glas.
Er pærene med stikfatning Fc2 skal der uv glas i lampen.

Uv glas skulle være krystalglas, og pokkers svært at få fat i. For os dødelige. Har kun set det en enkelt gang, og det var i størrelser beregnet til aquamedics lamper.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

j.SEVERIN skrev:

Når korallerne står tørlagt ved ebbe, er de beskyttet af et tyktflydende slimlag.

Hvis dine 250w pærer er med skruefatning, har du ikke noget behov for beskyttelses glas. Forden type pærer er lavet med uv beskyttende glas.
Er pærene med stikfatning Fc2 skal der uv glas i lampen.

Uv glas skulle være krystalglas, og pokkers svært at få fat i. For os dødelige. Har kun set det en enkelt gang, og det var i størrelser beregnet til aquamedics lamper.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

seier skrev:til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
Tak for orienteringen. Nu er lyset så intenst at det nok er de færreste der kigger direkte ind i pæren men den skrå bestråling har jeg aldrig tænkt på at det kunne være et problem. Nu er det surt sådan bare at kassere sine velfungerende lamper så er der ikke en har et godt tip til hvor man kan købe uv beskyttende glas.
Mvh. Severin
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

j.SEVERIN skrev:
seier skrev:til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
Tak for orienteringen. Nu er lyset så intenst at det nok er de færreste der kigger direkte ind i pæren men den skrå bestråling har jeg aldrig tænkt på at det kunne være et problem. Nu er det surt sådan bare at kassere sine velfungerende lamper så er der ikke en har et godt tip til hvor man kan købe uv beskyttende glas.
Men du har jo ikke dobbeltendede pærer og dermed intet at frygte :wink:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
Jo jeg har dobbeltendede pærer 8)
Vedhæftede filer
Hitlite jpeg.jpg
Hitlite jpeg.jpg (3.63 KiB) Vist 4532 gange
Mvh. Severin
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

j.SEVERIN skrev:
mads-fisk skrev:
j.SEVERIN skrev:
Jo jeg har dobbeltendede pærer 8)
Nå ok. troede ellers du havde skiftet.
Men har du ikke noget beskyttelsesglas? under pærerne :shock:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

til jer der kører uden beskyttelsesglas på dobbeltendede pærer så pas på øjnene, jeg har læst om folk der har fået kraftige øjenskader af dette på kort tid
ja der skal ikke meget til
der er faktisk personer der ,ved at kigge
ind i en 60 w pære eller direkte solen i 3sec :idea:
får svejse øjn ,for det er det det er 8)

og har man svejse øjn hjælper fløde ikke tvært i mod

:shock: det er en tur på skadestuen og få dem dryppet 8)

fløde er en bakterie bombe og vil 100% give dig øjn betændelse
jeg vil personlige :roll: fortrække et los i løgposen
end at have svejse øjn ,og øjn betændelse på en gang.
og tro mig jeg har prøvet bægge dele :G

skulle man nu få lyst ,til at stå og glo ind i en HQI eller på solen
så få lige fat i et svejse glas nr. 12 eller 13
eller de der pap fætre til sol formørkelse :ele:

mvh snogen
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer