VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Findes den perfekte vandskifte teknik?
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Findes den perfekte vandskifte teknik?
Da jeg hovedsageligt laver vandskifte for at fjerne affald fra min balje, tænkte jeg om der var nogen måder man kunne gøre dette på der var bedre end andre?
Har igennem tiden læst lidt af hvert om de metoder der bruges og tænker i har er hav af forslag os.
1. Har før læst om folk der laver deres vandskifte igennem skummer koppen(hvis man har hane tap på) hvor der så skummes vådt over noget tid. Er dette måde. At gøre det bedst på hvis man har den mulighed?
2. Har før læst om folk der laver vandskifte med slamklokke hvor bundlaget suges ren. Er dette måden at gøre det bedst på?
3. Har før læst om folk der suger deres overløbs kassen ren for slam/bundfald + deres sump for det samme. Under vandskifte. Er det måden at gør det på?
4. Har før læst om folk der laver noget mere end 10% vandskifte af gangen. Er det måden at gøre det på?
5. Kan nogen af disse overhovedet betale sig iforhold til den trationelle måde hvor man bare tapper vand fra sump/hovedetank ved vandskifte?
Har igennem tiden læst lidt af hvert om de metoder der bruges og tænker i har er hav af forslag os.
1. Har før læst om folk der laver deres vandskifte igennem skummer koppen(hvis man har hane tap på) hvor der så skummes vådt over noget tid. Er dette måde. At gøre det bedst på hvis man har den mulighed?
2. Har før læst om folk der laver vandskifte med slamklokke hvor bundlaget suges ren. Er dette måden at gøre det bedst på?
3. Har før læst om folk der suger deres overløbs kassen ren for slam/bundfald + deres sump for det samme. Under vandskifte. Er det måden at gør det på?
4. Har før læst om folk der laver noget mere end 10% vandskifte af gangen. Er det måden at gøre det på?
5. Kan nogen af disse overhovedet betale sig iforhold til den trationelle måde hvor man bare tapper vand fra sump/hovedetank ved vandskifte?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Findes den perfekte vandskifte teknik?
Altså jeg suger da engang imellem sumpen + div rene samt laver mere end 10%
Mvh Thomas
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Ok
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Jeg suger fra bunden af men ved ikke om det er den rigtige metode?
Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
jeg har altid skiftet vand samtidigt med at jeg sugede fra bunden i en klokke - men kun 20 liter af gangen for 300 liter for ikke at frigive for meget næring på en gang - så hellere gøre det en gang mere en dag eller 2 efter
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Jeg var af den opfattelse at det var stenings grundlag at rode unødigt i bunden af vores akvarier. Fucker det ikke bakterie floraen op?
VH dekoin alias Claus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Jeg har også altid haft opfattelsen af at bundlaget ikke skulle suges.. Har altid suget det i ferskvand, men aldrig i saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Suger evt cyano osv fra tanken, ellers suger jeg slam fra sumpen.
Er powerheads osv sat rigtigt, så burde det være meget minimalt, hvor meget skidt der er rundt om i akvariet
Er powerheads osv sat rigtigt, så burde det være meget minimalt, hvor meget skidt der er rundt om i akvariet

- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Jeg skifter ca. 45-50l hver weekend. 10-15 liter i sumpen og resten i displayet og overløbet når det trænger.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Nicklossi skrev:Suger evt cyano osv fra tanken, ellers suger jeg slam fra sumpen.
argh... prøv du bare at suge dit bundlag op, efter 1 års, eller blot 3-4 mdrs drift og du vil blive forbløffet over hvor meget puha der er dernede i

***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Ja nede i, men det er da minimalt hvad der er oven på sandbundenapfolmer skrev:Nicklossi skrev:Suger evt cyano osv fra tanken, ellers suger jeg slam fra sumpen.
argh... prøv du bare at suge dit bundlag op, efter 1 års, eller blot 3-4 mdrs drift og du vil blive forbløffet over hvor meget puha der er dernede i

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Dvs anbefalingen er at suge bundlag?? Jeg var af den overbevisning at bundlaget med tiden blev levende også selvom vi ikke snakker DSB
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det er både godt og skidt at suge bundlag
Det gode : man får fjernet utrolig meget skidt
Det dårlige : man fjerner en masse gode bakterier og småkravl
Det gode : man får fjernet utrolig meget skidt
Det dårlige : man fjerner en masse gode bakterier og småkravl
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Kommer også helt an på hvad bundlag man har - jo grovere jo nemmere samler det skidt da der er "længere" mellem stenene
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
I de akvarier uden meget flow suger jeg lige over bunden også ved DSB men i dem med meget flow suger jeg fra filter eller sump og arldrig ved eller i bundlag da der ik noget at suge andet end liv og sand.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har selv lige praktiseret skummer-overflow metoden igår og idag.
Efter at have kæmpet, (som mange gør lige pt faktisk) med cyano, så besluttede jeg mig for, at bruge red slime remover. Det er tidligere brugt med succes, og aldrig har nogen koraller taget skade..
Nåh.. men når dette tilsættes, skummer skummeren MEGA Fxxxxxx crazy
hævede den op, og lod alt "skum" løbe direkte i akvariet igen... og efter 1 døgen, lod jeg alt afskumning, (som er nærmest rent akvarievand), løbe i afløbet, og osmolatoren sørgede for at påfylde nyt saltvand...
Det er let og sviner ik.
Det vil jeg benytte fra dags dato.
på den måde tilsættes det nye vand, langsommere, og fiskene forstyrres ikke.. Skide smart.
Bare juster skummeren, så den skummer godt af,
Her tager det ca 20-30 minutter at skifte en dunk med 25 liter...
Efter at have kæmpet, (som mange gør lige pt faktisk) med cyano, så besluttede jeg mig for, at bruge red slime remover. Det er tidligere brugt med succes, og aldrig har nogen koraller taget skade..
Nåh.. men når dette tilsættes, skummer skummeren MEGA Fxxxxxx crazy

hævede den op, og lod alt "skum" løbe direkte i akvariet igen... og efter 1 døgen, lod jeg alt afskumning, (som er nærmest rent akvarievand), løbe i afløbet, og osmolatoren sørgede for at påfylde nyt saltvand...
Det er let og sviner ik.
Det vil jeg benytte fra dags dato.
på den måde tilsættes det nye vand, langsommere, og fiskene forstyrres ikke.. Skide smart.
Bare juster skummeren, så den skummer godt af,
Her tager det ca 20-30 minutter at skifte en dunk med 25 liter...
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Kontakt:
Hvordan suger I fra sumpen? Jeg sådan en hævertpumpe til at suge vand med, men min sump står jo nærmest i samme niveau som gulvet. Ja undskyld hvis det er et dumt spørgsmål. 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Det her er en mulighed, men den holder ikke så længe hvis der er store klumper i det du suger opTutter skrev:Hvordan suger I fra sumpen? Jeg sådan en hævertpumpe til at suge vand med, men min sump står jo nærmest i samme niveau som gulvet. Ja undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.
http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vand ... 000024260/" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Kontakt:
TakPoulD skrev:Det her er en mulighed, men den holder ikke så længe hvis der er store klumper i det du suger opTutter skrev:Hvordan suger I fra sumpen? Jeg sådan en hævertpumpe til at suge vand med, men min sump står jo nærmest i samme niveau som gulvet. Ja undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.
http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vand ... 000024260/" onclick="window.open(this.href);return false;