"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Højt fosfatindhold?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Jeg har et 200 liters akvarie kørende på 7. uge. Jeg har lige målt fosfatindholdet, hvilket ligger på 0,64 ppm.
Synes det lyder højt, men er det normalt i indkøringsfasen? Skal jeg gøre noget ved det?
Testen siger PO4: 0,64 ppm. P-PO4: 0,213
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Bingocaller »

Hvad måler du med?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Red Sea's Phosphate pro test kit hedder det :)
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Noget helt andet; Jeg kunne godt tænke mig at lægge nogle billeder ind, og få en kommentar på, om det ser normalt ud. Men jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvordan jeg gør - på trods af flere timers forsøg.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af trine... »

Upload til siden, placer inline i skrivefeltet og udfør... det plejer at virke for mig!
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af kodyl »

Hvis du bruger hanevand, så kunne det sagtens være grunden til den høje værdi.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Carsten »

kodyl skrev:Hvis du bruger hanevand, så kunne det sagtens være grunden til den høje værdi.
Eller hvis stenene er game og fyldt med snask som lækker det til akvariet.

0.64 er ret højt, især når man sigter efter 0,03. Hvis du ikke har puttet noget liv i akvariet endnu, kunne en omgang med Lantanium klorid hjælpe dig på vej
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Sådan ser det ud. Jeg er mest bekymret for alle de grønne boblealger, som jeg har læst, skulle være svære at komme af med. Tænker også de er skyld i det høje fosfatindhold, men er de ikke en del af indkøringen?

Der er desværre både kommet rejer og snegle i, og vandet er fra hanen ja :)
boblealge.JPG
Vedhæftede filer
Hele akvariet.JPG
bobler.JPG
Brunalge.JPG
boblealge2.JPG
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Gulkan »

Ligner da vidst grøn cyano.? Hvis det var mig ville jeg begynde at bruge osmosevand i stedet for hanevand og køre med med Rowa i en reaktor. :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Gulkan skrev:Ligner da vidst grøn cyano.?
Det er meget normalt så? Der skal ikke gøres noget?
Gulkan skrev:...køre med med Rowa i en reaktor. :-)
Det forstår jeg ikke :)

REDIGERING: Jeg fandt synderen. Jeg har lige testet hanevandet, og det er problemet. Osmoseanlæg er løsningen så?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Bingocaller »

WOW -Mega vandskifte med osmosevand - suge alt op hvad du kan at cyanoen - jeg ville tage de sten op med boblerne og rengøre dem - og så smide godt med ROWA på i en reactor - ellers får du sgu aldrig det PO4 ud af dine sten. LACl ville jeg ikke komme i nu du har snegle - men ellers var det en mulighed

Samtidigt ville jeg suge alt mit bundlag op - vente til der var styr på akvariet og så hælde frisk sand i - og ikke når så meget som du har nu - maks så det bare dækker bunden. Ellers samler det skidt og lort igen

Sådan som du fortsætter nu vil din indkøring tage 14 år. Og boblerne er mega svære at fjerne selvom du engang kommer til at måle 0 i næring -så det er nu de skal væk!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Carsten »

Rigtige boble alger er meget svære at komme af med. Der er de så lettere at holde dem nede.
En foxface, plejer at tage dem, men ellers er der Mitrax krabber
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Gulkan »

Undskyld men er det ikke bare bobler der er fanget i cyanoen og ikke decideret bobbelalger? Sys jeg altså bare det ligner ud fra billederne.
1000 l fra den 6/1-2019
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Gulkan »

Gulkan skrev:...køre med med Rowa i en reaktor. :-)
Det forstår jeg ikke :)

Rowa er et granulat som fjerner po4. Man kan smide det i en filters i sumpen men det har langt større effekt når du køre det i gennem en reaktor som du kan købe der hvor du handler udstyr. Når du har fået din po4 med Rowa og vandskift med osmosevand væk vil jeg mene din cyano forsvinder. Men sug så meget op du kan ved vandskift
1000 l fra den 6/1-2019
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Tusind tak for svarene!
Bingocaller skrev:WOW -Mega vandskifte med osmosevand - suge alt op hvad du kan at cyanoen - jeg ville tage de sten op med boblerne og rengøre dem - og så smide godt med ROWA på i en reactor - ellers får du sgu aldrig det PO4 ud af dine sten. LACl ville jeg ikke komme i nu du har snegle - men ellers var det en mulighed

Samtidigt ville jeg suge alt mit bundlag op - vente til der var styr på akvariet og så hælde frisk sand i - og ikke når så meget som du har nu - maks så det bare dækker bunden. Ellers samler det skidt og lort igen

Sådan som du fortsætter nu vil din indkøring tage 14 år. Og boblerne er mega svære at fjerne selvom du engang kommer til at måle 0 i næring -så det er nu de skal væk!
Hvad mener I andre erfarne akvarister? Er det løsningen, eller er der en mindre drastisk metode?

Jeg vil have mig et osmoseanlæg, men hvilket kan anbefales? Jeg har læst de fleste laver 3-4 L affaldsvand for hver ren liter. Jeg søger selvfølgelig det mest effektive i forhold til spild.
Gulkan skrev:Undskyld men er det ikke bare bobler der er fanget i cyanoen og ikke decideret bobbelalger? Sys jeg altså bare det ligner ud fra billederne.
Jeg er rookie på området, så jeg håbede I kunne fortælle mig dét. Jeg læste, indkøringen ligesom består af flere algefaser. Først de brune (De har været der), så de grønne (Dem som jeg ser nu, ikke?) og til sidst kalkalgerne, som jeg så kan forstå, ikke rigtig kan leve pga. det høje fosfatindhold. Jeg håbede det var nok med en masse vandskifte fra hanevand til osmosevand evt. noget der kan fjerne resten af fosfatet (Det omtalte Rowa reactor). Vil de grønne cyano så ikke dø ud og kalkalgerne begynde at blomstre? :)

Endnu engang tak for jeres tid! Dyrehandleren er ikke til halvt så meget hjælp som jer :)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Johnny »

køb et osmose med booster pumpe så er der minder spildvand
de grønne plejer være trådalger du er nød til af få målt po4 før du kan få flere råd
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Indkøbslisten hedder således:
Rowa fosfatfjerner + reaktor dertil
Osmoseanlæg + boosterpumpe
Korrekt forstået?
Er der en hjemmeside i vil anbefale at bestille fra, og evt. præcis hvilke produkter synes I fungerer bedst af ovenstående? Altså fra hvilke producent.

REDIGERING:
Johnny skrev:køb et osmose med booster pumpe så er der minder spildvand
de grønne plejer være trådalger du er nød til af få målt po4 før du kan få flere råd
PO4: 0,64 ppm :) (hvilket er fosfatindholdet i vores hanevand)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Johnny »

jes det ser rigtigt ud rentpostevand.dk han har billige osmose du kan selv lave en reaktor af en 0.5l flaske og en powerhead mediet du skal bruge er rowaphos det har decocean deepocean mm den lokale saltpusher har det sikkert også
Senest rettet af Johnny fre 14. nov 2014 12:26, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Johnny »

nåå ja også et silekatfilter og medie til efter osmosen
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Johnny skrev:... medie til efter osmosen
Gider du forklare? Jeg læser og læser på emnet, men der dukker konstant nye ting op, som jeg ikke ved, hvad er.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Johnny »

ja det er en filter patron man monterer efter osmose som man påfylder medie
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=55" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rent-postevand.dk/harpiks-DI-ion ... lter.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Carsten »

Gulkan skrev:Undskyld men er det ikke bare bobler der er fanget i cyanoen og ikke decideret bobbelalger? Sys jeg altså bare det ligner ud fra billederne.
Som sådan er vi helt enige, men jeg svarede ud fra hvad trådstarter selv skrev.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af kodyl »

Det ser sgu godt nok ikke særlig sundt ud det akvarie :(

Det er ikke boble alger du har. Det er ganske rigtigt, som Gulkan skriver, cyano med gas eller ilt bobler fanget i overfladen. Og nej det er ikke grønalge fasen du er igennem nu... den cyano ser ud til at dække alt og den har vel kvælt alt hvad der kunne være grønne håralger.

Jeg mener det vil være nemmest for dig at starte helt forfra med rent vand og rene sten.
Som de andre skriver, så kan du ganske rigtigt fjerne po4 med rowaphos eller seaklear/lanthanum chlorid. Men ærlig talt så kommer det til at tage noget tid... og både en stor mængde rowaphos eller lanthanum chlorid har sine egne bivirkninger af en art.
Lige meget hvilken løsning du vælger, så kommer du ikke uden om at du skal skifte alt vandet med noget nyt rent saltvand. Og de sten vil også ha suget så meget po4 til sig at de skal ud og renses med syre eller brintoverilte(brug søgefunktionen her på forum), hvis du da ikke vil bruge det næste halve år med problemer og tid med at bekæmpe po4 i akvariet. Det er derfor jeg mener du lige så godt kan bide i det sure æble og starte helt forfra.
Så en udvej kunne være at sælge rejer/snegle eller få dem opbevaret et sted. Og så ellers tømme baljen, tage sten ud og skylle dem rene under bruseren eller højtryksrenser for alt det du kan se. Derefter putte dem i et ~3% saltsyrebad til det er holdt op med at skumme. Så er alt det organiske nemlig brændt af.
Og når du så starter op igen så vil du ikke ha nogen næring i baljen... så du kan godt vente en måned eller to med at købe rowaphos, hvis det er den løsning du vælger. Og du vil højst sandsynligt ha så lav næring at du ikke vil komme til at opleve en grønalge fase når/hvis du starter op igen. Det er bare i med en lidt hårdfør fisk eller to. Klovnfisk er gode her... de fleste har alligevel klovnfisk i deres saltvands akvarier. Du vælger jo også selv hvor meget dine fisk skal skide og svine ved at regulere hvor meget foder de får. Og så ellers vent en måned med at tilføre endnu en fisk.. og så videre.

Når du skal købe osmose anlæg, så husk harpiksfilter også. Det er det Johnny snakker om. Det er i hvert fald et must med så meget po4. Og så skal harpiksen presses hårdt ned i det filter du køber, ellers kan du risikere at po4 løber lige forbi.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Carsten »

Isaksen skrev:
Johnny skrev:... medie til efter osmosen
Gider du forklare? Jeg læser og læser på emnet, men der dukker konstant nye ting op, som jeg ikke ved, hvad er.
Har du læst denne lille bog??
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Muligvis har den ikke lige svaret på dine spørgsmål i denne her sag, da tingene hele tiden ændrer sig.
Men den er god at få en basis viden fra.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Carsten »

Nu skriver Kordyl, at Rowaphos har bivirkninger. Det er nu ikke helt rigtigt, i hvert fald ikke så længe der ikke er koraller i.
Eneste fare ved Rowaphos er at det er for effektivt, det fjerner fosfat meget hurtigt.
Er ikke helt sikker på at jeg ville følge rådet med en saltsyrebehandling, tror den er lige en tand for skrap. Jeg har selv kogt sten af med en blanding af brintoverilte og vand.
Men uanset hvilken kur du vælger, så skal du have fat i en lille sten der er levende til at pode dit akvarie bagefter.
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

Johnny skrev:ja det er en filter patron man monterer efter osmose som man påfylder medie
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=55" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rent-postevand.dk/harpiks-DI-ion ... lter.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Meget nyttigt! Jeg har skrevet en E-mail til Michael fra hjemmesiden, om han er mand for at hjælpe mig med, hvilke dele jeg skal bruge, da det hele er en stor mundfuld for mig, og jeg føler mig meget forvirret over det.
Jeg har bedt ham om at finde følgende ud fra alle jeres råd:
Osmoseanlæg + boosterpumpe
Harpiksfilter + harpiks
Silikatfilter
fosfatfjerner + reaktor
Håber han svarer, og er frisk :)
Carsten skrev:Har du læst denne lille bog??
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Muligvis har den ikke lige svaret på dine spørgsmål i denne her sag, da tingene hele tiden ændrer sig.
Men den er god at få en basis viden fra.
Jeg har læst bogen, og mange andre sider :)

Alle indlæg er læst - endnu en gang tak for hjælpen til alle!
Min konklusion er, så snart jeg har mulighed for at lave osmosevand, tømmer jeg min balje, og giver den en god rengøring.
Stenene kommer i brintoveriltevand og bundlaget ryger ud.
Carsten skrev:Men uanset hvilken kur du vælger, så skal du have fat i en lille sten der er levende til at pode dit akvarie bagefter.
Altså jeg skal have fat i en ny levende sten, jeg kommer i det rengjorte akvarie, inden jeg kommer de gamle i igen?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af kodyl »

Isaksen skrev:
Johnny skrev:ja det er en filter patron man monterer efter osmose som man påfylder medie
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=55" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rent-postevand.dk/harpiks-DI-ion ... lter.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Meget nyttigt! Jeg har skrevet en E-mail til Michael fra hjemmesiden, om han er mand for at hjælpe mig med, hvilke dele jeg skal bruge, da det hele er en stor mundfuld for mig, og jeg føler mig meget forvirret over det.
Jeg har bedt ham om at finde følgende ud fra alle jeres råd:
Osmoseanlæg + boosterpumpe
Harpiksfilter + harpiks
Silikatfilter
fosfatfjerner + reaktor
Håber han svarer, og er frisk :)
Rent postevand kan ikke hjælpe dig med reaktor og fosfat fjerner... og silikatfilter og harpiksfilter er i den her sammenhæng det samme der tales om.

Det er jo bare at vælge det osmose anlæg du vil købe, du har et 200 liters akvarie, så det vil nok være lidt spild at købe et 500 gallon pr day anlæg... så du kunne sagtens vælge 3 trins mars med booster pumpe, hvis du absolut vil ha booster pumpe.
Og så ellers vælge det du skal bruge i den gule tilbehørs del på siden med osmoseanlæget. Fx ville det være spild af penge at bruge 50kr på at få rent postevand til at installere membranen... det tager 2 min at gøre selv. Bare læs manualen og vend membranen rigtigt. Vælg harpiks filterhus og den mængde harpiks du vil ha lidt længere nede. Microsimens måler er næsten et must til et anlæg med harpiks, så kan du nemlig følge med i om harpiksen trænger til at blive skiftet... vælg du bare den billigste hvis du absolut vil købe af rent-postevand.dk, ellers kan de fås til ~30 kr incl porto på ebay. Af tilslutningsmulighed er den mest simple nok den "vandhane adaptor", men vil du ha en mere permanent installation vælger du ballofix og vælger den størrelse kuglehane anlæget skal bruge("Kuglehane14" hvis det er mars anlæget du køber). Ellers er der andre muligheder for tilslutninger her http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=54. Membranhus nølge? er du mand eller kælling?.. brug de 10 kr hvis du er en slapsvans. Spulesæt er sådan set ikke nødvendigt hvis du absolut vil spare 75kr, der kan du bare tage spildevands slangen af selve membranen og lade vandet løbe engang imellem... men hvis du har 75kr der brænder i lommen, så køb det da.

Anyway... her er lidt links til reaktor og rowaphos
Brugt reaktor + rowa her fra forum
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&p=675948" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt fra dansk butik
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deepoceanshop.dk/rowaphos-4100.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Billig Kina reaktor
http://www.fish-street.com/mini_filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Isaksen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 31. okt 2014 22:09
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af Isaksen »

kodyl skrev:Rent postevand kan ikke hjælpe dig med reaktor og fosfat fjerner... og silikatfilter og harpiksfilter er i den her sammenhæng det samme der tales om.

Det er jo bare at vælge det osmose anlæg du vil købe, du har et 200 liters akvarie, så det vil nok være lidt spild at købe et 500 gallon pr day anlæg... så du kunne sagtens vælge 3 trins mars med booster pumpe, hvis du absolut vil ha booster pumpe.
Og så ellers vælge det du skal bruge i den gule tilbehørs del på siden med osmoseanlæget. Fx ville det være spild af penge at bruge 50kr på at få rent postevand til at installere membranen... det tager 2 min at gøre selv. Bare læs manualen og vend membranen rigtigt. Vælg harpiks filterhus og den mængde harpiks du vil ha lidt længere nede. Microsimens måler er næsten et must til et anlæg med harpiks, så kan du nemlig følge med i om harpiksen trænger til at blive skiftet... vælg du bare den billigste hvis du absolut vil købe af rent-postevand.dk, ellers kan de fås til ~30 kr incl porto på ebay. Af tilslutningsmulighed er den mest simple nok den "vandhane adaptor", men vil du ha en mere permanent installation vælger du ballofix og vælger den størrelse kuglehane anlæget skal bruge("Kuglehane14" hvis det er mars anlæget du køber). Ellers er der andre muligheder for tilslutninger her http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=54. Membranhus nølge? er du mand eller kælling?.. brug de 10 kr hvis du er en slapsvans. Spulesæt er sådan set ikke nødvendigt hvis du absolut vil spare 75kr, der kan du bare tage spildevands slangen af selve membranen og lade vandet løbe engang imellem... men hvis du har 75kr der brænder i lommen, så køb det da.

Anyway... her er lidt links til reaktor og rowaphos
Brugt reaktor + rowa her fra forum
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&p=675948" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt fra dansk butik
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deepoceanshop.dk/rowaphos-4100.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Billig Kina reaktor
http://www.fish-street.com/mini_filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange tak Kodyl! Det var præcis hvad jeg søgte - En idiotsikker vejledning! Så kan jeg komme videre.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Højt fosfatindhold?

Indlæg af AndersGS »

Hej Isaksen

Ellers skal du være velkommen til en kop mokka, så kan vi lige tage en hands-on snak om de forskellige ting. Det er ofte lidt mere håndgribeligt og nemmere at forstå når tingene er foran én..

Smid en PB hvis det er, bor på Skomagervej.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"