"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken lampe?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Hvilken lampe?

Indlæg af Allan M »

Jeg overvejer jo at bygge selv og vil gerne have fif om hvilken lampe jeg skal vælge over et kar på 60x70x60.
Vil have Led og gode farver.
Jeg ved det er det er smag og behag, men kom gerne med input.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvis det skal være ren LED, så tag en GHL. Skal det være en hybrid, så ville mit valg være en lampe fra Pacific Sun.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg havde taget en GHL! :) vildt lækker lampe..

Selv har jeg en Giesemann Teszla, er pænt overrasket over hvor stort et område den kan oplyse i forhold til str.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Nu siger du farver...
Hvis penge ikke var et problem, så havde jeg valgt en Orphek Atlantik 2.1 compact til den størrelse balje :) Har dog aldrig selv set en orphek, men det ser ud til at være noget nær den mest gennemtænkte lampe når det kommer til koralvækst og farvegengivelse. Dog har lampen linser, så den bør nok hænge lidt højt over baljen.

Ellers tror jeg at jeg havde fundet en brugt Radion her på forum. De generation 1 lamper der plejer at være til salg har på forum har godt nok ikke UV i dem... der skal man ha en pro version. Men det er nok den lampe med flest farver i, hvor man kan skrue op og ned for dem alle som det passer en. Så der kan du altid selv lege dig frem til præcis det look og farvegengivelse du leder efter.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af bima »

Jeg har Ps hybrid.
Dem er jeg glade for.
Mener også at Ap Folmer har en helt ny i overskud/salg
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Schwensen »

Jeg har snart et par ghl mitras lamper til salg ;) jeg kan højst sandsynligt levere i Kbh.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

Jeg har haft PS lamper, og var godt tilfreds med dem, men PS laver alt for mange mandags modeller,
og jeg ville ikke købe en lampe, som der ikke er nogen der bruger, har ikke lyst til at experimentere på
det område, der er så mange andre ting, der kan gå galt med et akvarie, så jeg vil gerne vide, at det
ikke er lyset, den er galt med.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Bingocaller »

Orphek Atlantik 2.1 compact For sure!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

Hvis man kigger PAR test igennem for Orphek Atlantik 2.1 og R420r, har Orphek bøjet sandheden ret meget, eller har været ret kreative med tallene.
Og især denne udtalelse "Highest PAR and PAR per Watt"
Hilsen
Benny
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Benny skrev:Hvis man kigger PAR test igennem for Orphek Atlantik 2.1 og R420r, har Orphek bøjet sandheden ret meget, eller har været ret kreative med tallene.
Og især denne udtalelse "Highest PAR and PAR per Watt"
Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Carsten »

kodyl skrev:Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Hvordan regnede du den ud med at Razor presser dioderne til 4,6w i gennemsnit?
120W delt med 26 giver da efter min regnemaskine 3,12 w pr. diode
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Allan M »

Bingocaller skrev:Orphek Atlantik 2.1 compact For sure!
Men for 7500,00 kroner? Lige i overkanten.
Hvad kommer på anden plads? GHL?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Carsten skrev:
kodyl skrev:Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Hvordan regnede du den ud med at Razor presser dioderne til 4,6w i gennemsnit?
120W delt med 26 giver da efter min regnemaskine 3,12 w pr. diode
Tjaa jeg tog 120 og dividerede det med 26.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=120+%2F+26" onclick="window.open(this.href);return false;

Allan M skrev:
Bingocaller skrev:Orphek Atlantik 2.1 compact For sure!
Men for 7500,00 kroner? Lige i overkanten.
Hvad kommer på anden plads? GHL?
Den er lidt billigere her: http://www.ukmarinelighting.co.uk/orphe ... -264-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så skrev du aldrig noget om i hvilken prisklasse du ledte efter en lampe i :) Hvis du skal ha en ny GHL Mitras kommer du også op over 6000kr.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Allan M »

kodyl skrev:
Carsten skrev:
kodyl skrev:Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Hvordan regnede du den ud med at Razor presser dioderne til 4,6w i gennemsnit?
120W delt med 26 giver da efter min regnemaskine 3,12 w pr. diode
Tjaa jeg tog 120 og dividerede det med 26.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=120+%2F+26" onclick="window.open(this.href);return false;

Allan M skrev:
Bingocaller skrev:Orphek Atlantik 2.1 compact For sure!
Men for 7500,00 kroner? Lige i overkanten.
Hvad kommer på anden plads? GHL?
Den er lidt billigere her: http://www.ukmarinelighting.co.uk/orphe ... -264-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så skrev du aldrig noget om i hvilken prisklasse du ledte efter en lampe i :) Hvis du skal ha en ny GHL Mitras kommer du også op over 6000kr.
Det har du ret i, men jeg havde tænkt mig under 5000 kr.
Tak for jeres input!
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Allan M skrev:Det har du ret i, men jeg havde tænkt mig under 5000 kr.
Tak for jeres input!
Det kan du da også godt få den Orphek til på ukmarinelighting.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Johnny »

jeg kan godt anbefale radion de fås brugt til 2500.- jeg har 2 stk model 1 med linser kørende uden problemer dov skal blæsere skiftes ca en gang hver 1.5 år men det tager kun 10-15min af skifte og en blæser koster ca en 100.- lap
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

kodyl skrev:
Benny skrev:Hvis man kigger PAR test igennem for Orphek Atlantik 2.1 og R420r, har Orphek bøjet sandheden ret meget, eller har været ret kreative med tallene.
Og især denne udtalelse "Highest PAR and PAR per Watt"
Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Den må du gerne lige forklare mig igen, hvordan man kan få flere PAR pr. watt, ved at afsætte mindre watt i en LED (med mindre du ikke mener, at der er en forholdsvis liniær sammenhæng, mellem effekt og PAR), for så vil jeg da straks skrue ned for effekten pr. LED i mine lamper :)
Der ud over giver Orphek Atlantik V2.1 ikke højere PAR en Razor 160 Watt lampen, men lavere PAR både på 30 og 60 cm, og den bruger flere Watt.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Carsten »

kodyl skrev:
Carsten skrev:
kodyl skrev:Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Hvordan regnede du den ud med at Razor presser dioderne til 4,6w i gennemsnit?
120W delt med 26 giver da efter min regnemaskine 3,12 w pr. diode
Tjaa jeg tog 120 og dividerede det med 26.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=120+%2F+26" onclick="window.open(this.href);return false;

Allan M skrev:
Bingocaller skrev:Orphek Atlantik 2.1 compact For sure!
Men for 7500,00 kroner? Lige i overkanten.
Hvad kommer på anden plads? GHL?
Den er lidt billigere her: http://www.ukmarinelighting.co.uk/orphe ... -264-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så skrev du aldrig noget om i hvilken prisklasse du ledte efter en lampe i :) Hvis du skal ha en ny GHL Mitras kommer du også op over 6000kr.
Det er jo det når man får tastet forkert, Min fejl
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Johnny »

Benny skrev:
kodyl skrev:
Benny skrev:Hvis man kigger PAR test igennem for Orphek Atlantik 2.1 og R420r, har Orphek bøjet sandheden ret meget, eller har været ret kreative med tallene.
Og især denne udtalelse "Highest PAR and PAR per Watt"
Så se lige deres antal af led i forhold watt. De har 42 leds i deres 2.1 compact og den er rated til max 110 watt. Maxspect har 26 leds i deres 120 watt lampe. Jo mere man presser ud af hver led jo mindre vil den yde i par i forhold til watt forbrug.
Nu ved jeg godt der ikke er de samme led chips i atlantik og razor... og razor har nogle af deres chips i lampen der er rated til 5 watt(ikke dem alle), men det ser ud til at orphek underclocker deres leds til 2.6 watt og derfor får mere par pr watt. Hvor razor presser LEDerne lidt mere til gennemsnitligt 4.6 watt pr led chip i deres 120 watt lampe. Jeg kender selvfølgelig ikke til alt det andet de kan ha lavet ved deres lampe, men det er da en mulig forklaring.
Den må du gerne lige forklare mig igen, hvordan man kan få flere PAR pr. watt, ved at afsætte mindre watt i en LED (med mindre du ikke mener, at der er en forholdsvis liniær sammenhæng, mellem effekt og PAR), for så vil jeg da straks skrue ned for effekten pr. LED i mine lamper :)
Der ud over giver Orphek Atlantik V2.1 ikke højere PAR en Razor 160 Watt lampen, men lavere PAR både på 30 og 60 cm, og den bruger flere Watt.
det kommer jo helt an på hvilke linser lamperne er mont med du kan da godt gå ned i watt og få højere par så har lampen bare ikke så meget spredning
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Benny skrev:Den må du gerne lige forklare mig igen, hvordan man kan få flere PAR pr. watt, ved at afsætte mindre watt i en LED (med mindre du ikke mener, at der er en forholdsvis liniær sammenhæng, mellem effekt og PAR), for så vil jeg da straks skrue ned for effekten pr. LED i mine lamper :)
Der ud over giver Orphek Atlantik V2.1 ikke højere PAR en Razor 160 Watt lampen, men lavere PAR både på 30 og 60 cm, og den bruger flere Watt.
Kort sagt. Hvis du skruer dine maxspect, eller hvad du nu har, ned på 50% lys... så vil selve de led chips i lampen måske kun bruge 40-45% af den strøm som de vil på 100% lys selvom de stadig giver 50% lys. Det hele kommer an på spænding på led chippen og varme. Jo mere watt lampen bruger jo varmere bliver den også og jo mindre ydelse. Et hurtigt kig i Cree XT-E spec sheet kan man se at de lumens chippen afgiver falder cirka 10% over 125 grader inde i selve chippen. Der er andre ting der også kan ha indflydelse.

Og nu ved jeg godt du er af den gamle skole Benny.. men par er altså ikke et og alt :) maxspect har jo helt sikkert højere par med de gamle 90 graders linser, men nærmest alle er vel enige om at det ser bedre ud med de nye opgraderede linser. Og par ratings var nu heller ikke hvorfor jeg anbefalede Orphek. Hvad du ser af par ratings på de forskellige lamper ved jeg ikke lige noget om, det må du jo komme med et link til hvis du vil. Meget gerne i PB. Håber bare ikke den her tråd udvikler sig til endnu en maxspect vs the world tråd. Det er jo slet ikke det Allan M spørger om. Men mere hvilken lampe vi kan anbefale.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

kodyl skrev:
Benny skrev:Den må du gerne lige forklare mig igen, hvordan man kan få flere PAR pr. watt, ved at afsætte mindre watt i en LED (med mindre du ikke mener, at der er en forholdsvis liniær sammenhæng, mellem effekt og PAR), for så vil jeg da straks skrue ned for effekten pr. LED i mine lamper :)
Der ud over giver Orphek Atlantik V2.1 ikke højere PAR en Razor 160 Watt lampen, men lavere PAR både på 30 og 60 cm, og den bruger flere Watt.
Kort sagt. Hvis du skruer dine maxspect, eller hvad du nu har, ned på 50% lys... så vil selve de led chips i lampen måske kun bruge 40-45% af den strøm som de vil på 100% lys selvom de stadig giver 50% lys. Det hele kommer an på spænding på led chippen og varme. Jo mere watt lampen bruger jo varmere bliver den også og jo mindre ydelse. Et hurtigt kig i Cree XT-E spec sheet kan man se at de lumens chippen afgiver falder cirka 10% over 125 grader inde i selve chippen. Der er andre ting der også kan ha indflydelse.

Og nu ved jeg godt du er af den gamle skole Benny.. men par er altså ikke et og alt :) maxspect har jo helt sikkert højere par med de gamle 90 graders linser, men nærmest alle er vel enige om at det ser bedre ud med de nye opgraderede linser. Og par ratings var nu heller ikke hvorfor jeg anbefalede Orphek. Hvad du ser af par ratings på de forskellige lamper ved jeg ikke lige noget om, det må du jo komme med et link til hvis du vil. Meget gerne i PB. Håber bare ikke den her tråd udvikler sig til endnu en maxspect vs the world tråd. Det er jo slet ikke det Allan M spørger om. Men mere hvilken lampe vi kan anbefale.
Vil det sige, at hvis en lampe skal bruge 100Watt til at lyse et område op på f.eks. 40x40 cm til X PAR, og en anden skal bruge 160Watt på at lyse den samme overflade op til X PAR, så er det ikke ensbetydende med, at den ene er mere effektiv en den anden ? (for jeg har ikke taget i betragtning, hvilke linser der sidder på lampen og hvor effektive LED chipen er til at konvertere Watt til PAR)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af dyne »

Ghl mitras er den fedest lampe jeg har set og k360w
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af StarF »

Ghl mitral gå efter 6200 versionen. De har pænere lys end de par led lamper jeg har set Inc maxspec. Og flottere lys spredning.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Benny skrev:Vil det sige, at hvis en lampe skal bruge 100Watt til at lyse et område op på f.eks. 40x40 cm til X PAR, og en anden skal bruge 160Watt på at lyse den samme overflade op til X PAR, så er det ikke ensbetydende med, at den ene er mere effektiv en den anden ? (for jeg har ikke taget i betragtning, hvilke linser der sidder på lampen og hvor effektive LED chipen er til at konvertere Watt til PAR)
Der er jo ikke 2 lamper fra forskellige fabrikanter der har præcis samme leds og hvor den ene kører 160w og den anden 100w. Så du kan jo slet ikke sammenligne det på den måde. Det hele kommer jo også an på hvilke leds der sidder i de forskellige lamper og hvilket spektrum det skal oplyses i. Blåt lys giver fx også mere par da de blå leds er mere effektive, men ikke så synligt et spektrum for det menneskelige øje. Igen... par er ikke et og alt.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

kodyl skrev:
Benny skrev:Vil det sige, at hvis en lampe skal bruge 100Watt til at lyse et område op på f.eks. 40x40 cm til X PAR, og en anden skal bruge 160Watt på at lyse den samme overflade op til X PAR, så er det ikke ensbetydende med, at den ene er mere effektiv en den anden ? (for jeg har ikke taget i betragtning, hvilke linser der sidder på lampen og hvor effektive LED chipen er til at konvertere Watt til PAR)
Der er jo ikke 2 lamper fra forskellige fabrikanter der har præcis samme leds og hvor den ene kører 160w og den anden 100w. Så du kan jo slet ikke sammenligne det på den måde. Det hele kommer jo også an på hvilke leds der sidder i de forskellige lamper og hvilket spektrum det skal oplyses i. Blåt lys giver fx også mere par da de blå leds er mere effektive, men ikke så synligt et spektrum for det menneskelige øje. Igen... par er ikke et og alt.
Nåååå, jamen du kunne da bare have skrevet, at du mener at vi alle sammen, skal gå væk fra LED lamper, for der er jo ingen LED lamper, som udsender det meste lys omkring 550-560nm, hvor
øjet er mest følsomt, og det gør Orphek ikke, og heller ikke maxspect. :)

Mit sidste indlæg i denne tråd.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af kodyl »

Benny skrev:Mit sidste indlæg i denne tråd.
Tak for det...
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Benny »

kodyl skrev:
Benny skrev:Mit sidste indlæg i denne tråd.
Tak for det...
Hvorfor slettede du det der stod efter "Tak for det", syntes det meget godt afspejlede dit intellektuelle niveau :rolleyes:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af Johnny »

at i gider :wink:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af apfolmer »

Jeg har PT en PS Hybrid lampe på... Samme som BIMA.
Super Fin lampe, og 1 stk kan dække MAX 80x80 , som i mit

Jeg har tidligere haft GHL LX6100HV, som er en konge lampe,.
Den bedste software findes uden tvivl i GHLS styring.

PS har af og til lidt bugs i deres software, som jo så heldigvis ofte løses hurtigt..

Jeg har desuden den ene af de GHL mitrax LX6100HV til salg, til 4000,-
Netop efterset hos GHL, og meldt 100% iorden :)

Jeg vil mene at jeg med min kombinerede udstyrs-nørde-lyst og baggrund, med efterhånden snart alle tilgængelige lamper testet, kan udtale mig en smule , ang de forskellige LED lamper der er på markedet..

GHL og PS er fede lamper begge dele, med hver deres fordele og ulemper..

Allan - Du kan bare sende mig en mail , hvis du vil vide mere om deres nye hybrid og/eller GHL mitras

Mitras 6100 og 6200 er i bund den samme lampe, men 6200 er udviklet til USA-]markedet, da 2 dioder i hver "cluster" (rød+gul) er skiftet ud med blå og sky-white, for at give et mere koldt lys.

Ifgl ghl selv, så kan man med 6100 lave alle farverne som findes i 6200 modellen,
men man kan ikke lave alle 6100´s farver, med 6200 modellen..

Dog giver 6200 lidt højere PAR/lys, og lidt flere watt, netop pga de hvide/blå, som normalt bliver presset lidt mere end fx rød-gul-grøn, og ifgl diverse test, trækker 6200´så vidt huskes 208 watt/lampe ved 100%, og 6100 trækker "kun" ca 190 watt/lampe .. , når man måler på forbruget ....
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvilken lampe?

Indlæg af StarF »

De fleste vil nok finde lyset i 6200 pænere end 6100. Men korrekt du kan ramme de samme farver med dem begge, men den extra blå led der er i får altså virkelig farverne til at poppe mere desuden er der lidt mere power i den, selv om det ikke er fordi den som sådan mangler noget der (6100)

Den extra blå led der er med minder lidt mere om ati blue plus rør. Men begge modeller er gode lamper, jeg vil bare tro de fleste vil fortrække lyset fra en 6200. Da du kan få mere blåt lys uden at skulle skrue meget ned for de hvide. Det er korrekt den på 100% bruger mere strøm men den smider også flere par afsked for disse watt.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"