Filter skifte i RO anlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Filter skifte i RO anlæg

Indlæg af MarkBruhn »

Hej.
Jeg har et af de helt store osmose anlæg og jeg står til at skulle skifte harpiks i mit silikat filter. Måler en tds på 10 så nu må det ordnes. Det har kørt flittigt herhjemme og det kg harpiks har kunnet holde tds under 10 i 1, 5 år. :-)
Jeg brygger ca 80 liter vand om ugen.

Hvornår skal de andre filtre/membraner skiftes i anlægget?
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Re: Filter skifte i RO anlæg

Indlæg af larsappel »

Mener at have læst et sted, at det anbefales at skifte filtre hver 6. Mdr og membran hvert 2. År.
Men tror egentlig ikke man kan sætte det så firkantet op. Det må vel bla. Afhænge af hvor "beskidt" indgangsvandet er og af hvor hvor meget man laver. Personligt måler jeg tds inden og efter harpiksfilteret - tror jeg på den måde måske går en ide om, hvornår tid er.
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Hvad er max på tds inden harpiks filteret?
Det ville jo være super hvis man kan bedømme filter/membran skifte ved af måle tds inden harpiks filteret.
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg købte et i går.
Vedhæftede filer
image.jpg
Billede
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Men der må da være en max værdi på tds inden harpiks filteret for ellers ved man jo ikke hvor brugte membranerne er? Det er jo vidt forskelligt hvor meget man bruger sit anlæg. :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MarkBruhn skrev:Hvad er max på tds inden harpiks filteret?
Det ville jo være super hvis man kan bedømme filter/membran skifte ved af måle tds inden harpiks filteret.
Man kan ikke sætte en maximal værdi på inden harpiksfilteret.
Osmose anlægget fjerner 90-95 % af det som er i vandet. Så bor du et sted, f.eks i Midtjylland hvor vandet er meget blødt, er det måske slet ikke nødvendigt at have harpiksfilteret på. Men bor du et sted hvor det er kalkflager der kommer ud gennem vandhanen, vil der derfor også være en del mere rest stoffer tilbage i vandt når det er løbet gennem membranen.

Nu kender jeg ikke det harpiks du har, men nogle mærker bliver nærmest sorte når de er opbrugte, men det kræver jo så også en klar beholder til harpiksen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har denne her på mit. Den måler både før og efter harpiksfilteret. Måler i microsiemens.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=506" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Ja det er jo vidt forskelligt hvor hårdt vi belaster vores anlæg. Men hvordan finder man så ud af hvornår filtrene skal skiftes. Harpiks er der jo styr på da mit bliver skiftet ved en måling på 10 microsiemens på udgangsvandet. :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som Larsappel skrev, skift dem hvert ½ år. Det er ikke muligt at måle om de fjerner noget.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

De bedste membraner fjerner 97-99% salte. En rimelig god membran fjerner 93-95%. De allerdårligste membraner fjerne 90-93% (når nogle reklamerer med anlæg med lav spildevandsprocent er det som regel blot fordi membranen tilbageholder mindre salt).
Det er sådan, at hvis membranen falder fra at tilbageholde f.eks. 98% til 96% er saltindholdet i udgangsvandet jo fordoblet. Dermed har du lige præcist halveret levetiden på dit DI filter. Hvis du ved hvad en ny membran koster kontra DI medie kan du jo begynde at regne på hvornår det kan betale sig at udskifte membranen.
Når membranen tilbageholder mindre end 90% salte vil det normalt være rigtig dårlig økonomi ikke at udskifte den. Du kan regne på det således: ((værdi indgangsvand - værdi udgangsvand ) / værdi indgangsvand ) * 100 = % salte membranen tilbageholder
Det siger vel næsten sig selv, at det er ligegyldigt om du måler MikroSiemens/cm eller TDS
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Carsten: Synes det lyder lidt voldsomt at udskifte membranerne hver 6 mdr... Især fordi mit harpiks har holdt 1,5 år ved mit brug af anlægget. :-)

Er der nogen herinde der kan oplyse hvor tit i skifter membraner i jeres osmose anlæg?? Altså ikke harpiks, men filtre/membraner... :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MarkBruhn skrev:Carsten: Synes det lyder lidt voldsomt at udskifte membranerne hver 6 mdr... Især fordi mit harpiks har holdt 1,5 år ved mit brug af anlægget. :-)

Er der nogen herinde der kan oplyse hvor tit i skifter membraner i jeres osmose anlæg?? Altså ikke harpiks, men filtre/membraner... :-)
Jeg snakker ikke om membranerne. Men om filtrene.
filtrene skal skiftes ca hver 6 måned. Membranen først når TDS stiger voldsomt. Om det er efter 1½ -2- 3 år er svært at sige
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Ja så er det vist på tide jeg får skiftet mine filtre kan jeg se på det hele. :-)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:
Jeg har denne her på mit. Den måler både før og efter harpiksfilteret. Måler i microsiemens.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=506" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
+1 :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"