VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjælper ROWA?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Hjælper ROWA?

Indlæg af rfalken »

Hey,
Er begyndt at kører med ROWA for at få bugt med det skidt som jeg ikke ved hvor kommer fra :) men har nu 2 spørgsmål:

1. Tænker at når jeg kan måle 0ppm PO4 oppe i baljen, hvad hjælper det så at køre med ROWA, mine alger optager jo det hele som jeg lige kan se det?

2. Når jeg fjerner algerne ved vandskift hver uge 40-60l på 360l. Så suger jeg dem op med en slange, men det afgiver jo en masse "spore" til vandet. Spreder sådan nogle alger sig ikke ved at jeg piller ved dem, lige som mælkebøtter :)
Vedhæftede filer
IMG_0012.JPG
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælper ROWA?

Indlæg af PederP »

Nej, vil bestemt fraråde ROWA ved 0 i fosfat, især hvis du har koraller.

Hvor gammel er baljen?
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Den er "helt" fra februar/marts
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

De kom efter et Cyano angreb i Juni som jeg rik slået ned med det der Boyd Chem.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg nogensinde har været uenig med min behagelige og dygtige navnebror, men det er jeg i det her tilfælde.

Du kan ikke måle Po4, fordi dine alger optager det.

Eneste måde at sulte algerne på er ved at fjerne Po4 - og der er produktet i tråden glimragende :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Kunne det hjælpe at købe nogle flere kiruger. Det hjalp da jeg havde lidt alger efter indkøring.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hellere søpindsvin :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af repsacc »

Det er da også rigtigt de er jo nogle glubske rovdyr når det gælder alger.Sæt afsted mod
saltpuscheren.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

To ting, sker der noget ved jeg bliver ved med at høste, eller spreder de sig bare af det?

Jeg har kigget på søpindsving, men hverken foxface eller kirugerne jeg har gider spise de der alger, så tænker jeg at et søpindsvin eller ikke vil. Men hvis i mener det modsatte så investerere jeg da i sådan en :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Du kan sagtens blive ved med at høste algerne, på den måde eksporterer du også den næring der er fanget i dem.

Og så er jeg enig med PederP. Du kan ikke fjerne Po4 fra vandet der ikke er der. Så at bruge Rowaphos når Po4 ikke er målbar, vil i mine øjne være nytteløst. Med mindre du kombinerer det med f.eks. mørklægning, der får algerne til at dø og dermed frigive Po4 til vandsøjlen.

Hvor gammelt er akvariet? Hvis det er forholdsvis nyt, så skal algerne nok forsvinde, og med mindre dine sten er gamle, brugte og fyldt med lort, så er det nok nærmere No3 der har fået dine alger til at spire. Så pluk du bare løs af dem, og køb evt. et Tuxedo pindsvin.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Som PRN skriver er söpindsvinet det bedste Til at gaa paa de her alger,specielt dem med lange pigge,Diadema sp.
Nogen fisk specielt kirugfisk har vist Sig at fremme Grönne traad alger.
Rowa er spild af Penge:)
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

det er muligt at søpindsvin er fortræffelige mod alger, men de er ufatteligt gode til at vælte koraller/sten, hvis de ikke er sat urokkeligt fast.

Det er min erfaring...
De er ofte meget flotte, og egentligt sjove, men NoGo her hos mig, da de vælter rundt syntes jeg...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Wiinberg skrev: Og så er jeg enig med PederP. Du kan ikke fjerne Po4 fra vandet der ikke er der. Så at bruge Rowaphos når Po4 ikke er målbar, vil i mine øjne være nytteløst. Med mindre du kombinerer det med f.eks. mørklægning, der får algerne til at dø og dermed frigive Po4 til vandsøjlen.
.
jeg er enig med dig i 2 af 3 afsnit :-)
Det jeg har citeret, er jeg ikke enig med dig i - beklager

Hvis der er nul po4 konstant i vandsøjlen, så var der ingen alger.
Alger har ikke fedtdepoter - de skal have næring for at leve.

Hvis trådstarter havde mere po4, have han flere alger. Havde han mindre - ville han have færre alger.
Der er præcis den mængde Po4 i vandet, som konstant frigøres og optages af algerne - og derved holder dem i live, i den størrelse/bestand de forefindes i nu.

Enig, hvis man fjerner lyset, så dør de også - men kun indtil man tænder lyset igen.

Så fjern næring, og sult algerne væk :-) på trods af det paradoks det er at du måler Po4 på nul :biggrin:

Mvh
Peder
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med den type alger har jeg haft gode erfaringer med søharer. Men husk den skal videre, når den har græsset algerne væk. Og det går ret stærkt.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Rowa ville jeg også bruge(evt også kul) og hvis det er penge ud af vinduet er det penge jeg gerne bruger og en Hugo(han tager ik de flotte alger) og evt et svin hvis det bare er tråd alger.
Billede
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af repsacc »

apfolmer skrev:det er muligt at søpindsvin er fortræffelige mod alger, men de er ufatteligt gode til at vælte koraller/sten, hvis de ikke er sat urokkeligt fast.

Det er min erfaring...
De er ofte meget flotte, og egentligt sjove, men NoGo her hos mig, da de vælter rundt syntes jeg...
Jeg havde en diadema setosum og et akvariet fyldt med koraller og på trods af dens ultra lange pigge oplevede jeg ikke den væltede koraller. Den var meget forsigtig og kunne komme ind de mest smalle steder uden det store besvær. Men måske tuxedo er en klumrian.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Rene, hvad måler du egentligt po4 med?

Jeg er forøvrigt helt enige med dem der siger at du HAR po4, primært i stenene.

Søhare, pindsvin virkede godt her.

Ole, vil du fortælle lidt mere om det med Kirugfisk der øger trådalger? Det lyder spændende :) hvor kan jeg finde mere info om det?

Rene. Held og lykke med det.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ja, jeg ville bare betragte det som sidste kapitel i en indkøring. Fjerne det jeg kunne manuelt. Men der er self. mange meninger :)

Jeg mener man aldrig skal rydde helt væk, da P er et element der er inkluderet i alt biologi.
Jeg ser sten der under algerne der ikke er beklædt med "det gode liv" ;) Ergo skal der noget til.

Under indkøring fodrer jeg endda tomme baljer, eller tilsætter N&P hvis de er ved at gå i nul..

Du skal IMO ikke være bange for spredning af den type alger. Alle overflader der ikke har sund belægning til at fortænge dem, vil de gro på. Når det retter ind, oplever jeg at de bliver udkonkureret.

Som jeg ser det vil du være modtagelig for alger indtil du får opbygget noget mere af det gode.
Syntes der er for meget fokus på nedbrydning, når folk snakker indkøring - mener selv opbygning af biologi er mere vigtig.
Senest rettet af PederP lør 19. sep 2015 07:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Uanset hvilket dyr man køber, til at spise algerne, så er det en god ide at bruge fx Rowa, hvis Po4 er for høj.
Algerne kommer jo netop fordi at der er næring/po4 i vandet, og selvom algerne bliver spist, så vil der pga næringens tilstedeværelse , være grobund for nye alger.

Rowa er en Af de ting jeg altid har stående/brugt.
Enkelte holder en kort pause af og til med rowa, men mit kører altid.

Husk at for høje niveauer af Po4, er en af de direkte faktorer, til at korallerne ikke optager calcium, og dermed ikke gror og bliver grå/brune/kedelige
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:
Ole, vil du fortælle lidt mere om det med Kirugfisk der øger trådalger? Det lyder spændende :) hvor kan jeg finde mere info om det?
Ja det var noe jeg Havde läst mig Til,det var i et laboratorium med mange akvarier og det akvarie med Fiskene i var det akvarie med flest traad alger.tror desvärre Ikke jeg kan finde den Artikel igen
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Hænger det ikke blot sammen med at fiskene øget mængden af næring , hvorimod et akvsrie uden fisk, ikke tilfører damme mængde næring ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:
charlie saltvand skrev:
Ja det var noe jeg Havde läst mig Til,det var i et laboratorium med mange akvarier og det akvarie med Fiskene i var det akvarie med flest traad alger.tror desvärre Ikke jeg kan finde den Artikel igen
Jeg synes at det giver ret god mening. Det meste af No3 og Po4 ryger igennem fiskene. Det er kun en meget lille del de skal bruge og kan optage.
Det er jo det samme problem med foder. Det er ikke kun det der ligger uspist i hjørner og kroge, der giver næringsproblemer. Det som ryger igennem fiskene bidrager også.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Takker Ole, Ap og Erik :)

Ja ja Selvfølelig giver flere fisk højre belastning og mine kirurger er jo næsten som kvæg... De æder hele tiden og skider det meste ud igen!!

Og sorry for at mudre tråden.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Tak tak for alle de gode ind spark, jeg forsætter med høsten :)

Jeg fodder med 2 blokke frost hver anden dag, 1 blok Artemia og 1 blok Mysis, og har 10 fisk i, er det få meget mon, de spiser alt maden når det kommer i....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Tak tak for alle de gode ind spark, jeg forsætter med høsten :)

Jeg fodder med 2 blokke frost hver anden dag, 1 blok Artemia og 1 blok Mysis, og har 10 fisk i, er det få meget mon, de spiser alt maden når det kommer i....
Skylder du fodret inden du bruger det? Der kan være ret meget "snask" i vandet.
Selv om de spiser alt foderet, så kommer det lyn hurtigt ud igen.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis baljen kun er 6 måneder gammel, så er du stadig i opstart. Du skriver du fodre med to frostterninger hver anden dag, fodre du med andet ? Du har 10 fisk så jeg ville fodre lidt hver dag, så du får mere stabil næring tilført konstant. Du måler dine værdier som du skal, og kan ikke rigtig gøre andet end bruge jernbaseret medie, hvis PO4 er for høj. Og self holde din NO3 hvor den skal.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Jeg har kun oplevet at kirurger ikke tager alger når det er blevet for langt, søpindsvin ville jeg aldrig anskaffe, men brug biopellet og kul og masser af blæs i vandet.
Snegle kan også gøre meget.
Men vil tro der er noget andet galt med dit vand .?
For meget mad til dine fisk.
Eller tilsætter du for mange sjove ting til dit vand.?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Jesper ØH skrev:Hvis baljen kun er 6 måneder gammel, så er du stadig i opstart. Du skriver du fodre med to frostterninger hver anden dag, fodre du med andet ? Du har 10 fisk så jeg ville fodre lidt hver dag, så du får mere stabil næring tilført konstant. Du måler dine værdier som du skal, og kan ikke rigtig gøre andet end bruge jernbaseret medie, hvis PO4 er for høj. Og self holde din NO3 hvor den skal.
Helt enig. Fodr med en terning om dagen i stedet. Det er både bedre for dine fisk og dine værdier :-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"