VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

hjælp til returpumpe og løftehøjde

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

hjælp til returpumpe og løftehøjde

Indlæg af soeren_damgaard »

hej alle,

jeg har været væk fra saltvand i en del år, og vi overvejer at få et nyt oppe på den 1.sal vi er ved at renovere. I den anledning, har jeg muliged for at klargøre det hele lidt, og derfor har vi tænkt, at vi gerne vil have selve sumpen placeret i vores garage som er i forlængelse af huset. Det betyder at hvis sumpen er placeret i garagen, skal pumpen løfte først ca. 3m op igennem hulmuren eller uden på huset og ind på 1.salen. derefter skal røret køre ca. 20m, hvorefter det skal løftes igen de ca. 60cm op i akvariet. Er der nogle der har erfaringer med lignende løsning? jeg er i tvivl hvorvidt nogen pumpe kan klare denne opgave, og også om vandet skal strømme ud i bunden af akvariet eller om det her er bedre at den blæser det ud helt i toppen (giver vel mindre vandmodstand, men mere løftehøjde igen) ?

alle input er velkomne.

vh.
søren
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: hjælp til returpumpe og løftehøjde

Indlæg af Emils Far »

Skriv til reefstore.dk Ole har det sikkert. Det lyder spændende...
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Hej Søren

Flere herinde har sumpen placeret langt væk fra DT inkl. mig selv. :y

Det er der mange fordele ved bl.a. støj og adgang til sump for rengøring. Ulemperne er bl.a. at løftepumpen skal være ret kraftig = læs dyr i strøm og så varmetabet i rør og rummet hvor sumpen står.

Jeg har en RD6500 til at løfte de ca. 3 meter op og 3 meter vandret. Det er helt sikkert muligt og jeg får ca. 1750 L op. Mit 300 watt varmelegeme kører så desværre altid. :G Tilgengæld er sumpen i komfortabel højde og supernem at komme til.

Der er flere ting du skal have styr på. Det første jeg falder over er du nævner indgang i bunden af DT for at spare løftehøjde. Det er totalt NO GO. Stopper pumpen, så løber ALT vandet retur til sumpen. :G

Isolering af rør eller bedre endnu "PVC" slanger for at minimere flowmodstand. En RD8500 vil kunne klare løftet. Regn med 32 mm rør eller slanger.

Kommer du til Århus så er du velkommen og kan se det live. :f2:

Vh Flemming
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21

hej Flemming,
jeg havde tænkt på at montere sådan en tilbageløbsventil på indgangen til akvariet så vandet ikke løb tilbage når pumpen slukkede.
Jeg har fået indhentet lidt tilbud på Reinforced PVC slange på 30m i plantorama også, da jeg tænkte det var løsningen. Tror du/I det bliver et problem at den skal løfte over to gange, og samtidig transportere vandet næsten 20m imellem dem?

vh.
søren

Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Se lige dette
http://koiimport.dk/product/flexfit-pvc ... ulle-1198/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

soeren_damgaard skrev:hej Flemming,
jeg havde tænkt på at montere sådan en tilbageløbsventil på indgangen til akvariet så vandet ikke løb tilbage når pumpen slukkede.
Jeg har fået indhentet lidt tilbud på Reinforced PVC slange på 30m i plantorama også, da jeg tænkte det var løsningen. Tror du/I det bliver et problem at den skal løfte over to gange, og samtidig transportere vandet næsten 20m imellem dem?

vh.
søren
Du skal have fat i en meget kraftig returpumpe uanset hvad. Så mon dog de ekstra 60cm gør den store forskel. Jeg ville bestemt ikke sætte min lid til en tilbageløbsventil. Og med sådan en ventil på systemet, skal du alligevel bruge en kraftigere pumpe for at modsvare fjedertrykket i ventilen. Og så er du lige vidt, men med ringe sikkerhed.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg vil ikke stole på sådan en ventil. Og slet ikke hvis det blot er 60 cm ekstra der skal løftes. Jeg vil sige at det ikke er de 20 meter vandret som er det store problem. Det er højden og den kan du godt finde pumper som kan klare. Jeg vil stadigvæk sige at en RD8500 er nok. Den kan løfte 5 meter så vidt jeg lige husker.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Evt. kig på jebao dct12000 eller 15000, sidstnævnte bruger dog 150w i timen ved fuld belastning :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Wiinberg skrev:
soeren_damgaard skrev:hej Flemming,

vh.
søren
Du skal have fat i en meget kraftig returpumpe uanset hvad. Så mon dog de ekstra 60cm gør den store forskel. Jeg ville bestemt ikke sætte min lid til en tilbageløbsventil. Og med sådan en ventil på systemet, skal du alligevel bruge en kraftigere pumpe for at modsvare fjedertrykket i ventilen. Og så er du lige vidt, men med ringe sikkerhed.
Du skal altid måle løftehøjden fra vandoverflade til vandoverflade. Så om du sætter slangen i bunden af akvariet eller i toppen er uden forskel jf de fysiske love, pumpen skal arbejde ligemeget. Af sikkerhedmæssige årsager sætter man den altid i toppen, da den ellers ved knæk på ledningen vil kunne tømme akvariet helt for vand.

Du må aldrig stole på en kontraventil/tilbageløbsventil, så sørg for at sumpen kan klare de mange liter vand i slangen i tilfælde af strømsvigt.

For at undgå hæverteffekt fra returrøret, bores der et 4-5 mm hul lige i vandoverfladen, det bevirker at der suges luft med i tilfælde af strømsvigt eller returpumpen slukkes og derved brydes hæverteffekten - simpelt, men effektivt.

Sørg for at du opnår en god vandhastighed i slangen, og undgå at lave "lunker" og lige(vandrette) rørføringer over lang afstand, altid før røret med en hældning. Tænk igennem hvordan du kan komme til slangen hvis den blokere og du skal rense den, eller en dum snegl kravler i røret og blokere. Evt. lav nogle stykker med union så du kan adskille og rense.

Hvis du laver en mere detaljeret tegning skal jeg nok lige prøve at regne rørføringen igennem for dig med tab, vandhastigheder mv.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Super gode råd Anders!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21

I skal have tusind tak for gode råd og for henvisning til returpumper til formålet, kendte ikke til jebao, men den har godt nok en super løftehøjde på helt op til 5m.
Jeg vil nok lade den blæse ud fra toppen af akvariet, og ved lejlighed måler jeg gerne lidt op til dig Anders, hvis du har mulighed for at se om det overhovedet kan lade sig gøre at få det pumpet igennem røret.

.. Også god idé med lufthul til retur-røret.

vh.
Søren

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Pas på med de løftehøjder fabrikanten angiver. En Jebau DCT 15000 har ganske rigtigt en opgivet max løftehøjde på 5m, men der kommer 0 vand igennem ved den højde. Ved f.eks. 3,5m er kapaciteten faldet fra 15.000L/t helt ned til 4000L/t:
DCT%20Graph%20510.jpg
Til sammenligning giver en pumpe som RD 14 m3 over 5000L/t ved 3,5mt
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Man kan dælme også købe en god håndfuld Jebao pumper for samme pris som sådan en rd14 :P
Og skulle uheldet være ude, kan du altid sætte to pumper på :)

Det bliver strømforbruget dog ikke bedre af..
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Nicklossi skrev:Man kan dælme også købe en god håndfuld Jebao pumper for samme pris som sådan en rd14 :P
Og skulle uheldet være ude, kan du altid sætte to pumper på :)

Det bliver strømforbruget dog ikke bedre af..
Man kan dælme også købe for billigt ;-)
Og så ender det med at man skal købe to gode håndfulde:-)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Lidt off topic og så alligevel ikke. :wink: Jeg har lige fået en Jebao DCT8000 hjem til mit Closed Loop system. Den skal så ikke rigtig løfte vandet men bare flytte det. Derfor tror jeg den kan flytte mere vand end min RD5000 som sidder der nu eller måske støje lidt mindre på f.eks. 50%. Skriver dette fordi jeg nu har mulighed for at sammenligne dem direkte. Har også en RD6500 i sumpen til sammenligning..... Altså 2 stk. RD pumper og den spritnye Jebao til direkte sammenligning. Jeg blev faktisk ret skuffet da jeg pakkede den nye Jebao op. :G Kassen er pæn men indeni stopper festen brat: Tyndt og billigt plastik i pumpehuset, bløde forskruninger til ind/ud + de slangetilpasningsstykker..... igen noget tyndt p.. Controlleren virker muligvis perfekt men igen.... Billigt Kina plastik og min fornemmelse siger mig at elektronikken indeni ser ligesådan ud. Smidt i kassen med en skovl. Motorhuset virker egentlig OK men foden er igen både tynd og virker billig. Ikke den bedste oplevelse af nyt HW men den er jo billig.... :wink:

Konklusion: du får HELT sikkert hvad du betaler for. RD er dyrt men totalt lækkert. begge pumper oser af kvalitet (specielt RD6500). Jebao er billigt og ikke NÆR så lækkert. RD kører år ud og år ind ved jeg fra andre men kan Jebao også det? Efter at have set en DTC8000 er jeg ikke sikker på det. Slet ikke faktisk. :(

Nu skal den nye så sluttes til og jeg spændt på om den kan levere varen. :be:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"