rengøring og opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

rengøring og opstart

Indlæg af Kasseren »

hejsa alle sammen..

ja så er jeg blevet en ny der skal til at prøve dette spændende univers, da jeg er så heldig og er fået et reefmax på 130L gratis, men har lige et par spørgsmål, som jeg håber nogen vil hjæle mig med, da jeg ikke synes jeg selv kan finde det præsice svare selvom jeg har læst mere de sidste dage end jeg har gjort de sidste 10 år :biggrin:

hvordan skal jeg gøre dette rent til at starte med? som jeg har læst mig til, så kan jeg bruge eddikesyre, men gætter på dette skal blandes op og skal det så bare tørres af og måske tørres over med en tør klud bagefter, eller hvordan er dette bedst?

når jeg nu skal til at starte det op, så det kan blive klar til fisk, skal jeg så ha sand og levende sten i med det samme, eller må det først komme i når vandet har de rigtige tal? altså på samme tid som der må komme fisk i?

håber der er nogle venlige sjæle der ku lidt gode råd med på vej en en helt grøn i faget, som gerne vil lære om dette :-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: rengøring og opstart

Indlæg af MoG »

Hej og velkommen til!

Selvom du skriver du har læst meget ... Så må du læse endnu mere! :biggrin:
Læs gerne her http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og saltvandswiki'en her http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så bare en masse her på forum!

Men som svar på dit spørgmål ... Dit Akvarie skal køre ind inden du kan putte levende i... 1-2 måneder er helt normalt som minimum . .. For at starte denne proces , så skal de levende sten i når du har fyldt det med saltvand.. Vand i , levende sten i, og sand til sidst ... Meget kort fortalt ! :wink:
Senest rettet af MoG man 1. dec 2014 22:52, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

... Hov .. Mht rengøring . Så er citronsyre ganske effektivt! En skraber og så masser af vand ... Hvis du har mulighed for det, så slæb akvariet ud i haven . Væd papir med citronsyre og sæt det på glasset .. Lad det sidde og tag så skraberen og vandslangen og brug masser af vand mens du skraber .. Det var min måde at få mit rent dengang... Men et 130l er nok hurtig klaret ..
Morten
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Kasseren »

Så jeg vand i og skal nu ha de levende sten i, men fandt ud af at varmeelementet er stået af, så nyt er bestilt og sku gerne komme i morgen eller onsdag, men kan jeg allerede Idag mandag tag ud og købe sten og sætte i, eller skal jeg vente til det nye varmeelement kommer? Akvariet står inde i min stue hvor der er 21-22 grader
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis stenene ikke har koraller på, eller andet højere liv, så betyder temperaturen ikke det store.
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Kasseren »

Super så vil jeg få hentet dem Idag, så der kan komme nogle alger i vandet og så forhåbenlig klar til fisk slut januar :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"