"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Køleeffekt på retteskinne?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Hej SF

Næste skridt i mit "DT i stuen" projekt er lys. Pga akvariets mål er DIY nødvendigt her men derfor kan det jo godt blive kanont alligevel. :y

Jeg ender med 28 hvide, 28 blå, 10 uv, 2 røde, 2 grønne og 4 gule 5 watt highpower dioder. Samlet omkring 200 watt (mindst) og fordelt på 6 kanaler. Alle individuelt dæmpbart fra min GHL. Skal bruge Mean Well drivere. 5 stk. 48D og 1 stk. 27D. Har tænkt på en kombi af 60 graders linser og helt uden. Der bliver smæk på.

Dioderne bliver fordelt på 2 stk. Retteskinne på 150 cm med aktiv køling. Blæser i midten som blæser ned i skinnen og ud i enderne. Ikke noget nyt i det so far.

Nu er der mange dygtige DIY folk herinde og mit spørgsmål går udelukkende på retteskinnernes køleeffekt. Kan jeg holde mine dioder nede i temperatur med f.eks. 200 watt fyret af i dioderne?

Jeg har ingen erfaring med denne løsning og vil lave det rigtigt fra starten af.
Diodelayout på den ene side af retteskinnerne.
Diodelayout på den ene side af retteskinnerne.
Layout på højre side af midten. Venstre side bliver magen til. Med lidt god vilje kan man se midtersprossen tegnet ind i venstre side af retteskinnerne.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af thni »

Hvad siger fabrikaten af dioderne med hensyn til hvor tæt de må side og hvor stor køleflade de skal have hver i sær ? Og kommer driverne til at ligge ovenpå, eller kommer de til at være ved siden af ? Umiddelbart med kølere ovenpå, og driverne ved siden af, tror jeg godt det kan gå :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Driverne skal være i kælderen ligesom alt andet teknik og varmekilder. Dog bliver det pakket helt ind men med aktiv udluftning på.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Desværre opgiver producenten af retteskinnerne ikke en køleeffekt da deres produkt ikke er lavet til det. Alle dioder og drivere kommer fra Rapid Led men at sammenligne deres anbefalede køleprofiler med retteskinnerne er svært. Derfor spørgsmålet og jeg ved at der er mange herinde som har brugt retteskinnerne til deres projekter.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af PederP »

Uden køleeffekt er opgivet bliver det svært at regne på. Men mener at top dioder i dag stadig afsætter 75% som varme, så du får en del du skal af med.
Uden køleriller er der ingen konvektion, så mon ikke der mindst skal en blæser på.

Man kan vel klaske en køleplade ovenpå med noget kølepasta, hvis det skulle vise sig ikke at være nok?

Et link til en masse info om køling af elektronik. Hvis du kan finde køleeffekt på noget der ligner, kan du måske skyde dig ind på det:
http://vthoroe.dk/vt/Downloads/Varme/Ko ... tronik.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af Carsten »

Jeg gjorde det, at jeg skar 2 huller på "bagsiden" af retteskinnen, og fjernede endepropperne, så 2 små pc blæsere kunne suge luft op gennem retteskinnen.
Men om det er nok med 3 eller om du skal have 4 blæsere på ved jeg ikke, for mit setup var kun på 60w. Men til gengæld sad driverne på skinnen
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Tak. Som jeg skriver i starten så skal der sidde en blæser i hver retteskinne. Midt på og blæse ned i skinnen. En 90 mm computer blæser.

Hvis der afsættes 75% effekt som varme og det skal nok passe, så skal jeg aflede ca. 75 watt på 150 cm skinne med aktiv køling på (blæser).
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af Hvam »

Hej Flemming

Jeg har 200 x3w led på 4 stk 100cm renhold så ca 50w pr m. = samme effekt som du har planer om! Jeg har 2 stk 75mm blæser på hver renholdt som kun køre 9v pga støj. De er placeret ca midt på og klar fint kølingen. A har monteret en temp måler og skinnen bliver knap 40c

Jeg kan se du vil have 2x5w rød jeg tror det lige er i overkanten. Jeg har skiftet fra 4x3w til 2x3w men det er jo en smagssag :beer:

Jeg glæder mig til at se hvad du får strikket sammen :sneaky2:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Super. Så er jeg på rette vej. Min fornemmelse siger mig nu også at det er nok køling til dem. De røde og grønne dioder er egentlig kun fordi de er med i sættet fra Rapid Led (75 gallon dimable kit). Rød, grøn og gul får sin helt egen dimmerkanal og driver, så jeg kan bare skrue ned for dem hvis jeg ikke kan lide farverne.

Jeg sætter en temp måler på så jeg kan holde øje med det og er det ikke nok, så har jeg et par MEGET kraftige CPU kølere som kan monteres på skinnerne. De kan køle mindst 100 watt stykket, så jeg skal nok få temp ned. :wink:

Ellers må der vandkøling på. Det har jeg på min computer og uanset hvad jeg gør ved den, så kommer den aldrig over 35-40 grader. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af PederP »

FEM64 skrev:Ellers må der vandkøling på. Det har jeg på min computer og uanset hvad jeg gør ved den, så kommer den aldrig over 35-40 grader. :y
Ha ha. Det er sådan en fed tanke med vandkølede lamper. Tænk en lille fix lampe man kunne lave. Og med lidt ventiler og slange og termostat, så kunne man lede overskuds varmen i sumpen, så varmelegemet aldrig kom i brug mens lamperne var tændt. :sneaky2:
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af Nicklossi »

Haha, sjovt - jeg sad også og tænkte på vandkølede lamper i går :P
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af Bingocaller »

Kunne være så fedt med en vandkølet lampe! En eller anden do it!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Det er ret simpelt. Et kølehovede beregnet til en CPU eller GPU + en køler og så blot vand igennem.

Det skal være desværre bare være ferskvand/kølevæske pga af metaller i kølehovederne men princippet er enkelt og stumperne nemme at finde.

Noget andet er at det er utroligt effektivt.

Stopper pumpen brænder dine dioder af, så en slags beskyttelse vil nok være på plads. I en computer er den slags indbygget i CPU'en.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af PederP »

Man kan købe billige simple små mekaniske termostater, med forskellige temperatur operations områder: http://elektronik-lavpris.dk/p112006/BT ... _CLOSE_45/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den skal bare på kølepladen, og forbindes kredsløbet som nød afbryder.
.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Køleeffekt på retteskinne?

Indlæg af FEM64 »

Pissesmart og enkelt. En fin sikkerhedsløsning.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"